2016-02-09 06:00

2016-02-09 17:36

Svårt att få alla i hamn

SERVICEN: Trångt på nya platsen i Karlstad

Många tävlande är ju bra, men serviceplatschefen Adam Magnusson blev nervös när fler och fler anmälde sig.
Ytan vid Karlstads yttre hamn är högst begränsad.
– Jag har fått in allt, men det är tight.

Serviceplatsen är den enda i rallyt förutom däckbytarzoner i Hagfors och norska Kirkenär.

Adam Magnusson är van vid närmast obegränsat utrymme på Hagfors flygplats i Råda.

Det här är något helt annat. Varje kvadratmeter måste utnyttjas för att klämma in alla.

– Vi tittade på det här alternativet i somras och då lade jag in det startfältet jag hade 2015 på den ytan. Då tror jag det var 52 startande. Nu har vi 58 anmälda.

Är det nervöst?

– Ja. I Hagfors var det inga bekymmer, bara att lägga på meter på flygrakan där.

Nu är det knappt att chefen själv ryms.

– Jag kommer att ha ett litet skjul i något hörn, säger Adam Magnusson och skrattar.

Hur är ytan beräknad, är det per tävlande?

– Ja, privatist eller WRC 2-team har 10x10 meter. Manufactoryteam (fabriksteam) som Hyundai eller Folkvagn har 45x25 meter för två bilar, sen bygger det vidare beroende på hur många bilar och vilken verksamhet de har med sig. Vi försöker uppfylla deras önskemål. Jag vill ha en detaljerad skiss av alla teamen vad de använder ytan till, och det får jag.

Är det tuffare än tidigare?

– Visst är det så. Det är svårt att beräkna allt runtomkring, som bilparkering för mekaniker och trailerparkering.

Möjlighet för in och utfart är också begränsat.

– Infarten blir där infarten till Vänerhamnen är. Sen gör vi en tillfällig utfart för bara rallybilarna.

Det har befarats trafikkaos i samband då shakedownen på torsdagsförmiddagen och fredagsmorgonens service sammanfaller med jobbtrafik, men polisen säger att det inte ska vara någon fara.

Det finns bara en mindre parkering i anslutning till serviceplatsen. Rallyledningen hänvisar publiken att ta gratisbussarna som går från centrum.

Permanent nödlösning?

Svenska rallyt tvingades flytta från Hagfors när boendet i området inte räckte till för de växande VM-teamen.

Yttre hamn är en nödlösning som kanske har kommit för att stanna.

Frågan är vad som händer om det blir fler tävlande nästa år, vilket är troligt med tanke på Toyotas återkomst i VM.

– Vi har faktiskt nu plockat ut däcktillverkarna utanför som en ”kil” till Vänerhamn. Och det går kanske att plocka ut den kommersiella delen också och bara koncentrera till själva teamen. Men sen är det svårt beroende på hur många anmälningar vi får, för vi har ett regelverk att följa där alla har rätt till en viss yta, och det gäller även de större teamen. Vi kanske måste planera för 60–65 anmälningar så vi vet att vi klarar det.

Serviceplatsen är den enda i rallyt förutom däckbytarzoner i Hagfors och norska Kirkenär.

Adam Magnusson är van vid närmast obegränsat utrymme på Hagfors flygplats i Råda.

Det här är något helt annat. Varje kvadratmeter måste utnyttjas för att klämma in alla.

– Vi tittade på det här alternativet i somras och då lade jag in det startfältet jag hade 2015 på den ytan. Då tror jag det var 52 startande. Nu har vi 58 anmälda.

Är det nervöst?

– Ja. I Hagfors var det inga bekymmer, bara att lägga på meter på flygrakan där.

Nu är det knappt att chefen själv ryms.

– Jag kommer att ha ett litet skjul i något hörn, säger Adam Magnusson och skrattar.

Hur är ytan beräknad, är det per tävlande?

– Ja, privatist eller WRC 2-team har 10x10 meter. Manufactoryteam (fabriksteam) som Hyundai eller Folkvagn har 45x25 meter för två bilar, sen bygger det vidare beroende på hur många bilar och vilken verksamhet de har med sig. Vi försöker uppfylla deras önskemål. Jag vill ha en detaljerad skiss av alla teamen vad de använder ytan till, och det får jag.

Är det tuffare än tidigare?

– Visst är det så. Det är svårt att beräkna allt runtomkring, som bilparkering för mekaniker och trailerparkering.

Möjlighet för in och utfart är också begränsat.

– Infarten blir där infarten till Vänerhamnen är. Sen gör vi en tillfällig utfart för bara rallybilarna.

Det har befarats trafikkaos i samband då shakedownen på torsdagsförmiddagen och fredagsmorgonens service sammanfaller med jobbtrafik, men polisen säger att det inte ska vara någon fara.

Det finns bara en mindre parkering i anslutning till serviceplatsen. Rallyledningen hänvisar publiken att ta gratisbussarna som går från centrum.

Permanent nödlösning?

Svenska rallyt tvingades flytta från Hagfors när boendet i området inte räckte till för de växande VM-teamen.

Yttre hamn är en nödlösning som kanske har kommit för att stanna.

Frågan är vad som händer om det blir fler tävlande nästa år, vilket är troligt med tanke på Toyotas återkomst i VM.

– Vi har faktiskt nu plockat ut däcktillverkarna utanför som en ”kil” till Vänerhamn. Och det går kanske att plocka ut den kommersiella delen också och bara koncentrera till själva teamen. Men sen är det svårt beroende på hur många anmälningar vi får, för vi har ett regelverk att följa där alla har rätt till en viss yta, och det gäller även de större teamen. Vi kanske måste planera för 60–65 anmälningar så vi vet att vi klarar det.