2016-02-09 06:00

2016-02-09 18:31

Anders gör alltid sitt jobb

WRC 2: Samma lön i rally och på bygget

Anders Fredriksson är något så ovanligt som en fullt avlönad rallykartläsare utanför WRC-toppen.
Men det är varken föraren Eyvind Brynildsen eller teamet som betalar.

Anders Fredriksson har en speciell deal på sitt arbete i Oslo.

– Som det är nu har jag samma lön oavsett om jag åker biltävling eller är på jobbet, säger 45-åringen från Årjäng.

Ägaren för betong- och armeringsfirman, där Anders är lagbas, gillar motorsport och sponsrar på det sättet den norsk-svenska duon.

– Både arbetskamrater och ledning tycker detta är skitkul. Det är inte många kartläsare på den nivån som ens har betalt. Tyvärr finns det inte så mycket pengar i rallybranschen så att de förarna kan betala löner till kartläsarna. Merparten är med på hobbybasis.

Brynildsen/Fredriksson tillhör favoriterna i WRC2-klassen, speciellt nu under vingarna på Fords fabriksstall M-sport i Svenska rallyt i en nyuppdaterad Fiesta R5 (drygt 30 hästar mer). En chans som blivit möjlig tack vare hjälp från Adapta Motorsport, där Morten Østberg, Mads pappa, är teamchef.

Andraplatsen i fjol kan bli ännu bättre i år, även om konkurrensen från bland andra Tidemand, Åhlin och teamkamraten Elfyn Evans är stenhård.

– Startfältet är jäkligt bra, men vi går för seger, det är inget att sticka under stol med. Det här är bästa uppbackningen vi haft hittills. Kul att få chansen att åka för ett riktigt fabriksteam.

Sedan i fjol har också Dmack-däcken bytts mot Michelin och det förbättrar oddsen.

– Vi kämpade hårt varv två. Det var inte så många dubb kvar, det försvann 40–45 procent i framdäcken och det är inte så roligt.

Öppna VM-dörrar

En framgång i Svenska rallyt kan öppna dörrarna till en full VM-säsong. I fjol blev det två VM-tävlingar utöver Sverige – Finland och England.

– Tanken är att vi ska åka mer i VM och det här är lite resultatbaserat på hur vi ska kunna få fortsätta med M-sport resten av WRC2. Vad som händer i Sverige är mycket viktigt

Anders Fredriksson gör sitt elfte Svenska rallyt och det fjärde ihop med 28-årige Brynildsen. De var också obesegrade hela norska mästerskapets sex tävlingar 2015.

Drömmarna stannar inte vid WRC2-VM. Huvudklassen WRC, där det redan finns två norrmän, är det ultimata målet.

– En hel del fabrikskontrakt går ut nästa år och många knackar på dörren. Om vi får till något vore det fränt, men det ska in några säckar med pengar, det är bara så. Jag tro inte det bara går att förhandla sig fram till ett kontrakt.

Vad händer om Eyvind får fabrikskontrakt i WRC?

– Vore det en sån sak så är det klart att jag också får en lön. Men det är mycket mer arbete för en kartläsare i ett WRC-stall än ett normalt arbete. Man lägger ner 20–25 timmar innan tävlingen och sen är det 250 resedagar på en full WRC-säsong.

Det kanske inte vore lätt för din del?

– Jo, det går att lösa. Det har chefen redan lovat, att skulle det vara på det viset kan vi inte ha en anställd som ska säga nej till en sån sak. Vi ska inte vara den som säger att då måste du jobba.

Anders Fredriksson har en speciell deal på sitt arbete i Oslo.

– Som det är nu har jag samma lön oavsett om jag åker biltävling eller är på jobbet, säger 45-åringen från Årjäng.

Ägaren för betong- och armeringsfirman, där Anders är lagbas, gillar motorsport och sponsrar på det sättet den norsk-svenska duon.

– Både arbetskamrater och ledning tycker detta är skitkul. Det är inte många kartläsare på den nivån som ens har betalt. Tyvärr finns det inte så mycket pengar i rallybranschen så att de förarna kan betala löner till kartläsarna. Merparten är med på hobbybasis.

Brynildsen/Fredriksson tillhör favoriterna i WRC2-klassen, speciellt nu under vingarna på Fords fabriksstall M-sport i Svenska rallyt i en nyuppdaterad Fiesta R5 (drygt 30 hästar mer). En chans som blivit möjlig tack vare hjälp från Adapta Motorsport, där Morten Østberg, Mads pappa, är teamchef.

Andraplatsen i fjol kan bli ännu bättre i år, även om konkurrensen från bland andra Tidemand, Åhlin och teamkamraten Elfyn Evans är stenhård.

– Startfältet är jäkligt bra, men vi går för seger, det är inget att sticka under stol med. Det här är bästa uppbackningen vi haft hittills. Kul att få chansen att åka för ett riktigt fabriksteam.

Sedan i fjol har också Dmack-däcken bytts mot Michelin och det förbättrar oddsen.

– Vi kämpade hårt varv två. Det var inte så många dubb kvar, det försvann 40–45 procent i framdäcken och det är inte så roligt.

Öppna VM-dörrar

En framgång i Svenska rallyt kan öppna dörrarna till en full VM-säsong. I fjol blev det två VM-tävlingar utöver Sverige – Finland och England.

– Tanken är att vi ska åka mer i VM och det här är lite resultatbaserat på hur vi ska kunna få fortsätta med M-sport resten av WRC2. Vad som händer i Sverige är mycket viktigt

Anders Fredriksson gör sitt elfte Svenska rallyt och det fjärde ihop med 28-årige Brynildsen. De var också obesegrade hela norska mästerskapets sex tävlingar 2015.

Drömmarna stannar inte vid WRC2-VM. Huvudklassen WRC, där det redan finns två norrmän, är det ultimata målet.

– En hel del fabrikskontrakt går ut nästa år och många knackar på dörren. Om vi får till något vore det fränt, men det ska in några säckar med pengar, det är bara så. Jag tro inte det bara går att förhandla sig fram till ett kontrakt.

Vad händer om Eyvind får fabrikskontrakt i WRC?

– Vore det en sån sak så är det klart att jag också får en lön. Men det är mycket mer arbete för en kartläsare i ett WRC-stall än ett normalt arbete. Man lägger ner 20–25 timmar innan tävlingen och sen är det 250 resedagar på en full WRC-säsong.

Det kanske inte vore lätt för din del?

– Jo, det går att lösa. Det har chefen redan lovat, att skulle det vara på det viset kan vi inte ha en anställd som ska säga nej till en sån sak. Vi ska inte vara den som säger att då måste du jobba.