2016-02-09 06:00

2016-02-09 18:30

Miriam funderar på rallycross

WRC 2: Nära missa starten på hemmaplan

De var nära att missa rallyt på grund av ett misstag med anmälan.
Men kartläsaren Miriam Walfridsson och norske föraren Anders Grøndal kom med och tillhör toppkandidaterna i WRC 2.
Miriam har också funderingar på en karriär som rallycrossförare.

Det kan till och med bli återförening med gamla vapendragaren Ramona Karlsson.

– Det får framtiden utvisa, det är inget vi har planerat. Vi var ett team under många år, så visst skulle det absolut vara en rolig grej, säger Miriam.

Den 29-åriga värmländskan, som tävlar för MK Ratten i Torsby, men numera bor i Molla utanför Borås, har gjort sig mest känd som rallykartläsare, inte minst med just Ramona Karlsson i VM och SM.

Men hon har också kört mycket folkrace och de senaste två säsongerna crosskart-SM, i tyngsta klassen 650 kubik. Debutåret 2014 slutade hon elva av 40. 2015 missade hon några tävlingar och fick lite sämre resultat.

– Men utvecklingsmässigt är jag nöjd. Jag avslutade riktigt starkt.

Ska du fortsätta med crosskart?

– Ja, kanske inte ett helt mästerskap, eftersom det krockar med rally, men utvalda tävlingar. Jag vill förbättra mig själv och utveckla farten. Det är en sport som verkligen växer, med mycket talanger.

Det är också en vanlig inkörsport till rallycross.

– Crosskart är ju väldigt lik rallycross och även folkrace som jag kört i många år. Om det blir rallycross eller inte vet jag inte, men det är inte helt främmande.

Vann direkt

Miriam driver eget företag, där uppdrag som rallykartläsare är en viktig del.

Sedan Ramona Karlsson bytte till rallycross 2014 har Miriam frilansat.

– Jag åkte framför allt med Lars Stugemo med en Ford Fiesta R5 i SM och lite mindre tävlingar och en EM-tävling i Estland.

Den här säsongen det dock full satsning tillsammans med 31-årige Anders Gröndal som är flerfaldig norsk mästare.

– Vi har känt varandra lite smått sen jag körde en säsong 2009 i norska mästerskapet. I höstas gick det en tävling i Tyskland, Lausitz Rally. Han kontaktade mig och undrade om jag kunde åka med och det passade så bra att vi åkt dit och gjorde en kanonbra tävling och totalvann den, och kände att det funkade bra. Och nu när jag fick frågan inför 2016 kändes det riktigt kul.

Att duon i en Citroën Ds3 R5 inledde med att vinna premiären av årets norska mästerskap, Sigdalsrallyt, gjorde inte saken sämre.

Nära missa rallyt

Men fadäsen med anmälan var nära att spoliera starten i Svenska rallyt, där Miriam åkt i VM-fältet två gånger tidigare, 2008 med Ramona (långt ner i fältet i grupp N) och 2013 med Joakim Roman (bröt). Förra året var hon expertkommentator i radion.

I väntan på sponsorpengar skickade teamet in anmälan i den billigare oprioriterade gruppen i stället för prioriterade (P2) i WRC2 i tron att det var enkelt att ändra om pengarna kom in, vilket de gjorde, men då sa Fia nej med stöd av regelverket. Grøndal tyckte inte det var värt att delta där långt bak i fältet och var på väg att dra sig ur. Men då vände Fia, efter påstötningar från arrangören, och gick med på bytet.

– Det var som en bergochdalbana känslomässigt. Fantastiskt roligt att det blev som det blev, säger Miriam Walfridsson.

Det kan till och med bli återförening med gamla vapendragaren Ramona Karlsson.

– Det får framtiden utvisa, det är inget vi har planerat. Vi var ett team under många år, så visst skulle det absolut vara en rolig grej, säger Miriam.

Den 29-åriga värmländskan, som tävlar för MK Ratten i Torsby, men numera bor i Molla utanför Borås, har gjort sig mest känd som rallykartläsare, inte minst med just Ramona Karlsson i VM och SM.

Men hon har också kört mycket folkrace och de senaste två säsongerna crosskart-SM, i tyngsta klassen 650 kubik. Debutåret 2014 slutade hon elva av 40. 2015 missade hon några tävlingar och fick lite sämre resultat.

– Men utvecklingsmässigt är jag nöjd. Jag avslutade riktigt starkt.

Ska du fortsätta med crosskart?

– Ja, kanske inte ett helt mästerskap, eftersom det krockar med rally, men utvalda tävlingar. Jag vill förbättra mig själv och utveckla farten. Det är en sport som verkligen växer, med mycket talanger.

Det är också en vanlig inkörsport till rallycross.

– Crosskart är ju väldigt lik rallycross och även folkrace som jag kört i många år. Om det blir rallycross eller inte vet jag inte, men det är inte helt främmande.

Vann direkt

Miriam driver eget företag, där uppdrag som rallykartläsare är en viktig del.

Sedan Ramona Karlsson bytte till rallycross 2014 har Miriam frilansat.

– Jag åkte framför allt med Lars Stugemo med en Ford Fiesta R5 i SM och lite mindre tävlingar och en EM-tävling i Estland.

Den här säsongen det dock full satsning tillsammans med 31-årige Anders Gröndal som är flerfaldig norsk mästare.

– Vi har känt varandra lite smått sen jag körde en säsong 2009 i norska mästerskapet. I höstas gick det en tävling i Tyskland, Lausitz Rally. Han kontaktade mig och undrade om jag kunde åka med och det passade så bra att vi åkt dit och gjorde en kanonbra tävling och totalvann den, och kände att det funkade bra. Och nu när jag fick frågan inför 2016 kändes det riktigt kul.

Att duon i en Citroën Ds3 R5 inledde med att vinna premiären av årets norska mästerskap, Sigdalsrallyt, gjorde inte saken sämre.

Nära missa rallyt

Men fadäsen med anmälan var nära att spoliera starten i Svenska rallyt, där Miriam åkt i VM-fältet två gånger tidigare, 2008 med Ramona (långt ner i fältet i grupp N) och 2013 med Joakim Roman (bröt). Förra året var hon expertkommentator i radion.

I väntan på sponsorpengar skickade teamet in anmälan i den billigare oprioriterade gruppen i stället för prioriterade (P2) i WRC2 i tron att det var enkelt att ändra om pengarna kom in, vilket de gjorde, men då sa Fia nej med stöd av regelverket. Grøndal tyckte inte det var värt att delta där långt bak i fältet och var på väg att dra sig ur. Men då vände Fia, efter påstötningar från arrangören, och gick med på bytet.

– Det var som en bergochdalbana känslomässigt. Fantastiskt roligt att det blev som det blev, säger Miriam Walfridsson.