2016-02-10 06:00

2016-02-10 08:56

Här finns vinterföret

RALLY SWEDEN: Snörikt vid sidan om och is på vägen längs Röjdensträckan

Den som vill se rally på vintervägar ska bege sig ut i skogarna på fredagen. Snösäkraste destinationen är Röjden. Redan under tisdagen var det snöfall och minusgrader längs specialsträckan.

Grus och lera. Barmark i skogen. Så ser det ut på många av de sammanlagt 240 kilometer specialsträckor som utgör den förkortade versionen av Rally Sweden. Men det finns också riktiga vintervägar. I Röjden norr om Torsby ligger snön fortfarande vit och den 18,47 kilometer långa specialsträckan är till 95 procent täckt av is.

– Om väderprognoserna slår in så kommer sträckan att bli i det närmaste perfekt på fredag, säger sträckchef Leif Larsson.

Körs två gånger

Röjdensträckan startar och avslutas i Sverige men förarna körs mestadels på den norska sidan riksgränsen. Sträckan ska köras två gånger under fredagen; klockan 09.53 och klockan 14.13.

– Istäcket på vägen är väl inte så tjockt som man skulle önska. Det kan bli bilarna kommer ner på grus under eftermiddagen. Det hänger mycket på hur vädret blir, kommer bara kylan så blir det här riktigt, riktigt bra, säger Leif Larsson.

Extra parkeringar

Röjdensträckan är i normala fall inte en av de som lockar mest publik. Men med tanke på att det ser ut att bli rallyts vintrigaste sträcka, troligen följd av Svullrya som körs samma dag, tror Leif Larsson att fler än vanligt kommer att söka sig till publikplatserna vid Lövhaugen och Rosala.

– Det kommer att finnas gott om parkeringsplatser och från parkeringarna är det väldigt nära till publikområdena, säger Leif Larsson.

Mer publik

Sträckan arrangeras av Östmarks MFF samt Likenäs MK och SMK Eda. Drygt 150 funktionärer kommer att finnas på plats runt sträckan under fredagen.

– Vi brukar ha 1500–2000 besökare på sträckan totalt under fredagen, i år kan det bli betydligt mer. Utöver att det här är en riktig vintersträcka så är det ju också så att Kirkenaersträckan strukits. De som tänkt besöka den sträckan kommer att söka sig till andra platser.

Leif Larsson berömmer rallyledningen för att de trots de tuffa väderförutsättningarna lyckats få till en tävling.

– De har nog inte sovit många timmar den senaste veckan.

Vill ha reservsträckor

Om Rally Sweden lyckas säkra VM-avtal även för kommande år vill Leif Larsson se nya grepp för att undvika en situation likt årets där rallyt var timmar ifrån att ställas in.

– Man borde ha reservsträckor. Det finns vägar på bergen här som definitivt skulle vara åkbara om man bara hade plogat under vintern. Om man lagt 5 000 kronor på att ploga under vintern så hade Kirkenaersträckan kunnat ersättas med en alternativ sträcka i samma område.

– Jag vet dock inte om det är reservsträckor är tillåtet, men det är något man annars borde förhandla om med FIA och jag kommer att föreslå det här till rallyledningen efter årets tävling.

Grus och lera. Barmark i skogen. Så ser det ut på många av de sammanlagt 240 kilometer specialsträckor som utgör den förkortade versionen av Rally Sweden. Men det finns också riktiga vintervägar. I Röjden norr om Torsby ligger snön fortfarande vit och den 18,47 kilometer långa specialsträckan är till 95 procent täckt av is.

– Om väderprognoserna slår in så kommer sträckan att bli i det närmaste perfekt på fredag, säger sträckchef Leif Larsson.

Körs två gånger

Röjdensträckan startar och avslutas i Sverige men förarna körs mestadels på den norska sidan riksgränsen. Sträckan ska köras två gånger under fredagen; klockan 09.53 och klockan 14.13.

– Istäcket på vägen är väl inte så tjockt som man skulle önska. Det kan bli bilarna kommer ner på grus under eftermiddagen. Det hänger mycket på hur vädret blir, kommer bara kylan så blir det här riktigt, riktigt bra, säger Leif Larsson.

Extra parkeringar

Röjdensträckan är i normala fall inte en av de som lockar mest publik. Men med tanke på att det ser ut att bli rallyts vintrigaste sträcka, troligen följd av Svullrya som körs samma dag, tror Leif Larsson att fler än vanligt kommer att söka sig till publikplatserna vid Lövhaugen och Rosala.

– Det kommer att finnas gott om parkeringsplatser och från parkeringarna är det väldigt nära till publikområdena, säger Leif Larsson.

Mer publik

Sträckan arrangeras av Östmarks MFF samt Likenäs MK och SMK Eda. Drygt 150 funktionärer kommer att finnas på plats runt sträckan under fredagen.

– Vi brukar ha 1500–2000 besökare på sträckan totalt under fredagen, i år kan det bli betydligt mer. Utöver att det här är en riktig vintersträcka så är det ju också så att Kirkenaersträckan strukits. De som tänkt besöka den sträckan kommer att söka sig till andra platser.

Leif Larsson berömmer rallyledningen för att de trots de tuffa väderförutsättningarna lyckats få till en tävling.

– De har nog inte sovit många timmar den senaste veckan.

Vill ha reservsträckor

Om Rally Sweden lyckas säkra VM-avtal även för kommande år vill Leif Larsson se nya grepp för att undvika en situation likt årets där rallyt var timmar ifrån att ställas in.

– Man borde ha reservsträckor. Det finns vägar på bergen här som definitivt skulle vara åkbara om man bara hade plogat under vintern. Om man lagt 5 000 kronor på att ploga under vintern så hade Kirkenaersträckan kunnat ersättas med en alternativ sträcka i samma område.

– Jag vet dock inte om det är reservsträckor är tillåtet, men det är något man annars borde förhandla om med FIA och jag kommer att föreslå det här till rallyledningen efter årets tävling.