2016-02-12 20:42

2016-02-12 22:53

Världsmästaren körde FÖR fort

SVENSKA RALLYT: Ogier leder rallyt och fastnade i poliskontroll

En storfavorit.
En riktig praktskräll.
En ständigt lika säker norrman.
Så ser pallen i Svenska rallyt ut efter första dagen.
– Vi var riktigt illa ute när jag planade i swimmingpoolen, säger ledande Sebastien Ogier, som också hann bli haffad i en fartkontroll.

Det blev en riktigt dramatisk förstadag. Med åtskilliga omkastningar.

Topptippade duon Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala hamnade trubbel. Finländarens bil började krångla redan på de inledande sträckorna och till slut tvingades han bryta.

Endast en förare tycktes inte alls bekommas av yttre omständigheter och det var Sebastien Ogier, superstjärnan som varit mest kritisk till underlaget på förhand.

”Stor swimmingpool”

Men även spårande Ogier var trots allt i trångmål. Både på banan och med polismakten efter dagens sista sträcka.

– På den fjärde specialsträckan dök det plötsligt upp en stor swimmingpool. Den täckte hela vägen och var ett par decimeter djup, berättar fransmannen.

Och fortsätter:

– Jag var chanslös och fick planing. Vi åkte av vägen och in i några mindre träd, men hade sådan tur att vi studsade tillbaka på rätt spår igen. Dessutom utan att ha fått några större skador på bilen.

Tuff eftermiddag

Eftermiddagen blev tuff för Ogier.

Som första bil i fältet fick han spåra i nysnön.

– Jag stod på så mycket jag kunde, väl medveten om att det kommer mer snö under lördagen. Jag behövde skaffa mig en så god marginal som möjligt, men tappade ändå lite mot slutet.

På väg till Karlstad blev det mer dramatik. Sebastien Ogier stoppades i en poliskontroll och hade kört klart över fartbegränsningen på 80 kilometer i timmen.

– Jag har inga detaljer om hur fort han körde. Men jag vet att han fick behålla körkortet, säger Bjarne Andersson, polisens vakthavande befäl till P4 Värmland.

När NWT frågar Ogier om det inträffade vill han dock inte kommentera det inträffade.

Skrällen Paddon

Bakom Ogier flyttade såväl Hayden Paddon och Mads Østberg fram positionerna allt eftersom.

Nya Zeeländaren Paddon var första dagens stora sensation och avslutade dagen med sträckseger. Här var Paddon tolv sekunder för ledande Ogier. Totalt är han 31 sekunder bakom ledaren.

Men Paddon var ändå inte helt nöjd:

– Den sista sträckan var den enda som kändes helt okej. i övrigt är jag varken nöjd med bilen eller med min körning.

Hur ser planen ut inför lördagens sträckor – försöka jaga ifatt Ogier eller ta kampen med de andra fyra (Østberg, Ott Tänäk, Dani Sordo och Andreas Mikkelsen) som slåss om andraplatsen?

– Det är riktigt tajt där och jag riktar i första hand in mig på att hålla den positionen jag har nu. Så länge Ogier är kvar på vägen blir han svår att ta sig förbi, säger Paddon leende.

Østberg hoppas på snö

Norska esset Mads Østberg är trea och trivs i Svenska rallyt.

– Det tog tid men nu är vi däruppe där vi vill vara. Jag hade gärna varit än närmare Ogier, men nu får vi hoppas att det snöar rejält i morgon, skrattar norrmannen.

Och fortsätter leende:

– För min del är snö inget problem, den här Forden är som en tanks.

Volkswagen-teamets boss, Jost Capito, är belåten med sina mannar efter den första dagens körning:

– Sebastien öppnade vägen och är i ledningen vilket är en fantastisk prestation. Jari-Matti hade otur att drivaxeln gick sönder, men han kommer tillbaka i morgon.

Det blev en riktigt dramatisk förstadag. Med åtskilliga omkastningar.

Topptippade duon Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala hamnade trubbel. Finländarens bil började krångla redan på de inledande sträckorna och till slut tvingades han bryta.

Endast en förare tycktes inte alls bekommas av yttre omständigheter och det var Sebastien Ogier, superstjärnan som varit mest kritisk till underlaget på förhand.

”Stor swimmingpool”

Men även spårande Ogier var trots allt i trångmål. Både på banan och med polismakten efter dagens sista sträcka.

– På den fjärde specialsträckan dök det plötsligt upp en stor swimmingpool. Den täckte hela vägen och var ett par decimeter djup, berättar fransmannen.

Och fortsätter:

– Jag var chanslös och fick planing. Vi åkte av vägen och in i några mindre träd, men hade sådan tur att vi studsade tillbaka på rätt spår igen. Dessutom utan att ha fått några större skador på bilen.

Tuff eftermiddag

Eftermiddagen blev tuff för Ogier.

Som första bil i fältet fick han spåra i nysnön.

– Jag stod på så mycket jag kunde, väl medveten om att det kommer mer snö under lördagen. Jag behövde skaffa mig en så god marginal som möjligt, men tappade ändå lite mot slutet.

På väg till Karlstad blev det mer dramatik. Sebastien Ogier stoppades i en poliskontroll och hade kört klart över fartbegränsningen på 80 kilometer i timmen.

– Jag har inga detaljer om hur fort han körde. Men jag vet att han fick behålla körkortet, säger Bjarne Andersson, polisens vakthavande befäl till P4 Värmland.

När NWT frågar Ogier om det inträffade vill han dock inte kommentera det inträffade.

Skrällen Paddon

Bakom Ogier flyttade såväl Hayden Paddon och Mads Østberg fram positionerna allt eftersom.

Nya Zeeländaren Paddon var första dagens stora sensation och avslutade dagen med sträckseger. Här var Paddon tolv sekunder för ledande Ogier. Totalt är han 31 sekunder bakom ledaren.

Men Paddon var ändå inte helt nöjd:

– Den sista sträckan var den enda som kändes helt okej. i övrigt är jag varken nöjd med bilen eller med min körning.

Hur ser planen ut inför lördagens sträckor – försöka jaga ifatt Ogier eller ta kampen med de andra fyra (Østberg, Ott Tänäk, Dani Sordo och Andreas Mikkelsen) som slåss om andraplatsen?

– Det är riktigt tajt där och jag riktar i första hand in mig på att hålla den positionen jag har nu. Så länge Ogier är kvar på vägen blir han svår att ta sig förbi, säger Paddon leende.

Østberg hoppas på snö

Norska esset Mads Østberg är trea och trivs i Svenska rallyt.

– Det tog tid men nu är vi däruppe där vi vill vara. Jag hade gärna varit än närmare Ogier, men nu får vi hoppas att det snöar rejält i morgon, skrattar norrmannen.

Och fortsätter leende:

– För min del är snö inget problem, den här Forden är som en tanks.

Volkswagen-teamets boss, Jost Capito, är belåten med sina mannar efter den första dagens körning:

– Sebastien öppnade vägen och är i ledningen vilket är en fantastisk prestation. Jari-Matti hade otur att drivaxeln gick sönder, men han kommer tillbaka i morgon.

Lördag & söndag

Lördag: SS10 Fredriksberg 1, SS12 Vargåsen 1, SS14 Rämmen 2, SS16 Vargåsen 2, SS17 Super Special Stage Karlstad 2.

Söndag: SS20 Lesjöfors 2, SS21 Värmullsåsen 2 (Power Stage).