2016-02-09 06:00

2016-02-09 17:17

Mikkelsen orolig för vägarna

WRC: Norrmannen föll i fjol i tidernas jämnaste slutstrid

SNABB. Andreas Mikkelsen förlorade i fjol tidernas jämnaste slutstrid.
En seger nu skulle betyda mycket.
– Det vore en fantastisk dröm som gick i uppfyllelse, säger 26-åringen från Oslo till NWT.

Mikkelsen tillhör Volkswagens närmast oslagbara trio som tagit trippel i VM de senaste två säsongerna. Själv har han varit bakom teamkamraterna Ogier och Latvala. Den här säsongen har han inlett starkt med andraplats i Monte Carlo efter Ogier.

I Svenska rallyt har han åkt in som tvåa 2014 och trea 2015.

Senast skilde 4,6 sekunder mellan de tre toppekipagen, rekord i VM, inför sista sträckan.

Mikkelsen ledde med tre sekunder före Ogier och 4,6 före belgaren Thierry Neuville inför avgörandet på SS 21, Värmullsåsens 15,87 kilometer långa powerstage. 4,6 sekunder motsvarar ungefär 160 meter efter 292,16 körda kilometer.

Mikkelsen såg ut att ha segern i sin hand tills endast några hundra meter före mål, men en sladd med påföljande stopp krossade den drömmen. Han fick nöja sig med tredjeplatsen, och sällan har en mer besviken bronsmedaljör skådats.

– Klart det var trist, jag var nära att vinna mitt första VM-lopp och familj och vänner var där, men jag hade glömt det efter några dagar och förberedde mig för nästa lopp, säger Mikkelsen

Hemma i rallyt

Han ser Svenska rallyt som sin hemmatävling.

– Det är höjdpunkten på året. Jag har höga förhoppningar att vara med och kämpa om segern nu också. Om förhållandena är fina är jag en av favoriterna ihop med Ogier och Latvala.

Blir det lika jämnt nu?

– Ja, absolut. Jag tror det blir väldigt jämnt i toppen. Det är det ju alltid. Men jag är väldigt spänd på hur förhållandena blir. De kan väl inte köra om det bara är grus?

Han är orolig för startpositionen som tvåa på vägen i och med andraplatsen i VM-inledningen i Monte Carlo, med bara segraren Ogier framför sig.

– Med grusrally är det väldigt stor fördel ju längre bak i fältet du är, men i ett ordentligt vinterrally med riktig iskärna är det bäst att vara först. Om det är löst kan det i värsta fall vara så att vi inte har möjlighet att fightas om segern. Det beror på hur förhållandena blir.

Det är bara sista dagen, söndagen, som det vänds på fältet.

– Då har ju nästan hela löpet gått.

Hur är det att vara i sånt team med tre så bra förare, blir det stallorder?

– Vi står helt fritt att åka så fort vi kan. Det är väldigt stor frihet under ansvar. Det är klart att det är viktigt för Volkswagen att vi kommer i mål och tar fabrikspoäng. Men vi har inte fått någon teamorder hittills i alla fall.

Kombinationen bäst

Volkswagen är lika överlägset i rally som Norge är i skidor. Risken finns att märkets trio segrar ihjäl spänningen. Men enligt Mikkelsen är det ingen stor skillnad mellan de olika märkena i VM, det tillåter inte reglementet.

– Det är kombinationen med bilen, förarna och teamet som är väldigt bra hos oss. Men jag tror att om Ogier gått till Citroën eller Ford hade han ändå varit världsmästare, för han är den bästa föraren, inget tvivel om det.

Vad ska du göra för ta världsmästartiteln?

– Vara stabil genom en hel säsong och åka fortare än i fjol, men samtidigt inte ta större risker. Nu är jag mer erfaren och kan sträckorna bättre.

Vad betyder det att du fick en VM-seger under förra året (Spanien)?

– Det gör nog skillnad, för nu har jag kommit över den barriären. Jag var väldigt nervös tidigare när jag kämpade om de första pallplatserna. Nu är jag lika djupt koncentrerad vid de tillfällena.

I avsaknad av svenska WRC-förare är Andreas Mikkelsen tillsammans med Mads Østberg de stora hemmahoppen i området där tävlingen drar fram. Men Mikkelsen tippar att det snart kommer en svensk.

– Pontus Tidemand är på väg uppåt och jag hoppas vi ser honom i WRC så småningom. Jag tror inte det dröjer länge, nästa år eller året efter.

Tv-program med Petter

En viss Petter Solberg är en viktig faktor Andreas Mikkelsen.

– Petter har betytt massor för min del, det var så jag fick intresset för rally när han blev världsmästare 2003. Han är superhängiven, väldigt professionell och en man som man kan lära väldigt mycket av. Vi pratar ofta med varandra, han har ju varit i den positionen jag är nu. Han är också en stor förebild för norsk motorsport.

Petter och Andreas träffades nyligen i Torsby för inspelning av ett norskt tv-program.

– Lasse Kjus och Kjetil André Aamodt (alpina stjärnorna) har ett program där de utmanar andra sportskändisar i olika saker. De utmanade mig och Petter. Vi tävlade bland annat i bilåkning och snöskoter.

Hur det går kan den som har möjlighet se på norsk tv framöver.

Andreas Mikkelsen förberedde sig för starten i Svenska rallyt med test i Kall på fredagen.

Men när tävlingen drar i gång på torsdag tillhör han de hetaste.

Mikkelsen tillhör Volkswagens närmast oslagbara trio som tagit trippel i VM de senaste två säsongerna. Själv har han varit bakom teamkamraterna Ogier och Latvala. Den här säsongen har han inlett starkt med andraplats i Monte Carlo efter Ogier.

I Svenska rallyt har han åkt in som tvåa 2014 och trea 2015.

Senast skilde 4,6 sekunder mellan de tre toppekipagen, rekord i VM, inför sista sträckan.

Mikkelsen ledde med tre sekunder före Ogier och 4,6 före belgaren Thierry Neuville inför avgörandet på SS 21, Värmullsåsens 15,87 kilometer långa powerstage. 4,6 sekunder motsvarar ungefär 160 meter efter 292,16 körda kilometer.

Mikkelsen såg ut att ha segern i sin hand tills endast några hundra meter före mål, men en sladd med påföljande stopp krossade den drömmen. Han fick nöja sig med tredjeplatsen, och sällan har en mer besviken bronsmedaljör skådats.

– Klart det var trist, jag var nära att vinna mitt första VM-lopp och familj och vänner var där, men jag hade glömt det efter några dagar och förberedde mig för nästa lopp, säger Mikkelsen

Hemma i rallyt

Han ser Svenska rallyt som sin hemmatävling.

– Det är höjdpunkten på året. Jag har höga förhoppningar att vara med och kämpa om segern nu också. Om förhållandena är fina är jag en av favoriterna ihop med Ogier och Latvala.

Blir det lika jämnt nu?

– Ja, absolut. Jag tror det blir väldigt jämnt i toppen. Det är det ju alltid. Men jag är väldigt spänd på hur förhållandena blir. De kan väl inte köra om det bara är grus?

Han är orolig för startpositionen som tvåa på vägen i och med andraplatsen i VM-inledningen i Monte Carlo, med bara segraren Ogier framför sig.

– Med grusrally är det väldigt stor fördel ju längre bak i fältet du är, men i ett ordentligt vinterrally med riktig iskärna är det bäst att vara först. Om det är löst kan det i värsta fall vara så att vi inte har möjlighet att fightas om segern. Det beror på hur förhållandena blir.

Det är bara sista dagen, söndagen, som det vänds på fältet.

– Då har ju nästan hela löpet gått.

Hur är det att vara i sånt team med tre så bra förare, blir det stallorder?

– Vi står helt fritt att åka så fort vi kan. Det är väldigt stor frihet under ansvar. Det är klart att det är viktigt för Volkswagen att vi kommer i mål och tar fabrikspoäng. Men vi har inte fått någon teamorder hittills i alla fall.

Kombinationen bäst

Volkswagen är lika överlägset i rally som Norge är i skidor. Risken finns att märkets trio segrar ihjäl spänningen. Men enligt Mikkelsen är det ingen stor skillnad mellan de olika märkena i VM, det tillåter inte reglementet.

– Det är kombinationen med bilen, förarna och teamet som är väldigt bra hos oss. Men jag tror att om Ogier gått till Citroën eller Ford hade han ändå varit världsmästare, för han är den bästa föraren, inget tvivel om det.

Vad ska du göra för ta världsmästartiteln?

– Vara stabil genom en hel säsong och åka fortare än i fjol, men samtidigt inte ta större risker. Nu är jag mer erfaren och kan sträckorna bättre.

Vad betyder det att du fick en VM-seger under förra året (Spanien)?

– Det gör nog skillnad, för nu har jag kommit över den barriären. Jag var väldigt nervös tidigare när jag kämpade om de första pallplatserna. Nu är jag lika djupt koncentrerad vid de tillfällena.

I avsaknad av svenska WRC-förare är Andreas Mikkelsen tillsammans med Mads Østberg de stora hemmahoppen i området där tävlingen drar fram. Men Mikkelsen tippar att det snart kommer en svensk.

– Pontus Tidemand är på väg uppåt och jag hoppas vi ser honom i WRC så småningom. Jag tror inte det dröjer länge, nästa år eller året efter.

Tv-program med Petter

En viss Petter Solberg är en viktig faktor Andreas Mikkelsen.

– Petter har betytt massor för min del, det var så jag fick intresset för rally när han blev världsmästare 2003. Han är superhängiven, väldigt professionell och en man som man kan lära väldigt mycket av. Vi pratar ofta med varandra, han har ju varit i den positionen jag är nu. Han är också en stor förebild för norsk motorsport.

Petter och Andreas träffades nyligen i Torsby för inspelning av ett norskt tv-program.

– Lasse Kjus och Kjetil André Aamodt (alpina stjärnorna) har ett program där de utmanar andra sportskändisar i olika saker. De utmanade mig och Petter. Vi tävlade bland annat i bilåkning och snöskoter.

Hur det går kan den som har möjlighet se på norsk tv framöver.

Andreas Mikkelsen förberedde sig för starten i Svenska rallyt med test i Kall på fredagen.

Men när tävlingen drar i gång på torsdag tillhör han de hetaste.

Resultatet i Sverige 2015

WRC: 1) Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, Frankrike, Volkswagen, 2.55.30,5, 2) Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Belgien, Hyundai, +6.4, 3) Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, Norge, Volkswagen, +39,8, 4) Ott Tänak/Raigo Mõlder, Estland, Ford, + 2.26,0, 5) Hayden Paddon/John Kennard, Nya Zeeland, Hyundai, +3.31,5, 6) Elfyn Evans/Daniel Barritt, Storbritannien, Ford, + 3.53,0, 7) Kris Meeke/Paul Nagle, Storbritannien/Irland, Citroën, + 4.05,8, 8) Martin Prokop/Jan Tománek, Tjeckien, Ford, + 4.26,0, 9) Yurii Protasov/Pavlo Cherepin, Ukraina, Citroën, + 5.32,2, 10) Mads Østberg/Jonas Andersson, Norge/Sverige, Citroën, + 6.50,9.

Powerstage: 1) Ogier 8.05,6, 2) Neuville +4,8, 3) Østberg +9,9.

WRC 2: 1) Jari Ketomaa/Kaj Lindström, Finland, Ford, 3.05.07,4, 2) Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson, Norge/Sverige, Ford +32,6, 3) Valeriy Gorban/Volodymyr Korsia, Ukraina, Mini Cooper, +3.27,4, 4) Yazeed Al-Rajhi/Michael Orr, Saudiarabien/Storbritannien, Ford, +3.40,2, 5) Pontus Tidemand/Emil Axelsson, Sverige, Ford, +3.43,5, 6) Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen, Sverige/Norge, Ford, +4.34,6.

WRC 3: 1) Ole Christian Veiby/Anders Jæger, Citroën, 3.16.03,5.

Historisk: 1) Petter Solberg/Pernilla Walfridsson, Ford Escort MK2, 1.24.36,2, 2) Tom Axelsson/Krister Gull, Audi Quattro A1, +3.06,1, 3) Arne Rådström/Thomas Nilsson, Volvo 242, +4.00,3, 4) Mats Thorszelius/Peter Johansson, Volvo 240, +4.25,2, 5) Kenneth Bäcklund/Bengt-Arne Gustafsson, Ford Escort MK2, +4.27,8, 6) Mats Myrsell/Esko Junttila Esko, Porsche 911 Carrera RS 2.7, +5.14,1, 7) Ola Axelsson/Richard Svensson, Volvo 242, +5.42,7, 8) Mikael Wisti/Bengt Lank, Volvo 242, +7.27,2, 9) Janne Pettersson/Lasse Andersson, Volkswagen Golf I GTi 1.6, +7.32,5, 10) Lars-Ove Olsson/Torbjörn Jönsson, Opel Ascona B, +8:43.5.