2016-02-12 22:24

2016-02-12 22:24

Full gas för Åhlin

SVENSKA RALLYT: Tidemand reparerade bilen vid vägkanten

Fredrik Åhlin gasade för mycket och Pontus Tidemand fick bli mekaniker.
Men Åhlin lyckades bäst av Värmlandsförarna och ligger tvåa i WRC 2 efter första dagen.

Walesaren Elfyn Evans, som vann i Monte Carlo, har tagit täten med 17 sekunder.

– En del av de andra killarna gjorde fantastiska tider på vissa sträckor, men jag har varit jämna hela dagen och det betalade sig, säger Evans i en Ford.

Fredrik Åhlin, också i en Ford, hade problem med krängningshämmare och gaspedal och var blodig på overallen när han kom till serviceplatsen i Karlstad efter fredagens sträckor.

– Tror jag skar mig i fingret när vi skulle ta loss krängningshämmaren där efter Torsby, säger han.

Problemet med krängningshämmaren kostade tid, likaså gaspedalsincidenten.

– Gasen började hänga sig på Svullrya, jag vet inte vad det berodde på, vi tappade 15 där på spinnen. Vi hade varit före Elfyn där annars. Om vi varit i ledning vet jag inte, men vi hade definitivt inte varit 17 efter.

Kunde ni göra något för att laga gasen?

– Ja, vi satt ett elastiskt band från stolen som satte runt gasen för att hindra att den kunde fastna.

Det var teamchefen Martin Wilkinsson som ringde och föreslog det.

Problemen fixades på servicen och sen ska Åhlin ge sig ut på jakt.

– Vi kommer pröva allt vi kan, sen tror jag Tidemand kommer fort bakifrån också.

Åhlin var nöjd med det han presterade första dagen.

– Vi små tomtar är fightas med fabriksförarna Tidemand och Lappi, det känns väldigt bra.

Tidemand lagade

En av de första förhandsfavoriterna, Pontus Tidemand, drabbades av problem på femte sträckan av sex, Svullröja 2 i Norge och är 40 sekunder från täten.

Och var svavelosande arg och uppgiven i radiosändningen direkt efter.

– Ja, då trodde jag att det var kört. Det knackade och small och lät inget bra alls. Tänkte att det var kanske bakdiffen eller något, hade bara framhjulsdrift. Men man får aldrig ge upp, säger Tidermand, som är fabriksförare i Skoda.

Det blev rena MacGyver-insatsen av honom och kartläsaren Jonas Andersson, när det visade sig att drivaxeln hade lossnat.

– Drivaxeln sitter i navet med en låsningsskruv och den hade försvunnit på något konstigt vis, var inte låst i navet, så drivaxeln hade hoppat ur där.

De stannade på väg till nästa sträcka, hissade upp bilen och började jobba.

– Vi fick i den igen, hade lite kemisk metall och kletade i och lite gött. Vi har varit i Tjeckien på träningsläger och skruvat rätt mycket på bilar, det är just det scenariot, särskilt nu när det inte är någon lunchservice.

– Det blev stressigt till Röjden, knappt vi han i tid, och hann inte byta däck, och det första jag gjorde var att få kärringstopp.

Sen kom han ikapp teamkamraten Esa-Pekka Lappi och tappade ytterligare några sekunder i snöröken.

Om ni inte lyckats laga?

– Då hade vi tappat flera minuter på de andra sträckorna. Nu tappade vi en minut på den det hände.

Under lördagen ska Pontus Tidemand försöka köra i kapp.

– Det blir tufft att ta in på Evans, vi får pröva allt vi kan. Upp till andraplatsen tror jag kan gå. Bara gasa på.

Han kanske också får se upp för fjolårstvåan Eyvind Brynildsen med värmländske kartläsaren Jonas Andersson, som hade diffproblem, men gjorde ett taktiskt drag.

– Vi har sparat däck, vi använde inte de sex som de andra gjorde på andra loopen. Då har flera däck när det blir grus på sträckorna, säger norrmannen.

Han gav också de som klagat på underlaget en känga.

– Ja, de får bara ge sig. Det är arrangören och Fia som bestämmer och i dag var det kjempebra. Säkerhet ska de inte snacka om. vi kör i Monte Carlo med slicks på snö och Portugal med 100 meter ner.

Walesaren Elfyn Evans, som vann i Monte Carlo, har tagit täten med 17 sekunder.

– En del av de andra killarna gjorde fantastiska tider på vissa sträckor, men jag har varit jämna hela dagen och det betalade sig, säger Evans i en Ford.

Fredrik Åhlin, också i en Ford, hade problem med krängningshämmare och gaspedal och var blodig på overallen när han kom till serviceplatsen i Karlstad efter fredagens sträckor.

– Tror jag skar mig i fingret när vi skulle ta loss krängningshämmaren där efter Torsby, säger han.

Problemet med krängningshämmaren kostade tid, likaså gaspedalsincidenten.

– Gasen började hänga sig på Svullrya, jag vet inte vad det berodde på, vi tappade 15 där på spinnen. Vi hade varit före Elfyn där annars. Om vi varit i ledning vet jag inte, men vi hade definitivt inte varit 17 efter.

Kunde ni göra något för att laga gasen?

– Ja, vi satt ett elastiskt band från stolen som satte runt gasen för att hindra att den kunde fastna.

Det var teamchefen Martin Wilkinsson som ringde och föreslog det.

Problemen fixades på servicen och sen ska Åhlin ge sig ut på jakt.

– Vi kommer pröva allt vi kan, sen tror jag Tidemand kommer fort bakifrån också.

Åhlin var nöjd med det han presterade första dagen.

– Vi små tomtar är fightas med fabriksförarna Tidemand och Lappi, det känns väldigt bra.

Tidemand lagade

En av de första förhandsfavoriterna, Pontus Tidemand, drabbades av problem på femte sträckan av sex, Svullröja 2 i Norge och är 40 sekunder från täten.

Och var svavelosande arg och uppgiven i radiosändningen direkt efter.

– Ja, då trodde jag att det var kört. Det knackade och small och lät inget bra alls. Tänkte att det var kanske bakdiffen eller något, hade bara framhjulsdrift. Men man får aldrig ge upp, säger Tidermand, som är fabriksförare i Skoda.

Det blev rena MacGyver-insatsen av honom och kartläsaren Jonas Andersson, när det visade sig att drivaxeln hade lossnat.

– Drivaxeln sitter i navet med en låsningsskruv och den hade försvunnit på något konstigt vis, var inte låst i navet, så drivaxeln hade hoppat ur där.

De stannade på väg till nästa sträcka, hissade upp bilen och började jobba.

– Vi fick i den igen, hade lite kemisk metall och kletade i och lite gött. Vi har varit i Tjeckien på träningsläger och skruvat rätt mycket på bilar, det är just det scenariot, särskilt nu när det inte är någon lunchservice.

– Det blev stressigt till Röjden, knappt vi han i tid, och hann inte byta däck, och det första jag gjorde var att få kärringstopp.

Sen kom han ikapp teamkamraten Esa-Pekka Lappi och tappade ytterligare några sekunder i snöröken.

Om ni inte lyckats laga?

– Då hade vi tappat flera minuter på de andra sträckorna. Nu tappade vi en minut på den det hände.

Under lördagen ska Pontus Tidemand försöka köra i kapp.

– Det blir tufft att ta in på Evans, vi får pröva allt vi kan. Upp till andraplatsen tror jag kan gå. Bara gasa på.

Han kanske också får se upp för fjolårstvåan Eyvind Brynildsen med värmländske kartläsaren Jonas Andersson, som hade diffproblem, men gjorde ett taktiskt drag.

– Vi har sparat däck, vi använde inte de sex som de andra gjorde på andra loopen. Då har flera däck när det blir grus på sträckorna, säger norrmannen.

Han gav också de som klagat på underlaget en känga.

– Ja, de får bara ge sig. Det är arrangören och Fia som bestämmer och i dag var det kjempebra. Säkerhet ska de inte snacka om. vi kör i Monte Carlo med slicks på snö och Portugal med 100 meter ner.