2016-02-14 16:35

2016-02-15 10:04

Klart med rallyt i tre år till

MOTOR: Nära konkurs och 15 miljoner i förlust

(UPPDATERAD) Svenska rallyt var bara några timmar från att ställas in, med 15 miljoner i förlust och konkurs som följd.
Men det blev både tävling och ett nytt treårskontrakt i VM.
Att fortsättningen sker i Värmland är dock inte givet.

Det var en trött, rörd och lycklig Glenn Olsson, Svenska rallyts vd, som berättade nyheten i samband med presskonferensen på Karlstad CCC efter målgången på söndagen.

När han skulle försöka sätta ord på känslorna hade han tårar i ögonen.

– Det är så många som har jobbat med det här, säger Glenn Olsson, som själv dragit det tyngsta lasset när det gäller att få avtalet i hamn.

Han berättar att han i stort sett umgicks dygnet runt sedan i torsdags med WRC-Promoters boss Oliver Ciesla. Promotorn äger de kommersiella rättigheterna och bestämmer tillsammans med Internationella bilsportförbundet Fia och i viss mån VM-teamen vilka som ska få arrangera tävlingarna.

När mildvädret hotade årets Svenska rallyt tvivlade till och med Glenn Olsson på att det skulle bli en fortsättning.

– I söndags trodde jag att jag skulle ställa in, för då fanns det ingen prognos än med kylan.

Hade det inte blivit något treårsavtal då?

– Nej, då hade det varit kört. Det hade i stället varit 15 miljoner back och konkurs. Så nära var det.

Det här året kostade avtalet med promotorn och Fia fem miljoner.

Promotorn ville fördubbla sin del upp till cirka nio miljoner totalt i inledningen av förhandlingarna.

Fick du ner kostnaden?

– Ja, nu är vi överens. Sista året är det på den nivån vi pratat om tidigare, men sen har vi fått en stege som det känns att vi kan överleva med.

Det finns dock ett krav om snösäkerhet i kontraktet som kan tvinga fram en flytt härifrån.

– Vi som arrangör har ett treårsavtal. Det är inte självklart för promotorn att vi ska köra rally för evigt i Värmland. De har klausul varje år att de kan ge oss direktiv eller ställa ultimatum.

Ja, det kan bli värre än så enligt klausulen.

– Det finns även i nuvarande avtal, att avtalet faller om vi inte har x antal procent med bra vägar. Kommer vi med de här förutsättningarna nästa år igen ligger vi risigt till. Vi måste se till att vi bygger större snösäkerhet i kommande upplägg. Vi måste hitta områden när vi även dåliga år kan ha bra vägar.

I slutet av april är en deadline där så mycket som möjligt ska vara klart och ha en avstämning med promotorn.

Vad alternativen är kan Glenn Olsson inte säga än.

Det har talats om Östersund.

Någon flytt lär inte vara aktuell redan till nästa år.

Blir det rally i Värmland nästa år?

– Ja, jag kommer försöka få fram en lösning att vi ska köra rally i Värmland nästa år, det är mitt mål. Realistiskt inför 2017 är att jobba vidare i det område vi har och hitta bättre snösäkerhet. Snösäkraste området nu är mellan Sverige och Norge på höjderna där.

– Det finns inte tid att göra gigantisk förändring. Inför 2018 och 2019 får vi titta på alternativ som de har att välja mellan.

Blir Karlstad centrum nästa år?

– Det är för tidigt att uttala mig om.

Om serviceplatsen stannar i Karlstad eller kanske hamnar i Torsby är heller inte klart.

– Vi behöver hela Värmland för boendet oavsett vilket koncept vi väljer och var vi lägger serviceplatsen.

Till slut kördes bara tolv av 21 planerade sträckor, vilket räckte för att det skulle räknas som fullt VM, men publikbortfallet tillsammans med större kostnader för vägreparationer innebär ändå ett ekonomiskt bakslag.

– Vi hade rensat bolaget från allt elände och såg fram mot att göra en ren vinst för första gången. Nu får vi fortsätta kämpa. Ekonomiskt kommer det bli en smäll att jobba med.

Hur stor framgår om någon vecka när allt räknats samman.

Hur stor förlust kan ni klara?

– Vi har kämpat för överlevnad varje år sen 2011 när jag kom in, så det blir ingen skillnad egentligen, säger Glenn Olsson, som skulle fira med middag och lite vila innan han tar tag i jobbet att finansiera det nya VM-avtalet.

Det var en trött, rörd och lycklig Glenn Olsson, Svenska rallyts vd, som berättade nyheten i samband med presskonferensen på Karlstad CCC efter målgången på söndagen.

När han skulle försöka sätta ord på känslorna hade han tårar i ögonen.

– Det är så många som har jobbat med det här, säger Glenn Olsson, som själv dragit det tyngsta lasset när det gäller att få avtalet i hamn.

Han berättar att han i stort sett umgicks dygnet runt sedan i torsdags med WRC-Promoters boss Oliver Ciesla. Promotorn äger de kommersiella rättigheterna och bestämmer tillsammans med Internationella bilsportförbundet Fia och i viss mån VM-teamen vilka som ska få arrangera tävlingarna.

När mildvädret hotade årets Svenska rallyt tvivlade till och med Glenn Olsson på att det skulle bli en fortsättning.

– I söndags trodde jag att jag skulle ställa in, för då fanns det ingen prognos än med kylan.

Hade det inte blivit något treårsavtal då?

– Nej, då hade det varit kört. Det hade i stället varit 15 miljoner back och konkurs. Så nära var det.

Det här året kostade avtalet med promotorn och Fia fem miljoner.

Promotorn ville fördubbla sin del upp till cirka nio miljoner totalt i inledningen av förhandlingarna.

Fick du ner kostnaden?

– Ja, nu är vi överens. Sista året är det på den nivån vi pratat om tidigare, men sen har vi fått en stege som det känns att vi kan överleva med.

Det finns dock ett krav om snösäkerhet i kontraktet som kan tvinga fram en flytt härifrån.

– Vi som arrangör har ett treårsavtal. Det är inte självklart för promotorn att vi ska köra rally för evigt i Värmland. De har klausul varje år att de kan ge oss direktiv eller ställa ultimatum.

Ja, det kan bli värre än så enligt klausulen.

– Det finns även i nuvarande avtal, att avtalet faller om vi inte har x antal procent med bra vägar. Kommer vi med de här förutsättningarna nästa år igen ligger vi risigt till. Vi måste se till att vi bygger större snösäkerhet i kommande upplägg. Vi måste hitta områden när vi även dåliga år kan ha bra vägar.

I slutet av april är en deadline där så mycket som möjligt ska vara klart och ha en avstämning med promotorn.

Vad alternativen är kan Glenn Olsson inte säga än.

Det har talats om Östersund.

Någon flytt lär inte vara aktuell redan till nästa år.

Blir det rally i Värmland nästa år?

– Ja, jag kommer försöka få fram en lösning att vi ska köra rally i Värmland nästa år, det är mitt mål. Realistiskt inför 2017 är att jobba vidare i det område vi har och hitta bättre snösäkerhet. Snösäkraste området nu är mellan Sverige och Norge på höjderna där.

– Det finns inte tid att göra gigantisk förändring. Inför 2018 och 2019 får vi titta på alternativ som de har att välja mellan.

Blir Karlstad centrum nästa år?

– Det är för tidigt att uttala mig om.

Om serviceplatsen stannar i Karlstad eller kanske hamnar i Torsby är heller inte klart.

– Vi behöver hela Värmland för boendet oavsett vilket koncept vi väljer och var vi lägger serviceplatsen.

Till slut kördes bara tolv av 21 planerade sträckor, vilket räckte för att det skulle räknas som fullt VM, men publikbortfallet tillsammans med större kostnader för vägreparationer innebär ändå ett ekonomiskt bakslag.

– Vi hade rensat bolaget från allt elände och såg fram mot att göra en ren vinst för första gången. Nu får vi fortsätta kämpa. Ekonomiskt kommer det bli en smäll att jobba med.

Hur stor framgår om någon vecka när allt räknats samman.

Hur stor förlust kan ni klara?

– Vi har kämpat för överlevnad varje år sen 2011 när jag kom in, så det blir ingen skillnad egentligen, säger Glenn Olsson, som skulle fira med middag och lite vila innan han tar tag i jobbet att finansiera det nya VM-avtalet.