2017-04-27 06:00

2017-04-27 06:00

"Vi kör allsvenskan 2018"

SPEEDWAY: Valsarna har fått ordning på ekonomin och ser ljust på framtiden

Valsarna är snart skuldfritt och ser ljust på speedwayframtiden.
Division 1-säsongen, som startar på lördag, ska bli den enda.
– Vi kommer gå upp tillbaka och köra allsvenskan redan 2018, säger ordföranden Kurth Broqvist.

Valsarna körde kval till elitserien i fjol, men åkte ut och valde sedan att även hoppa av allsvenskan inför 2017 för att inte äventyra ekonomin.

Klubben hade skulder till förarna på 140 000 kronor från förra säsongen.

– Vi betar av de sista förarskulderna nu, säger Kurth Broqvist.

Hagfors kommun beviljade nyligen bidrag på 50 000 kronor med förbehållet att Valsarna kör i allsvenskan nästa år och kommunen går också in med 160 000 kronor, av totalt 391 000, till en ny luftsarg på Tallhult.

– Det är inte bara därifrån vi har fått. Det ser väldigt ljust ut nu. Det är ofattbart att företagen tror på oss nu när vi åker i division 1. Det är ingen sponsor som har dragit ner. Det ser lika ut som i fjol. Lite hade vi väntat att det skulle gå ner.

Klarar ni av alla förarskulderna?

– Ja, det är inga problem nu. De är snart betalda alla som var från fjolåret.

Ligger ni efter med något annat?

– Nej, det gör vi inte. Vi räknar med att vända till plus i år.

Att sejouren i division 1 bara ska vara ettårig är också givet. Och placeringen i årets division 1 spelar ingen roll.

– De lagen som vill gå upp och köra är välkomna.

Vad kan hindra?

– Ingenting just nu. Vi ska vara tillbaka.

Förbehållet i kommunbidraget påverkade inte.

– Innan vi fick besked från kommunen hade vi diskuterat i styrelsen att ett år i division 1 räcker.

– Med facit i hand kunde vi kanske ha kört i allsvenskan. Men vi resonerade att någon måste vi sätta ner foten och tala om att det inte är acceptabelt längre. I fjol började förarlönarna skena iväg fruktansvärt.

Ledningen kommer vara stenhård i återkomsten 2018.

– Vi ska dra ner på lönerna. Så här mycket har vi för varje match, och då finns det inget över för någon att säga att de ska ha mer. Vill de ha mer får de gå till en annan klubb helt enkelt.

Valsarna hoppas att reglerna ändras. Ett nytt upplägg i allsvenskan diskuteras med en minskning till sju förare per lag, varav sex kör i varje match. Nu är det nio respektive sju.

– Det gör stor skillnad ekonomiskt. Fler lag kanske kan gå upp och åka och det blir mer kamp om platserna, så förarna måste sänka sina löner.

När ska beslutet tas?

– Det vet jag inte. Det är en diskussion som förs inom förbundet och mot klubbarna. Det blir ett möte i sommar eller tidig höst. Svemo (förbundet) tar det beslutet.

Vad skiljer kostnaden division 1 och allsvenskan?

– Jättemycket. Minst en halv miljon. En hel säsong i allsvenskan kostar 700 000–800 000 med det lag vi hade i fjol. Ändå var det ett skapligt billigt lag. Men samtidigt drar det inte lika mycket publik som allsvenskan.

En ny luftsarg är nu beställd till hela banan.

– Startsvängen ska levereras senast vecka 20. Vi måste ha till första hemmamatchen (4 juni) om det inte händer något med leveransen så vi får dispens att ha gamla sargen runt om. Målsvängen ska komma någon gång under juli.

Sargen kommer från ett företag på Isle of Man och tillverkas i Polen. De flesta klubbar i Sverige och utomlands använder samma sort.

– Det är en säkrare sarg som är två decimeter tjockare än den gamla. Det är inte krav på A plus, som den heter, men skiljer så lite på den och en på 60 centimeter, och om det skulle fattas en kudde till någon match är det lättare att låna från andra banor.

Valsarna funderade på att ha gratis inträde och att i stället försöka täcka med hjälp av sponsorer, men så blir det troligen inte.

– Förmodligen tar vi 60 kronor. Vi vill inte jaga mer pengar av sponsorerna. Vi har fått så mycket redan.

Unga kavaljerer

Klubben kör vidare med Kavaljererna i division 1 (trea från slutet 2016) och har ett mycket ungt lag. Åldermannen i gänget, 25-årige Anders Mellgren, åker en långbanetävling i Nederländerna under helgen och missar lördagens premiär. Även norrmannen Emil Rindal har förhinder. Alexander Woentin lånas in från Vetlanda.

Är målet på sikt elitserien?

– Alla vill väl upp i högsta ligan. Vi skyndar långsamt. Får vi några år i allsvenskan så får vi se hur det är kostnadsmässigt. Fortsätter det att vissa ska ha 6 000 kronor poängen har vi inte en chans att vara med. Det måste till en ändring. Det är fantasisummor på vissa förare, säger Kurth Broqvist, som troligen får fortsätta som ordförande efter årsmötet den 2 maj.

– Jag är till förfogande om jag får de runt mig som hjälpt mig hela året. Jag tror de fortsätter. Vi har fått ihop ett härligt gäng.

Valsarna körde kval till elitserien i fjol, men åkte ut och valde sedan att även hoppa av allsvenskan inför 2017 för att inte äventyra ekonomin.

Klubben hade skulder till förarna på 140 000 kronor från förra säsongen.

– Vi betar av de sista förarskulderna nu, säger Kurth Broqvist.

Hagfors kommun beviljade nyligen bidrag på 50 000 kronor med förbehållet att Valsarna kör i allsvenskan nästa år och kommunen går också in med 160 000 kronor, av totalt 391 000, till en ny luftsarg på Tallhult.

– Det är inte bara därifrån vi har fått. Det ser väldigt ljust ut nu. Det är ofattbart att företagen tror på oss nu när vi åker i division 1. Det är ingen sponsor som har dragit ner. Det ser lika ut som i fjol. Lite hade vi väntat att det skulle gå ner.

Klarar ni av alla förarskulderna?

– Ja, det är inga problem nu. De är snart betalda alla som var från fjolåret.

Ligger ni efter med något annat?

– Nej, det gör vi inte. Vi räknar med att vända till plus i år.

Att sejouren i division 1 bara ska vara ettårig är också givet. Och placeringen i årets division 1 spelar ingen roll.

– De lagen som vill gå upp och köra är välkomna.

Vad kan hindra?

– Ingenting just nu. Vi ska vara tillbaka.

Förbehållet i kommunbidraget påverkade inte.

– Innan vi fick besked från kommunen hade vi diskuterat i styrelsen att ett år i division 1 räcker.

– Med facit i hand kunde vi kanske ha kört i allsvenskan. Men vi resonerade att någon måste vi sätta ner foten och tala om att det inte är acceptabelt längre. I fjol började förarlönarna skena iväg fruktansvärt.

Ledningen kommer vara stenhård i återkomsten 2018.

– Vi ska dra ner på lönerna. Så här mycket har vi för varje match, och då finns det inget över för någon att säga att de ska ha mer. Vill de ha mer får de gå till en annan klubb helt enkelt.

Valsarna hoppas att reglerna ändras. Ett nytt upplägg i allsvenskan diskuteras med en minskning till sju förare per lag, varav sex kör i varje match. Nu är det nio respektive sju.

– Det gör stor skillnad ekonomiskt. Fler lag kanske kan gå upp och åka och det blir mer kamp om platserna, så förarna måste sänka sina löner.

När ska beslutet tas?

– Det vet jag inte. Det är en diskussion som förs inom förbundet och mot klubbarna. Det blir ett möte i sommar eller tidig höst. Svemo (förbundet) tar det beslutet.

Vad skiljer kostnaden division 1 och allsvenskan?

– Jättemycket. Minst en halv miljon. En hel säsong i allsvenskan kostar 700 000–800 000 med det lag vi hade i fjol. Ändå var det ett skapligt billigt lag. Men samtidigt drar det inte lika mycket publik som allsvenskan.

En ny luftsarg är nu beställd till hela banan.

– Startsvängen ska levereras senast vecka 20. Vi måste ha till första hemmamatchen (4 juni) om det inte händer något med leveransen så vi får dispens att ha gamla sargen runt om. Målsvängen ska komma någon gång under juli.

Sargen kommer från ett företag på Isle of Man och tillverkas i Polen. De flesta klubbar i Sverige och utomlands använder samma sort.

– Det är en säkrare sarg som är två decimeter tjockare än den gamla. Det är inte krav på A plus, som den heter, men skiljer så lite på den och en på 60 centimeter, och om det skulle fattas en kudde till någon match är det lättare att låna från andra banor.

Valsarna funderade på att ha gratis inträde och att i stället försöka täcka med hjälp av sponsorer, men så blir det troligen inte.

– Förmodligen tar vi 60 kronor. Vi vill inte jaga mer pengar av sponsorerna. Vi har fått så mycket redan.

Unga kavaljerer

Klubben kör vidare med Kavaljererna i division 1 (trea från slutet 2016) och har ett mycket ungt lag. Åldermannen i gänget, 25-årige Anders Mellgren, åker en långbanetävling i Nederländerna under helgen och missar lördagens premiär. Även norrmannen Emil Rindal har förhinder. Alexander Woentin lånas in från Vetlanda.

Är målet på sikt elitserien?

– Alla vill väl upp i högsta ligan. Vi skyndar långsamt. Får vi några år i allsvenskan så får vi se hur det är kostnadsmässigt. Fortsätter det att vissa ska ha 6 000 kronor poängen har vi inte en chans att vara med. Det måste till en ändring. Det är fantasisummor på vissa förare, säger Kurth Broqvist, som troligen får fortsätta som ordförande efter årsmötet den 2 maj.

– Jag är till förfogande om jag får de runt mig som hjälpt mig hela året. Jag tror de fortsätter. Vi har fått ihop ett härligt gäng.

Laget

Kavaljerernas förare i division 1: Anders Mellgren, Jonathan Ejnermark, Pierre Hallén, Kenny Persson, Truls Kamhaug, Emil Rindal, Emil Nilsson (250 kubik).

De här kör lördagens premiär i Gislaved mot Team Gislaved, Masarna och Rospiggarna: Kenny Persson, Jonathan Ejnermark, Truls Kamhaug, Alexander Woentin (inlånad från Vetlanda), Emil Nilsson.

Övriga lag i serien: Västervik, Dackarna, Eskilstuna Smederna, Vargarna/Filbyterna, Piraterna, Indianerna Kumla, Nässjö, Elit Vetlanda.

Kavaljerernas hemmatävlingar: 4 juni, 29 juli, 27 augusti.