2014-06-03 06:00

2015-01-05 16:51

Foto: Dan Enwall / Fryksdalsbygden

BILDSPEL: Trivsam motorcykelfestival

SUNNE: "Allt talar för att festivalen kommer tillbaka nästa år"

Motorcykelfestivalen Ride hade siktet inställt på 3 000 besökare. Nu blev det bara runt hälften, men eventansvarige Erik Axelsson är nöjd ändå.
– Det kändes bra. Allt talar för att festivalen kommer tillbaka nästa år, säger han.

Utbudet var stort under dagarna två på Vattenlandet. Några höjdpunkter var lördagens mopperally, stuntshowen med Nicklas Ek och Rydell & Quicks uppträdande lördag kväll.

– Det blev en väldigt trivsam festival. Allt har flutit otroligt bra och vi har fått mycket feedback. Mest positiv, men också en del negativ – men konstruktiv – kritik.

Två event

Axelsson tror att man gick ut med festivalen lite väl sent och att budskapet om konceptet inte riktigt nått fram.

– Det var ju egentligen två event. En familjevänlig bikerträff på dagen och en musikfestival på kvällen. Många Sunnebor trodde kanske att man var tvungen att vara ”biker” för att njuta av den här festen, tror Axelsson.

Folk träffades och trivdes i solskenet. På lördagen kördes ett mopperally cirka fem mil på båda sidor Fryken. Längs vägen fick man svara på frågor och på festivalområdet väntade balansövningar.

Stuntuppvisning

Tre möhippor och en svensexa firade på festivalen och bland besökarna spexade gycklargruppen Trix från Västerås som bland annat dök upp mitt i stuntmannen Nicklas Eks motorcykeluppvisning.

För göteborgaren Nicklas Ek är stuntkörandet en hobby.

– Jag är säljare egentligen, men är ute och kör ungefär varannan helg. Med tanke på tricken jag gör blir många förvånade när jag berättar att jag bara kört i tolv år, säger han.

”Fin att köra”

Längre bort på festivalområdet visade Per-Inge Nilsson, Kil upp sin hemmabyggda chopper. En glänsande som är en HD i grunden. Per-Inge verkar vara en blygsam man, men de uppställda pokalerna talar sitt tydliga språk.

– Jag har fått priser på varje ställe där jag varit och visat upp den, säger han.

Hur ska då en perfekt chopper vara?

– Den ska vara så låg som möjligt och framgaffeln ska vara lång, men inte för lång. Den ska vara fin att köra. Det är viktigt, säger Per-Inge Nilsson.

Till nästa år lär det bli en hel del förändringar på festivalprogrammet.

– Vi har fått jättemånga bra tips och flera klubbar har anmält intresse om att vara med och arrangera.

Utbudet var stort under dagarna två på Vattenlandet. Några höjdpunkter var lördagens mopperally, stuntshowen med Nicklas Ek och Rydell & Quicks uppträdande lördag kväll.

– Det blev en väldigt trivsam festival. Allt har flutit otroligt bra och vi har fått mycket feedback. Mest positiv, men också en del negativ – men konstruktiv – kritik.

Två event

Axelsson tror att man gick ut med festivalen lite väl sent och att budskapet om konceptet inte riktigt nått fram.

– Det var ju egentligen två event. En familjevänlig bikerträff på dagen och en musikfestival på kvällen. Många Sunnebor trodde kanske att man var tvungen att vara ”biker” för att njuta av den här festen, tror Axelsson.

Folk träffades och trivdes i solskenet. På lördagen kördes ett mopperally cirka fem mil på båda sidor Fryken. Längs vägen fick man svara på frågor och på festivalområdet väntade balansövningar.

Stuntuppvisning

Tre möhippor och en svensexa firade på festivalen och bland besökarna spexade gycklargruppen Trix från Västerås som bland annat dök upp mitt i stuntmannen Nicklas Eks motorcykeluppvisning.

För göteborgaren Nicklas Ek är stuntkörandet en hobby.

– Jag är säljare egentligen, men är ute och kör ungefär varannan helg. Med tanke på tricken jag gör blir många förvånade när jag berättar att jag bara kört i tolv år, säger han.

”Fin att köra”

Längre bort på festivalområdet visade Per-Inge Nilsson, Kil upp sin hemmabyggda chopper. En glänsande som är en HD i grunden. Per-Inge verkar vara en blygsam man, men de uppställda pokalerna talar sitt tydliga språk.

– Jag har fått priser på varje ställe där jag varit och visat upp den, säger han.

Hur ska då en perfekt chopper vara?

– Den ska vara så låg som möjligt och framgaffeln ska vara lång, men inte för lång. Den ska vara fin att köra. Det är viktigt, säger Per-Inge Nilsson.

Till nästa år lär det bli en hel del förändringar på festivalprogrammet.

– Vi har fått jättemånga bra tips och flera klubbar har anmält intresse om att vara med och arrangera.

  • Dan Enwall

null
null
null