2016-02-14 22:08

2016-02-14 22:09

Kamp för att hålla planen

STRÄCKORNA

Svenska rallyt fick ta strid med såväl teamen som Fia för att inte fler sträckor skulle strykas.

Bland annat försökte förarna bojkotta första sträckan på fredagen i Torsby. Orsaken var att vägarna inte såg ut som på rekognoseringen. Bojkotten sprack dock för att Haydon Paddon vägrade ställa upp. Antagligen hade det blivit åka av ändå.

– Vi kan inte gå från fyra till två sträckor på förmiddagen, då skulle vi ha köer i skogen, säger Glenn Olsson, som dock fick göra några eftergifter.

– Vi kämpade för behålla Torsby 1 och Rämmen och lyckades med det, så vi fick väl släppa Lesjöfors (blev inställd på söndagen). Kirkenär och Karlstad 1 gjorde mest ont att stryka. Vi visste det skulle bli tufft att rädda de pengarna, men vi lyckades på vip-sidan.

Det var också viktigt att behålla tv-sända powerstagen Värmullsåsen i Hagfors som blev söndagens enda sträcka.

Bland annat försökte förarna bojkotta första sträckan på fredagen i Torsby. Orsaken var att vägarna inte såg ut som på rekognoseringen. Bojkotten sprack dock för att Haydon Paddon vägrade ställa upp. Antagligen hade det blivit åka av ändå.

– Vi kan inte gå från fyra till två sträckor på förmiddagen, då skulle vi ha köer i skogen, säger Glenn Olsson, som dock fick göra några eftergifter.

– Vi kämpade för behålla Torsby 1 och Rämmen och lyckades med det, så vi fick väl släppa Lesjöfors (blev inställd på söndagen). Kirkenär och Karlstad 1 gjorde mest ont att stryka. Vi visste det skulle bli tufft att rädda de pengarna, men vi lyckades på vip-sidan.

Det var också viktigt att behålla tv-sända powerstagen Värmullsåsen i Hagfors som blev söndagens enda sträcka.