2016-03-31 13:27

2016-03-31 13:27

Han lever för att lära ut

STORFORS: Efter två år i Tanzania hittade Rasmus drömjobbet i Storfors

Efter två år som lärare i Tanzania är 23-årige Rasmus Larsson Bergdahl hemma igen.
På Vargbroskolan i Storfors har han hittat sitt drömjobb.
– Jag brinner för att lära ut och jag har tolv riktigt hungriga elever, skrattar han.

Rasmus är lärare för Slussen 3, en liten klass med nyanlända elever från Syrien, Marocko och Afghanistan.

I klassen finns också två språkstödjare för arabiska och persiska - men inte hela tiden.

– De översätter inte allt utan bara nyckelord så att eleverna kan hänga med.

Och efter bara en månad i Sverige kan 16-åriga Layeghe från Afghanistan berätta på svenska att hon trivs jättebra på sin nya skola.

Både hon och klasskompisen Patema, som är 13 år, har kommit till Storfors med sina familjer.

– Alla är väldigt snälla här, men det är lite svårt att få svenska kompisar. Jag tror att det kommer att gå mycket lättare när jag lärt mig svenska bättre, säger Layeghe, som gillar sport som volleyboll, badminton, fotboll och innebandy.

Skriver svenska

I klassrummet skriver eleverna svenska på tavlan under överinseende av Rasmus. Det blir många skratt och kommentarer.

– Jag har haft turen att få helt underbara ungdomar i min klass, och jag försöker att lära ut svenska på ett sätt som gör det roligt samtidigt som vi har en hög takt och mycket fokus, säger han.

Något som inte står på schemat, men som finns med i Rasmus planering, är diskussioner om det svenska samhället.

– Jag har ju bott i Tanzania i två år och jag vet hur fel det kan bli om man inte förstår samhället, därför har vi pratat mycket om hur det är att leva i Sverige och vilka regler som finns. Det är lätt att det blir missuppfattningar annars.

Vad är den vanligaste missuppfattningen?

– Man säger att Sverige är ett fritt land, och då tror många att det betyder att man kan göra som man vill. Vi pratar mycket om att man får vara vilken person man vill i Sverige, men att man inte får göra som man vill. Att det finns många regler att följa, säger han.

Slussen 3, som är en av tre slussar i Storfors, drog i gång i början av januari. I slutet av maj är målet att eleverna ska kunna göra sig förstådda på svenska.

– Vi jobbar hårt för att de ska klara det, och eleverna lär sig väldigt fort. De vet att språket är nyckeln för att få vänner och ta sig in i samhället, men jag är verkligen imponerad över hur fokuserade de är, säger Rasmus.

Fem språkstödjare

På Vargbroskolan jobbar fem språkstödjare. En av dem är Issa Aali som kommer från Syrien och är civilingenjör.

– Många av mina landsmän vill vidare till stora städer, men jag ser det som min chans att stanna på ett litet ställe som Storfors. Jag har fått många vänner och känner mig väldigt bra bemött, säger Issa, som är glad över jobbet.

Han har bott i Sverige ett och ett halvt år och i Storfors har han även sin bror och två brorsbarn.

– Det är lugnt här och inte så många problem som i en storstad, säger Issa, som pratar så bra svenska att han utan problem kan översätta det Rasmus vill förmedla på sina lektioner.

Rasmus är lärare för Slussen 3, en liten klass med nyanlända elever från Syrien, Marocko och Afghanistan.

I klassen finns också två språkstödjare för arabiska och persiska - men inte hela tiden.

– De översätter inte allt utan bara nyckelord så att eleverna kan hänga med.

Och efter bara en månad i Sverige kan 16-åriga Layeghe från Afghanistan berätta på svenska att hon trivs jättebra på sin nya skola.

Både hon och klasskompisen Patema, som är 13 år, har kommit till Storfors med sina familjer.

– Alla är väldigt snälla här, men det är lite svårt att få svenska kompisar. Jag tror att det kommer att gå mycket lättare när jag lärt mig svenska bättre, säger Layeghe, som gillar sport som volleyboll, badminton, fotboll och innebandy.

Skriver svenska

I klassrummet skriver eleverna svenska på tavlan under överinseende av Rasmus. Det blir många skratt och kommentarer.

– Jag har haft turen att få helt underbara ungdomar i min klass, och jag försöker att lära ut svenska på ett sätt som gör det roligt samtidigt som vi har en hög takt och mycket fokus, säger han.

Något som inte står på schemat, men som finns med i Rasmus planering, är diskussioner om det svenska samhället.

– Jag har ju bott i Tanzania i två år och jag vet hur fel det kan bli om man inte förstår samhället, därför har vi pratat mycket om hur det är att leva i Sverige och vilka regler som finns. Det är lätt att det blir missuppfattningar annars.

Vad är den vanligaste missuppfattningen?

– Man säger att Sverige är ett fritt land, och då tror många att det betyder att man kan göra som man vill. Vi pratar mycket om att man får vara vilken person man vill i Sverige, men att man inte får göra som man vill. Att det finns många regler att följa, säger han.

Slussen 3, som är en av tre slussar i Storfors, drog i gång i början av januari. I slutet av maj är målet att eleverna ska kunna göra sig förstådda på svenska.

– Vi jobbar hårt för att de ska klara det, och eleverna lär sig väldigt fort. De vet att språket är nyckeln för att få vänner och ta sig in i samhället, men jag är verkligen imponerad över hur fokuserade de är, säger Rasmus.

Fem språkstödjare

På Vargbroskolan jobbar fem språkstödjare. En av dem är Issa Aali som kommer från Syrien och är civilingenjör.

– Många av mina landsmän vill vidare till stora städer, men jag ser det som min chans att stanna på ett litet ställe som Storfors. Jag har fått många vänner och känner mig väldigt bra bemött, säger Issa, som är glad över jobbet.

Han har bott i Sverige ett och ett halvt år och i Storfors har han även sin bror och två brorsbarn.

– Det är lugnt här och inte så många problem som i en storstad, säger Issa, som pratar så bra svenska att han utan problem kan översätta det Rasmus vill förmedla på sina lektioner.