2016-02-10 06:00

2016-02-10 10:03

Från Dakarrallyt till Svenska rallyt

HISTORISKA RALLYT: Enda kvinnliga föraren

Bland över 100 startande finns det en endaste kvinnlig förare.
”Ökenprinsessan” Annie Seel kör i den historiska klassen för andra gången, nu som officiell förare i Toyota Team Historic.

47-åringen från Täby har en skadelista som är nästan lika lång som den imponerande meritlistan.

De flesta olyckorna hände under motorcykelkarriären. Hon startade bland annat i fem Dakarrallyn och kom i mål i alla.

Första Dakarrally med mc var 2002, där hon vann 400-kubiksklassen och kom 54:a totalt med bruten högerhand och en allvarlig muskelblödning i låret. 2010 vann svenskan med den höga smärttröskeln damklassen och kom på 45:e plats totalt med avslitet ledband i höger tumme.

Annie Seel blev 2004 första svenska kvinna att ta ett VM-guld på mc, Rally Raid Women’s Cup 450. 2003 satte hon det kvinnliga världsrekordet med mc på Mount Everest, 5 305 meter över havet.

Hon är även den enda kvinnan som med motorcykel har kört alla de stora offroadtävlingarna på världens alla kontinenter.

På grund av alla skador växlade Annie Seel över till bil och debuterade 2011 som rallyförare. Hon har kört både historiska Svenska rallyt (2013 i en Toyota Starlet, 22 totalt) och Midnattssolsrallyt. I det sistnämnda har hon vunnit 1300-kubiksklassen 2012 och 2013 och damklassen 2011, 2012, 2013 och 2014.

Hon debuterade i Dakarrallyts bilklass 2014 som kartläsare och 2015 som förare, den första svenska kvinnan. Hon är historisk som enda svenska förare någonsin som kört både bil och motorcykel i den hårda ökentävlingen, oavsett kön.

I årets nyligen avverkade Dakarrally i Sydamerika var hon för första gången förstaförare i bilklassen, i en Desert Warrior för engelska team Rally Raid, efter att ha samlat in de 125 000 euro som behövdes och hittat en kartläsare, Bert Heskes från Nederländerna, via en annons i sociala medier, men tvingades precis som året innan bryta, den här gången nära målet på den sjätte sträckan, på grund av problem med elsystemet.

I Svenska rallyt kör Annie Seel en Toyota Starlet 1980 i klass 8.

47-åringen från Täby har en skadelista som är nästan lika lång som den imponerande meritlistan.

De flesta olyckorna hände under motorcykelkarriären. Hon startade bland annat i fem Dakarrallyn och kom i mål i alla.

Första Dakarrally med mc var 2002, där hon vann 400-kubiksklassen och kom 54:a totalt med bruten högerhand och en allvarlig muskelblödning i låret. 2010 vann svenskan med den höga smärttröskeln damklassen och kom på 45:e plats totalt med avslitet ledband i höger tumme.

Annie Seel blev 2004 första svenska kvinna att ta ett VM-guld på mc, Rally Raid Women’s Cup 450. 2003 satte hon det kvinnliga världsrekordet med mc på Mount Everest, 5 305 meter över havet.

Hon är även den enda kvinnan som med motorcykel har kört alla de stora offroadtävlingarna på världens alla kontinenter.

På grund av alla skador växlade Annie Seel över till bil och debuterade 2011 som rallyförare. Hon har kört både historiska Svenska rallyt (2013 i en Toyota Starlet, 22 totalt) och Midnattssolsrallyt. I det sistnämnda har hon vunnit 1300-kubiksklassen 2012 och 2013 och damklassen 2011, 2012, 2013 och 2014.

Hon debuterade i Dakarrallyts bilklass 2014 som kartläsare och 2015 som förare, den första svenska kvinnan. Hon är historisk som enda svenska förare någonsin som kört både bil och motorcykel i den hårda ökentävlingen, oavsett kön.

I årets nyligen avverkade Dakarrally i Sydamerika var hon för första gången förstaförare i bilklassen, i en Desert Warrior för engelska team Rally Raid, efter att ha samlat in de 125 000 euro som behövdes och hittat en kartläsare, Bert Heskes från Nederländerna, via en annons i sociala medier, men tvingades precis som året innan bryta, den här gången nära målet på den sjätte sträckan, på grund av problem med elsystemet.

I Svenska rallyt kör Annie Seel en Toyota Starlet 1980 i klass 8.

Skadelistan

1972: Fraktur vänster arm, hopp från gunga.

1976: Fraktur vänster nyckelben, iskana.

1977: Fraktur armbåge, klätterställning.

1988: Fraktur vänster fotled (spikad) och 2 kotkompressioner, roadracingtävling mc.

1990: Fraktur höger nyckelben med felställning samt muskelskada skuldra, roadracingtävling mc.

1991: Ryggskada kompression ländryggen, ett ben tillfälligt paralyserat, vattenrutschkana.

1991: Fraktur höger nyckelben igen, roadracingtävling mc.

1994: Fraktur vadben, slalom.

1995: Fraktur handled, snowboard.

1997: Fraktur vänster tumme, endurotävling.

2000: Fraktur vänster fotled, World Cup Rally Dubai.

2001: Farktur höger handled, World Cup Optic Rally Tunisien.

2001: Fraktur två mellanfotsben höger fot, endurotävling.

2001: Korsbandsruptur vänster knä, träning motorcykel.

2001: Hjärnskakning (medvetslös) och skadad axel & nacke, träning motocross.

2002: Fraktur höger mellanhandsben samt 1 lårkaka, sträcka 4 i Dakar Rallyt.

2004: TV-inspelning ”Megadrom” – ruptur korsband & menisk höger knä = operation.

2005: Spricka led i vänsterhand, World Cup Paragonia-Atacama Rally.

2005: MTB-cykel - Svåra ansiktsskador vid cykelträning, operation 40 stygn i ansiktet.

2006: Diskbråck ländrygg 3 kotor, pga div gamla skador.

2008: Axelskada, delvis ruptur ledband, World Cup Pharaoh Rally Egypten.

2009: Bruten näsa + axelskada ledband, Dakarrallyt.

2009: Pinne genom smalbenet, Australasian Safari Rally.

2010: Avslitet ledband höger tumme, sträcka 3 Dakarrallyt (rekonstruktion ledband, operation feb 2010).

2012: Höger axel ur led, avslitna ledband+supraspinatusmuskeln, MX-tävling (axelrekonstruktion, operation aug 2013).

Källa: Wikipedia