2016-02-09 06:00

2016-02-09 17:16

Glenn ser många hot mot rallyt

BOSSEN: Väder, ekonomi och konkurrerande tävlingar

Glenn Olsson hoppas kunna presentera ett nytt treårsavtal efter målgången på söndag.
Men det finns många hot mot ett fortsatt VM-rally i Sverige.

Den förre ungdomsstjärnan i skidskytte är en stolt vd för Svenska rallyt. Han har varit med om att rädda ett sjunkande skepp.

– Vi har gjort en fantastisk resa, från ett par miljoner i förluster varje år och noll kronor i fickan. Nu har vi rensat bolaget och börjat få det att funka. Vi ligger plus. Hur det går i år vet vi några månader efter tävlingen.

Men det kanske inte hjälper. På flera sätt jobbar han och de andra i ledningen i motvind. Det gäller klimat, boende och inte minst pengar. Medan de flesta andra arrangörerna har stöd från staten, ett förbund eller en stor motororganisation får Svenska rallyt klara sig med sponsorer och stöd från kommuner och Region Värmland.

Promotorn, tyska WRC Promoter GmbH, har höjt priset rejält.

– Avgiften är dubbelt så hög, de vill ha flera miljoner mer per år.

Hur många miljoner är det?

– Den totala summan vi lagt tidigare har legat på fem miljoner. Men då har inte allt gått till promotorn. Vi har lagt en stor slant till Fia också. Det kommer inte bli dubbelt totalt men dubbelt på den siffran vi betalar till promotorn, ungefär två miljoner mer. Det vill de i alla fall.

Förhandlingar har pågått sedan i augusti. Avtalet i övrigt är i princip i hamn. Nu handlar det om summan, och den är än så länge för hög.

Hur mycket måste ni ha ner för att klara av det?

– Första treårsavtalet fanns det ingen riktig plan för hur vi skulle klara, det var bara vinna eller försvinna. Vi står där nu också. Vi kan inte säga att vi inte har råd. För oss handlar det om att kunna komma så ekonomiskt lindrigt undan som möjligt och få det här treårsavtalet.

– Jag vet att vi kommer få en kravlista, där vi måste ge garantier för hur vi ska finansiera avtalet, så var det förra gånget. Vi får garantera snösäkerheten och ha en plan utifrån prognoser som säger att det kanske blir mildare väder framöver. Vi kommer få göra en väldigt stor garanti för boendet. Nu har vi Toyota på väg in 2017. Jag satt med Toyota i Monte och fick boendelista. Bara i teamet är det 70–75 pers. Plus företagsgäster som kanske är lika många.

Räcker inte Karlstads hotellplatser?

– Värmland är för litet för ett VM-rally egentligen. Vi skulle behöva ett antal hotell till. Boendet är en stor fråga. Sen är serviceplatsen viktig för framförallt promotorn, att den ska matcha kravspecifikationen. Vi visste redan med den vi har nu att det inte var optimalt.

Kan ni få dispenser?

– Ja, det får vi hela tiden, för annars blir det inget VM i Sverige. Vi kan aldrig matcha den idealbilden de har. Vi jobbar på för stort område. Det ska vara mycket mer kompakt. Vi har för långa transporter.

Spricker förhandlingen är det troligt att Sverige ändå kan få ettårsavtal, men då blir risken att sparkas ur VM ännu större nästa gång.

– Det är väldigt viktigt att få det längsta avtalet som är möjligt att få för att visa att vi är med i lång tid framöver. Viktigt för våra partner också att visa att vi satsar.

Berlin i Sälen

Svenska rallyt får stanna i VM för att arrangemanget håller yppersta världsklass. Frågan är hur länge det räcker mot konkurrenternas många fler miljoner?

– Det har varit diskussioner om vi ska få vara kvar över huvud taget. De vill ha oss kvar, men vi är inte optimala. Vårt event skulle helst vara i en stad stor som Berlin i höjd med Sälen. Det har vi inte, men det finns ingen setup i Sverige–Norge som kan möta behovet på ett bättre sätt. Men det de söker finns kanske i Kanada, Japan eller Ryssland.

Hur ser hoten ut?

– Kanada är väl det som ligger närmast. De kör ju mycket vinterrally och har ju bra arrangemang dockat mot de större städerna. Jag ser inga problem att de på något år skulle kunna etablera sig och vara med i VM om de vill. Rally är ganska stort där borta. Både kunskap och vägar finns. Medan det kanske är lite längre bort för Ryssland. Sen kan Japan också arrangera vinterrally. De vill tillbaka i VM och där finns det redan förhandlingar på gång. Går allt som det ska kanske Japan kommer in 2018 redan.

Japan och Kanada lär vara beredda att betala 40–50 miljoner för att komma in i VM.

– Det krävs summor i den storleksordningen från dem eftersom det är dyrt att flytta deltävlingar i rally-VM så långt bort.

Fia och promotorn öppnar också för fler tävlingar på is och snö.

– Det finns diskussioner om att det kan bli mer än en vintertävling. Vi är skyddade av att vi är den enda nu. Det är svårt att byta ut en enda, det är lättare om det finnas två att ta bort den ena. För oss handlar det om att vara bäst i klassen. Men vi måste betala notan.

Var får nu pengarna ifrån?

– Vi har snart fördubblat vår omsättning sen 2011 till 25 miljoner per år. Vi tjänar pengar på allt, från avtal med kommuner och regioner till alla partneravtal, försäljning av biljetter, viparrangemang, startavgifter och after rallyarrangemang. Vi kanske ska upp till 40 miljoner i omsättning om några år för att det här ska komma till en nivå vi själva vill.

Stora resurser

Svenska rallyt har ännu inte hittat någon titelsponsor, men har en som nästan betalar de summorna.

– Volkswagen går in med otroligt stora resurser, men vi får inte kalla oss Volkswagen Rally Sweden, för det vore lite tråkigt om till exempel Citroën skulle vinna.

Det förhandlas också med flera tilltänkta större sponsorer.

Blir det rally tre år till?

– Bara vi kommer överens om pengarna.

Gör ni det då?

– Det är frågan, jag tycker inte Svenska Rallyt AB sitter ensam om det beslutet. Det är ganska stora krafter kring det här som tycker det är viktigt och vi har haft en dialog med kommunerna och regionen. Jag pratade öppet med dem förra gången också. Beslutet om vi ska teckna avtalet tar jag ihop med kommuner regioner och kanske partners också.

Den förre ungdomsstjärnan i skidskytte är en stolt vd för Svenska rallyt. Han har varit med om att rädda ett sjunkande skepp.

– Vi har gjort en fantastisk resa, från ett par miljoner i förluster varje år och noll kronor i fickan. Nu har vi rensat bolaget och börjat få det att funka. Vi ligger plus. Hur det går i år vet vi några månader efter tävlingen.

Men det kanske inte hjälper. På flera sätt jobbar han och de andra i ledningen i motvind. Det gäller klimat, boende och inte minst pengar. Medan de flesta andra arrangörerna har stöd från staten, ett förbund eller en stor motororganisation får Svenska rallyt klara sig med sponsorer och stöd från kommuner och Region Värmland.

Promotorn, tyska WRC Promoter GmbH, har höjt priset rejält.

– Avgiften är dubbelt så hög, de vill ha flera miljoner mer per år.

Hur många miljoner är det?

– Den totala summan vi lagt tidigare har legat på fem miljoner. Men då har inte allt gått till promotorn. Vi har lagt en stor slant till Fia också. Det kommer inte bli dubbelt totalt men dubbelt på den siffran vi betalar till promotorn, ungefär två miljoner mer. Det vill de i alla fall.

Förhandlingar har pågått sedan i augusti. Avtalet i övrigt är i princip i hamn. Nu handlar det om summan, och den är än så länge för hög.

Hur mycket måste ni ha ner för att klara av det?

– Första treårsavtalet fanns det ingen riktig plan för hur vi skulle klara, det var bara vinna eller försvinna. Vi står där nu också. Vi kan inte säga att vi inte har råd. För oss handlar det om att kunna komma så ekonomiskt lindrigt undan som möjligt och få det här treårsavtalet.

– Jag vet att vi kommer få en kravlista, där vi måste ge garantier för hur vi ska finansiera avtalet, så var det förra gånget. Vi får garantera snösäkerheten och ha en plan utifrån prognoser som säger att det kanske blir mildare väder framöver. Vi kommer få göra en väldigt stor garanti för boendet. Nu har vi Toyota på väg in 2017. Jag satt med Toyota i Monte och fick boendelista. Bara i teamet är det 70–75 pers. Plus företagsgäster som kanske är lika många.

Räcker inte Karlstads hotellplatser?

– Värmland är för litet för ett VM-rally egentligen. Vi skulle behöva ett antal hotell till. Boendet är en stor fråga. Sen är serviceplatsen viktig för framförallt promotorn, att den ska matcha kravspecifikationen. Vi visste redan med den vi har nu att det inte var optimalt.

Kan ni få dispenser?

– Ja, det får vi hela tiden, för annars blir det inget VM i Sverige. Vi kan aldrig matcha den idealbilden de har. Vi jobbar på för stort område. Det ska vara mycket mer kompakt. Vi har för långa transporter.

Spricker förhandlingen är det troligt att Sverige ändå kan få ettårsavtal, men då blir risken att sparkas ur VM ännu större nästa gång.

– Det är väldigt viktigt att få det längsta avtalet som är möjligt att få för att visa att vi är med i lång tid framöver. Viktigt för våra partner också att visa att vi satsar.

Berlin i Sälen

Svenska rallyt får stanna i VM för att arrangemanget håller yppersta världsklass. Frågan är hur länge det räcker mot konkurrenternas många fler miljoner?

– Det har varit diskussioner om vi ska få vara kvar över huvud taget. De vill ha oss kvar, men vi är inte optimala. Vårt event skulle helst vara i en stad stor som Berlin i höjd med Sälen. Det har vi inte, men det finns ingen setup i Sverige–Norge som kan möta behovet på ett bättre sätt. Men det de söker finns kanske i Kanada, Japan eller Ryssland.

Hur ser hoten ut?

– Kanada är väl det som ligger närmast. De kör ju mycket vinterrally och har ju bra arrangemang dockat mot de större städerna. Jag ser inga problem att de på något år skulle kunna etablera sig och vara med i VM om de vill. Rally är ganska stort där borta. Både kunskap och vägar finns. Medan det kanske är lite längre bort för Ryssland. Sen kan Japan också arrangera vinterrally. De vill tillbaka i VM och där finns det redan förhandlingar på gång. Går allt som det ska kanske Japan kommer in 2018 redan.

Japan och Kanada lär vara beredda att betala 40–50 miljoner för att komma in i VM.

– Det krävs summor i den storleksordningen från dem eftersom det är dyrt att flytta deltävlingar i rally-VM så långt bort.

Fia och promotorn öppnar också för fler tävlingar på is och snö.

– Det finns diskussioner om att det kan bli mer än en vintertävling. Vi är skyddade av att vi är den enda nu. Det är svårt att byta ut en enda, det är lättare om det finnas två att ta bort den ena. För oss handlar det om att vara bäst i klassen. Men vi måste betala notan.

Var får nu pengarna ifrån?

– Vi har snart fördubblat vår omsättning sen 2011 till 25 miljoner per år. Vi tjänar pengar på allt, från avtal med kommuner och regioner till alla partneravtal, försäljning av biljetter, viparrangemang, startavgifter och after rallyarrangemang. Vi kanske ska upp till 40 miljoner i omsättning om några år för att det här ska komma till en nivå vi själva vill.

Stora resurser

Svenska rallyt har ännu inte hittat någon titelsponsor, men har en som nästan betalar de summorna.

– Volkswagen går in med otroligt stora resurser, men vi får inte kalla oss Volkswagen Rally Sweden, för det vore lite tråkigt om till exempel Citroën skulle vinna.

Det förhandlas också med flera tilltänkta större sponsorer.

Blir det rally tre år till?

– Bara vi kommer överens om pengarna.

Gör ni det då?

– Det är frågan, jag tycker inte Svenska Rallyt AB sitter ensam om det beslutet. Det är ganska stora krafter kring det här som tycker det är viktigt och vi har haft en dialog med kommunerna och regionen. Jag pratade öppet med dem förra gången också. Beslutet om vi ska teckna avtalet tar jag ihop med kommuner regioner och kanske partners också.