2016-02-09 06:00

2016-02-10 07:46

Slagkraftig Värmlandsduo

WRC 2: Pontus Tidemand och Jonas Andersson debuterar tillsammans

Pontus Tidemand är inte bara redo att klippa till på fysträningen.
Med assistans av nye kartläsaren Jonas Andersson ska det bli en topplacering i Svenska rallyts WRC 2-klass.

Den nykomponerade helvärmländska duon, Pontus, 25, från Charlottenberg och Jonas, 39, från Gunnarskog (nu Arvikabo), i Skodas fabriksteam tillhör de absoluta favoriterna, men kommer till start utan att ha åkt en enda tävling tillsammans innan.

Det ska dock inte spela så stor roll, hävdar båda.

– Vi kör mycket notträning och videoträning tillsammans, så vi ska vara väl förberedda ändå. Man kan även justera under tävling. Svenska kan vi ju bra, säger Jonas.

Notträningen sker på grusvägar i vanlig privatbil. Det blev också totalt tre testdagar i WRC 2-Skodan, den sista på måndagen i Anttila.

Vi träffar dem på ett gym i Arvika.

Pontus försöker komma i form igen efter en envis förkylning som gjort att han tappat några kilos muskelmassa. Att han flängt runt på läger, sponsor- och pr-uppdrag och galor hela januari har inte gjort saken bättre.

– Jag kör mest bålträning, axlar och kondition, säger han.

För en kartläsare kanske det är viktigast att hålla käkmusklerna i trim, men Jonas försöker sköta resten också.

– Mage, rygg och nacken är viktig för att förebygga skador. Hjälmen är tung och det är stora krafter i sidled.

Under uppmärksammade former lämnade Jonas Andersson norrmannen Mads Østberg inför den här säsongen, just när bytet från Citroën till Fords fabriksteam i WRC blivit klart, och ersatte Emil Axelsson bredvid Pontus.

Ett nedbyte kan tyckas. Jonas såg det dock som en spännande utmaning. En viktig faktor var den geografiska närheten mellan förare och kartläsare, en annan Pontus skede i karriären och utvecklingspotentialen, som kan leda till ett WRC-team.

– Ja, det är målet. Jag vet långsiktiga planen och vad vi har bakom. Det ser väldigt positivt ut, säger Jonas.

”Har skojat om det”

De kände redan varandra väl.

Har ni funderat tidigare på att åka tillsammans?

– Inte direkt, men vi har skojat om det, säger Jonas.

Hur ser vägen till WRC ut?

– Allt kommer handla mycket om hur vi presterar i år, säger Pontus.

I fjol var det nära en pallplats i WRC 2-VM, men när chansen försvann i näst sista tävlingen, valde Skoda att inte starta i sista, så Pontus slutade femma.

Nu är siktet inställt på guld, och en bra start på hemmaplan i Sverige är viktigt. Klassen är ett riktigt getingbo. Teamkamraten Esapekka Lappi, Finland, är en av de svåraste konkurrenterna.

Hur väglaget blir påverkar förstås.

– Jag tror det gynnar oss om det är tufft för däcken. Vi har bra däck och jag tror att jag kör sparsamt för däcken också, säger Pontus.

Kan kosta en timme

2015 kostade en dikeskörning på sträcka sju mycket tid och han fick nöja sig med femte plats i mål.

– Vi hängde inte med riktigt första varvet. Andra varvet skulle passa vår stil och däck bättre, och jag skulle visa hela världen det första sträckan på andra varvet. Då körde vi av. Det var en nybörjargrej, gäller att inte göra så igen, säger Pontus.

Nu kan ett misstag vara ännu värre med en ny regel för omstart.

– Om du bryter i år förlorar du en timme, men jag ska prova att ladda ändå.

Den nykomponerade helvärmländska duon, Pontus, 25, från Charlottenberg och Jonas, 39, från Gunnarskog (nu Arvikabo), i Skodas fabriksteam tillhör de absoluta favoriterna, men kommer till start utan att ha åkt en enda tävling tillsammans innan.

Det ska dock inte spela så stor roll, hävdar båda.

– Vi kör mycket notträning och videoträning tillsammans, så vi ska vara väl förberedda ändå. Man kan även justera under tävling. Svenska kan vi ju bra, säger Jonas.

Notträningen sker på grusvägar i vanlig privatbil. Det blev också totalt tre testdagar i WRC 2-Skodan, den sista på måndagen i Anttila.

Vi träffar dem på ett gym i Arvika.

Pontus försöker komma i form igen efter en envis förkylning som gjort att han tappat några kilos muskelmassa. Att han flängt runt på läger, sponsor- och pr-uppdrag och galor hela januari har inte gjort saken bättre.

– Jag kör mest bålträning, axlar och kondition, säger han.

För en kartläsare kanske det är viktigast att hålla käkmusklerna i trim, men Jonas försöker sköta resten också.

– Mage, rygg och nacken är viktig för att förebygga skador. Hjälmen är tung och det är stora krafter i sidled.

Under uppmärksammade former lämnade Jonas Andersson norrmannen Mads Østberg inför den här säsongen, just när bytet från Citroën till Fords fabriksteam i WRC blivit klart, och ersatte Emil Axelsson bredvid Pontus.

Ett nedbyte kan tyckas. Jonas såg det dock som en spännande utmaning. En viktig faktor var den geografiska närheten mellan förare och kartläsare, en annan Pontus skede i karriären och utvecklingspotentialen, som kan leda till ett WRC-team.

– Ja, det är målet. Jag vet långsiktiga planen och vad vi har bakom. Det ser väldigt positivt ut, säger Jonas.

”Har skojat om det”

De kände redan varandra väl.

Har ni funderat tidigare på att åka tillsammans?

– Inte direkt, men vi har skojat om det, säger Jonas.

Hur ser vägen till WRC ut?

– Allt kommer handla mycket om hur vi presterar i år, säger Pontus.

I fjol var det nära en pallplats i WRC 2-VM, men när chansen försvann i näst sista tävlingen, valde Skoda att inte starta i sista, så Pontus slutade femma.

Nu är siktet inställt på guld, och en bra start på hemmaplan i Sverige är viktigt. Klassen är ett riktigt getingbo. Teamkamraten Esapekka Lappi, Finland, är en av de svåraste konkurrenterna.

Hur väglaget blir påverkar förstås.

– Jag tror det gynnar oss om det är tufft för däcken. Vi har bra däck och jag tror att jag kör sparsamt för däcken också, säger Pontus.

Kan kosta en timme

2015 kostade en dikeskörning på sträcka sju mycket tid och han fick nöja sig med femte plats i mål.

– Vi hängde inte med riktigt första varvet. Andra varvet skulle passa vår stil och däck bättre, och jag skulle visa hela världen det första sträckan på andra varvet. Då körde vi av. Det var en nybörjargrej, gäller att inte göra så igen, säger Pontus.

Nu kan ett misstag vara ännu värre med en ny regel för omstart.

– Om du bryter i år förlorar du en timme, men jag ska prova att ladda ändå.