2016-10-03 14:48

2016-10-03 17:51

Valsarna drar sig ur allsvenskan

SPEEDWAY: "Vi har inte råd med den här karusellen"

(UPPDATERAD) Valsarna drar sig ur allsvenskan i speedway till nästa säsong.
– Vi måste sätta ner foten. Vi har inte råd att vara med i den här karusellen, säger ordföranden Kurt Broquist.

Beslutet var svårt men ofrånkomligt enligt Broquist. Ekonomisk förlust den här säsongen i kombination med förväntat höjda kostnader för 2017 skulle äventyra Hagforsklubbens överlevnad.

– Vi vill inte vara med och sätta föreningen på pottkanten. Det får inte bli som när vi gick i konkurs förra gången att det ljögs för sponsorer, näringsliv och media. Det här är det mest ärliga. Vi har inte försökt dölja något utan lagt alla korten på bordet.

Efter konkursen 2012 blev det en sejour i division 1 för klubben, som bildades 1967 och tog SM-guld 1998 och 1999. I år nådde Valsarna elitseriekval men åkte ut i semifinalen mot Griparna. Dansken Kenneth Hansen hade skrivit på för fortsättning, men kontraktet upphävs.

I stället blir det satsning på ungdomar och tävlande i division 1 med målet att återkomma i allsvenskan 2018.

– Vi drar igång prova-på-verksamhet för att få mycket ungdomar som intresserar sig. Vi måste bygga med egna förare för att det ska gå ihop.

Förlusten i år beror på att publiken minskade med i snitt 250 personer per match på de sju hemmamatcherna.

– Vi kommer göra en förlust på lite drygt 200 000 kronor.

Lägg därtill att en fortsättning i allsvenskan hade krävt ny luftsarg för cirka en halv miljon.

– Vi låg på lite plus när säsongen började och kommer att ha minus efter, men inga stora summor. Det är hanterbart.

Dyrare 2017

Regeländringar till nästa säsong med fördyrning som följd är en annan orsak till att Valsarna drar i handbromsen. Taksnittet höjs från 9,25 till 10,25 poäng och matcherna blir fler.

– Cirkusen som har dragits i gång de här sista dagarna, att ESS (elitserieklubbarnas samorganisation) kräver max två svenskar i elitserien, förare slutar, förare har blivit dyrare, taksnittet höjs, och vi måste in med en heatledare till, det vill vi inte vara med om.

Ni tänkte väl sänka förarlönerna?

– Ja, men det gick de inte med på. De kräver mer och mer betalt.

Kurt Broquist är kritisk till hur de styrande agerar.

– Det sitter folk på förbundsnivå som tycker att en match i allsvenskan max ska kosta 50 000 och elitserien 150 000. Men varför gör inte förbundet någonting då?

– Mest tragiskt är att de bara vill ha två svenskar i elitserien (max två utländska i allsvenskan). Sex–sju förare har avicerat att de ska sluta. Speedwayen gräver sin egen grav.

Hur mycket skiljer kostnaden mellan allsvenskan och division 1?

– Stora summor. En match i allsvenskan kostar ungefär 70 000 och i division 1 7 500 på förarna ungefär.

Division 1 tillåter bara svenska förare.

– Så skulle vi ha i allsvenskan också, det vore det bästa.

Nu börjar jobbet för att komma på plus ekonomiskt och sätta ett lag på banan till omstarten i division 1.

– Men vi har inte stängt några dörrar. ringer en sponsor och slänger upp en miljon så åker vi allsvenskan direkt igen, säger Kurt Broquist.

Beslutet var svårt men ofrånkomligt enligt Broquist. Ekonomisk förlust den här säsongen i kombination med förväntat höjda kostnader för 2017 skulle äventyra Hagforsklubbens överlevnad.

– Vi vill inte vara med och sätta föreningen på pottkanten. Det får inte bli som när vi gick i konkurs förra gången att det ljögs för sponsorer, näringsliv och media. Det här är det mest ärliga. Vi har inte försökt dölja något utan lagt alla korten på bordet.

Efter konkursen 2012 blev det en sejour i division 1 för klubben, som bildades 1967 och tog SM-guld 1998 och 1999. I år nådde Valsarna elitseriekval men åkte ut i semifinalen mot Griparna. Dansken Kenneth Hansen hade skrivit på för fortsättning, men kontraktet upphävs.

I stället blir det satsning på ungdomar och tävlande i division 1 med målet att återkomma i allsvenskan 2018.

– Vi drar igång prova-på-verksamhet för att få mycket ungdomar som intresserar sig. Vi måste bygga med egna förare för att det ska gå ihop.

Förlusten i år beror på att publiken minskade med i snitt 250 personer per match på de sju hemmamatcherna.

– Vi kommer göra en förlust på lite drygt 200 000 kronor.

Lägg därtill att en fortsättning i allsvenskan hade krävt ny luftsarg för cirka en halv miljon.

– Vi låg på lite plus när säsongen började och kommer att ha minus efter, men inga stora summor. Det är hanterbart.

Dyrare 2017

Regeländringar till nästa säsong med fördyrning som följd är en annan orsak till att Valsarna drar i handbromsen. Taksnittet höjs från 9,25 till 10,25 poäng och matcherna blir fler.

– Cirkusen som har dragits i gång de här sista dagarna, att ESS (elitserieklubbarnas samorganisation) kräver max två svenskar i elitserien, förare slutar, förare har blivit dyrare, taksnittet höjs, och vi måste in med en heatledare till, det vill vi inte vara med om.

Ni tänkte väl sänka förarlönerna?

– Ja, men det gick de inte med på. De kräver mer och mer betalt.

Kurt Broquist är kritisk till hur de styrande agerar.

– Det sitter folk på förbundsnivå som tycker att en match i allsvenskan max ska kosta 50 000 och elitserien 150 000. Men varför gör inte förbundet någonting då?

– Mest tragiskt är att de bara vill ha två svenskar i elitserien (max två utländska i allsvenskan). Sex–sju förare har avicerat att de ska sluta. Speedwayen gräver sin egen grav.

Hur mycket skiljer kostnaden mellan allsvenskan och division 1?

– Stora summor. En match i allsvenskan kostar ungefär 70 000 och i division 1 7 500 på förarna ungefär.

Division 1 tillåter bara svenska förare.

– Så skulle vi ha i allsvenskan också, det vore det bästa.

Nu börjar jobbet för att komma på plus ekonomiskt och sätta ett lag på banan till omstarten i division 1.

– Men vi har inte stängt några dörrar. ringer en sponsor och slänger upp en miljon så åker vi allsvenskan direkt igen, säger Kurt Broquist.