2015-11-14 06:00

2015-11-14 06:00

Nu är Greger på plats på Färjestadstravet

TRAV: Den gamle guldhjälten ersätter Johan Kemi

Förre marknadschefen Johan Kemi gick till andra sidan gatan och Färjestads BK.
Efterträdaren går i motsatt riktning – från ishockeyn till travet.
– Jag jobbade med min största hobby i 20 år och nu får jag jobba med min näst största hobby, säger Greger Artursson.

Greger var en stor profil i Färjestads BK. Efter tolv säsonger i sin moderklubb, innehållande bland annat guldmålet i Globen säsongen 1997-1998, avslutade han karriären med en period i Red Bull Salzburg och två säsonger i Mora.

Efter det har Greger jobbat på Intersport och sedan Sats innan han blev marknadschef på Färjestadstravet.

– Jag visste att Johan Kemi skulle sluta och han frågade om inte jag var intresserad. Det väckte min tanke och när sedan travbanechefen Ken Karlsson hörde av sig tackade jag ja, berättar Greger.

Från barnsben

Det finns en lång tradition av travintresserade hockeyspelare i Färjestad och Greger har varit insatt i travsporten i hela sitt liv.

– Jag var tidigt på Färjestadstravet med min pappa och min äldre bror. Jag har alltid varit intresserad av sporten och spelet.

Under sina fem år på posten som marknadschef fick Johan Kemi Färjestadstravet att lyfta en nivå och på så sätt kommer Artursson in i en tacksam sits.

– Johan Kemi gjorde ett bra jobb med Gulddivisionen för sponsorer och så vidare, men jag tror att det finns mer att göra. Men som helt ny på tjänsten måste jag känna mig för och sätta mig in i saker innan jag kan komma med några konkreta förslag.

Inte slå sig till ro

Men efter en kort pratstund kommer den nye marknadschefen ändå in på en punkt som de flesta banor i landet kämpar med – publiken som följer tävlingarna på plats i stället för framför datorn.

– Det gäller att göra det mer attraktivt att se tävlingarna live. Färjestad är en av få banor i landet som ökar sin publik och det tyder på att man gör något rätt. Men det gäller att inte slå sig till ro.

Ett bra sätt att locka publik till banorna är speciella temakvällar och så sent som förra fredagen var det en tjejkväll på Färjestad med en fullsatt restaurang.

– Tjejkvällen var jättebra. Det var bra stämning och jag hoppas att alla som var här var nöjda. Jag tror mycket på det här med minimässor i samband med trav.

Dra nytta av varandra

Travbanan och Löfbergs arena ligger vägg i vägg med varandra på Färjestad. Samarbetet mellan de två har ökat under senare år och med Greger som marknadschef finns alla förutsättningar för att det ska utökas ytterligare.

– Det är två stora arenor som ligger intill varandra. Vi ska se varandra mer som samarbetspartners än konkurrenter. Ishockeyn är stor i Karlstad och vi kan dra nytta av varandra.

Att redan fem år efter en hockeykarriär nå ett chefsjobb är det inte många som gör. När Greger ser tillbaka på spelarkarriären är han extra tacksam för en sak.

– Det var bara jag och Clas Eriksson som hade ett jobb vid sidan av ishockeyn. Det var skönt att kunna koppla bort hockeyn och det har hjälpt mig mycket efter hockeykarriären.

Greger var en stor profil i Färjestads BK. Efter tolv säsonger i sin moderklubb, innehållande bland annat guldmålet i Globen säsongen 1997-1998, avslutade han karriären med en period i Red Bull Salzburg och två säsonger i Mora.

Efter det har Greger jobbat på Intersport och sedan Sats innan han blev marknadschef på Färjestadstravet.

– Jag visste att Johan Kemi skulle sluta och han frågade om inte jag var intresserad. Det väckte min tanke och när sedan travbanechefen Ken Karlsson hörde av sig tackade jag ja, berättar Greger.

Från barnsben

Det finns en lång tradition av travintresserade hockeyspelare i Färjestad och Greger har varit insatt i travsporten i hela sitt liv.

– Jag var tidigt på Färjestadstravet med min pappa och min äldre bror. Jag har alltid varit intresserad av sporten och spelet.

Under sina fem år på posten som marknadschef fick Johan Kemi Färjestadstravet att lyfta en nivå och på så sätt kommer Artursson in i en tacksam sits.

– Johan Kemi gjorde ett bra jobb med Gulddivisionen för sponsorer och så vidare, men jag tror att det finns mer att göra. Men som helt ny på tjänsten måste jag känna mig för och sätta mig in i saker innan jag kan komma med några konkreta förslag.

Inte slå sig till ro

Men efter en kort pratstund kommer den nye marknadschefen ändå in på en punkt som de flesta banor i landet kämpar med – publiken som följer tävlingarna på plats i stället för framför datorn.

– Det gäller att göra det mer attraktivt att se tävlingarna live. Färjestad är en av få banor i landet som ökar sin publik och det tyder på att man gör något rätt. Men det gäller att inte slå sig till ro.

Ett bra sätt att locka publik till banorna är speciella temakvällar och så sent som förra fredagen var det en tjejkväll på Färjestad med en fullsatt restaurang.

– Tjejkvällen var jättebra. Det var bra stämning och jag hoppas att alla som var här var nöjda. Jag tror mycket på det här med minimässor i samband med trav.

Dra nytta av varandra

Travbanan och Löfbergs arena ligger vägg i vägg med varandra på Färjestad. Samarbetet mellan de två har ökat under senare år och med Greger som marknadschef finns alla förutsättningar för att det ska utökas ytterligare.

– Det är två stora arenor som ligger intill varandra. Vi ska se varandra mer som samarbetspartners än konkurrenter. Ishockeyn är stor i Karlstad och vi kan dra nytta av varandra.

Att redan fem år efter en hockeykarriär nå ett chefsjobb är det inte många som gör. När Greger ser tillbaka på spelarkarriären är han extra tacksam för en sak.

– Det var bara jag och Clas Eriksson som hade ett jobb vid sidan av ishockeyn. Det var skönt att kunna koppla bort hockeyn och det har hjälpt mig mycket efter hockeykarriären.