2016-06-15 06:00

2016-06-15 10:04

Världsmästaren älskar Höljes

SUPERCAR: Petter Solberg fightas om ny mästerskapstitel

Han har vunnit VM två år i rad. Men i Höljes har han än så länge inte fått till någon riktig fullträff. I år är titelkampen jämnare än någonsin och framgång på hemmaplan har blivit något av ett måste.

Petter Solberg kör sitt eget race. Han kunde ha ingått i Ken Blocks Fordteam, men ville inte kompromissa om möjligheterna att själv påverka bilens inställningar och utformning. Eftersom ingen biltillverkare ännu bestämt sig för att backa upp den tvåfaldige världsmästaren i rallycross satsar han vidare med sitt egna team.

– På ett sätt är det ganska skönt. Vi gör lite som vi vill och vi måste inte vinna VM, även om vi självklart vill det. Men pressen blir självklart på en helt annan nivå när du har en biltillverkare som satsar tiotals miljoner och kräver resultat. För killarna i Peugeot och även Ekström med sin Audi har krav på sig att leverera, säger Petter Solberg.

Just Ekström ser den här säsongen ut att bli en av Solbergs främste utmanare om VM-titeln. Ekströms Audibilar var så snabba att Solberg inför deltävlingen i Storbritannien bestämde sig för att göra en hel del förändringar på sin egen bil.

– Han var snabbare än oss. Killarna i teamet gjorde ett fantastiskt jobb mellan tävlingarna i Belgien och Storbritannien. Vi var snabbast på Lydden Hill men Ekström gjorde ett taktiskt bättre val när det kommer till däckstrategi. Marginalerna är väldigt små och det fällde nog avgörandet i finalen.

Rallycrosshelgen i Höljes bjuder i regel på strålande solsken. Men motorbanan i norra Värmland är samtidigt den i rallycross-VM där förutsättningarna ändras mest vid regn. Solberg var därför riktigt nöjd med att han under våren kunde testa bilen på såväl torrt som vått underlag i Höljes.

– Varvtiden blir ungefär tio sekunder långsammare här vid regn jämfört med solsken. Det gäller att vara förberedd på allt.

Att Solberg, även om han inte måste, verkligen vill vinna i Höljes råder det inga tvivel om.

– Självklart skulle det vara fantastiskt att få vinna i Höljes. Höljes och Hell i Norge är hemmaplan. Men som jag sagt många gånger tidigare så kommer jag inte att riskera en pallplats för att försöka vinna. Det skiljer så få poäng mellan en seger och en andra- eller tredjeplats att det helt enkelt inte är värt risken.

Tävlingen i Höljes är enligt Solberg den kanske svåraste att vinna i hela rallycross-VM.

– Det här är ju största tävlingen och den som alla vill vinna. De förare som haft en sämre start på mästerskapet och halkat efter i tabellen satsar allt för att vinna i Höljes.

Petter Solberg kör sitt eget race. Han kunde ha ingått i Ken Blocks Fordteam, men ville inte kompromissa om möjligheterna att själv påverka bilens inställningar och utformning. Eftersom ingen biltillverkare ännu bestämt sig för att backa upp den tvåfaldige världsmästaren i rallycross satsar han vidare med sitt egna team.

– På ett sätt är det ganska skönt. Vi gör lite som vi vill och vi måste inte vinna VM, även om vi självklart vill det. Men pressen blir självklart på en helt annan nivå när du har en biltillverkare som satsar tiotals miljoner och kräver resultat. För killarna i Peugeot och även Ekström med sin Audi har krav på sig att leverera, säger Petter Solberg.

Just Ekström ser den här säsongen ut att bli en av Solbergs främste utmanare om VM-titeln. Ekströms Audibilar var så snabba att Solberg inför deltävlingen i Storbritannien bestämde sig för att göra en hel del förändringar på sin egen bil.

– Han var snabbare än oss. Killarna i teamet gjorde ett fantastiskt jobb mellan tävlingarna i Belgien och Storbritannien. Vi var snabbast på Lydden Hill men Ekström gjorde ett taktiskt bättre val när det kommer till däckstrategi. Marginalerna är väldigt små och det fällde nog avgörandet i finalen.

Rallycrosshelgen i Höljes bjuder i regel på strålande solsken. Men motorbanan i norra Värmland är samtidigt den i rallycross-VM där förutsättningarna ändras mest vid regn. Solberg var därför riktigt nöjd med att han under våren kunde testa bilen på såväl torrt som vått underlag i Höljes.

– Varvtiden blir ungefär tio sekunder långsammare här vid regn jämfört med solsken. Det gäller att vara förberedd på allt.

Att Solberg, även om han inte måste, verkligen vill vinna i Höljes råder det inga tvivel om.

– Självklart skulle det vara fantastiskt att få vinna i Höljes. Höljes och Hell i Norge är hemmaplan. Men som jag sagt många gånger tidigare så kommer jag inte att riskera en pallplats för att försöka vinna. Det skiljer så få poäng mellan en seger och en andra- eller tredjeplats att det helt enkelt inte är värt risken.

Tävlingen i Höljes är enligt Solberg den kanske svåraste att vinna i hela rallycross-VM.

– Det här är ju största tävlingen och den som alla vill vinna. De förare som haft en sämre start på mästerskapet och halkat efter i tabellen satsar allt för att vinna i Höljes.

Rallycross-TV.