2016-06-15 06:00

2016-06-15 10:13

Vill ha eget team i Supercar

RX LITES CUP: Simon Olofsson tycker Höljer är höjdpunkten

Simon Olofsson är en av Värmlands största talanger i rallycross och målet är Supercar.
– Enklaste sättet är att betala sig in i ett team, men jag skulle helst vilja ha mitt eget, säger 21-åringen från Charlottenberg.

Simon Olofsson har redan visat att han tillhör Europaeliten, bland annat genom tredjeplatsen i RX Lites Cup i deltävlingen i England. Förra året blev han totalfemma.

En framgång i Höljes skulle smälla högt. 2015 kom han femma.

– Höljes är höjdpunkten, det är det största som finns.

Simon började tidigt med fotboll och alpin utförsåkning, men stoppades av fotproblem när han var 15 år och kom då in på folkrace som gjorde att han fastnade för motorsport.

Bensinångorna fanns också i blodet från början genom mamma Yvonne Hultgren och pappa Ove Olofsson.

– De har kört rally i många herrans år, det är väl lite därför man har börjat kanske, säger Simon.

Nu är Yvonne och Ove teamchefer i Hultgren Motorsport.

– Hade de inte varit så engagerade så hade jag nog inte hållit på. Absolut inte i den klassen jag åker nu. Då ska man ha väldigt gott ställt själv, och det är väldigt svårt att ha det när man är 20 år.

En del sponsorer bidrar också, och Simon är med och finansierar verksamheten så gott han kan.

Han jobbar som snickare i Norge.

– Det mesta går till rallycrossen. Än så länge är det värt det. På kvällarna försöker jag få i ordning på bilen till tävlingarna.

Han hävdar sig väl med tanke på förutsättningarna i ett privatteam.

– Det är svårt att konkurrera med dem som får testa väldigt mycket. Det är dyrt att testa, därför blir det inte så mycket för mig.

Storasystern Sandra Hultgren körde också EM 2015. Hon inriktar sig i år på Global Rallycross för Olsberg-teamet.

Simon har också funderat på USA. Tungviktsklassen Supercar är ett mål, vilket det sker här eller på andra sidan Atlanten.

Men kostnaden skulle stiga väsentligt.

– Det är nog femdubbelt för att över huvud taget vara med och köra. Om man vill ha en vinnarbil är det nog ännu mer, säger han och berättar att en säsong i lites-klassen kostar cirka en miljon.

Han vill helst fortsätta med eget team.

– Det finns såpass många duktiga mekaniker och ingenjörer och allt sånt i Värmland, så det går nog att få ihop.

Nu siktar Simon Olofsson på EM och SM om budgeten räcker.

– Jag försöker köra så mycket som det går. Men EM är prio ett.

Simon Olofsson har redan visat att han tillhör Europaeliten, bland annat genom tredjeplatsen i RX Lites Cup i deltävlingen i England. Förra året blev han totalfemma.

En framgång i Höljes skulle smälla högt. 2015 kom han femma.

– Höljes är höjdpunkten, det är det största som finns.

Simon började tidigt med fotboll och alpin utförsåkning, men stoppades av fotproblem när han var 15 år och kom då in på folkrace som gjorde att han fastnade för motorsport.

Bensinångorna fanns också i blodet från början genom mamma Yvonne Hultgren och pappa Ove Olofsson.

– De har kört rally i många herrans år, det är väl lite därför man har börjat kanske, säger Simon.

Nu är Yvonne och Ove teamchefer i Hultgren Motorsport.

– Hade de inte varit så engagerade så hade jag nog inte hållit på. Absolut inte i den klassen jag åker nu. Då ska man ha väldigt gott ställt själv, och det är väldigt svårt att ha det när man är 20 år.

En del sponsorer bidrar också, och Simon är med och finansierar verksamheten så gott han kan.

Han jobbar som snickare i Norge.

– Det mesta går till rallycrossen. Än så länge är det värt det. På kvällarna försöker jag få i ordning på bilen till tävlingarna.

Han hävdar sig väl med tanke på förutsättningarna i ett privatteam.

– Det är svårt att konkurrera med dem som får testa väldigt mycket. Det är dyrt att testa, därför blir det inte så mycket för mig.

Storasystern Sandra Hultgren körde också EM 2015. Hon inriktar sig i år på Global Rallycross för Olsberg-teamet.

Simon har också funderat på USA. Tungviktsklassen Supercar är ett mål, vilket det sker här eller på andra sidan Atlanten.

Men kostnaden skulle stiga väsentligt.

– Det är nog femdubbelt för att över huvud taget vara med och köra. Om man vill ha en vinnarbil är det nog ännu mer, säger han och berättar att en säsong i lites-klassen kostar cirka en miljon.

Han vill helst fortsätta med eget team.

– Det finns såpass många duktiga mekaniker och ingenjörer och allt sånt i Värmland, så det går nog att få ihop.

Nu siktar Simon Olofsson på EM och SM om budgeten räcker.

– Jag försöker köra så mycket som det går. Men EM är prio ett.

Rallycross-TV.