2016-06-15 06:00

2016-06-15 10:15

Johan har redan kört förbi pappa

SUPERCAR: Sådan fader sådan son

Söner till tidigare storförare har tagit över i rallycrossen.
Johan Kristoffersson är en.
Enligt pappa Tommy är Johan redan bäst i familjen.

”Junior” har också störst prisrum i Kristoffersson Motorsports högkvarter i Koppsäng utanför Arvika. Pokalerna är både många och stora.

– Han är lite dammig, säger Johan när han plockar ner en av klenoderna från hyllan.

– Menar du mig, skojar Tommy.

Nej, så illa är det inte. Det är priset från totalsegern i racingserien Superstars 2012 som hunnit samla damm.

– Johan har passerat mig meritmässigt på alla plan, säger Tommy. 2012 vann han tre mästerskap i tuff konkurrens. Han har flera mästerskap i Porsche och har vunnit alla race. Han har kört två DTM-test och varit nära fabrikskontrakt och kört fabrikstest för Porsche. Inte många svenskar har gjort det så bra som han, tycker jag.

Kristoffersson den äldre tillhörde länge Europatoppen i rallycross. De främsta meriterna är guld i lag-EM och fjärdeplats individuellt 1993.

27-årige Johan har på tre år i rallycross redan ett VM-brons (2015) och siktar på guld. Han är med i toppen nu bakom Mattias Ekström och Petter Solberg.

Kan Johan bli världsmästare?

– Absolut. Han har definitivt det som krävs. Det beror mer på oss runt omkring, att vi ser till att han har rätt material, säger Tommy, som är en av två teamchefer i Volkswagen RX Sweden.

Före sig i fjolårets VM, på andra plats, hade Johan Timmy Hansen, som är son till en av Tommys gamla rivaler, Kenneth Hansen.

Nu driver båda team och har hjälpt fram sönerna. Även när Johan började med racing i JTCC 2008 var det i Kristoffersson Motorsport.

Är det lättare att få chansen om man har en pappa som har ett team?

– Ja, så är det definitivt, säger Tommy. Det bygger mycket på kontakter. Framför allt som sporten är nu. Den har växt jättesnabbt och med det följer stora ekonomiska krav.

– Det är lättare att få första chansen, men är man tillräckligt bra kan man nå ända fram ändå, säger Johan.

Tror du att du börjat med motorsport om det inte vore för Tommy?

– Svårt att säga. Jag har varit i depån före jag minns och varit intresserad så länge jag minns. Jag är väldigt mycket tävlingsmänniska så jag hade nog hållit på med någon sport, men inte nödvändigtvis motorsport.

Kanske skidåkning där Johan var bland Sveriges främsta som junior.

Även om det är en fördel inom motorsporten räcker det inte att ha turen att vara född i rätt familj.

– Du får inte hur många chanser som helst heller. När du väl får den måste du prestera, och gör du inte det då åker du ut. Då spelar det ingen roll vad du heter i stort sett, säger Johan.

– Om man tittar på de som är söner så är de väldigt duktiga. De möter såna som Loeb, Solberg och Ekström och matchar dem, säger Tommy.

Konkurrensen har också hårdnat.

– Det är bara att titta på Loeb. Han kom till X-games 2013 och var helt överlägsen, och det är han inte nu. Det är inte för att han har blivit sämre, utan för att nivån har höjts, säger Johan.

– Det har hänt mycket sedan jag körde, säger Tommy. Nu måste du vara duktig på att ställa in bilen och kunna jobba tillsammans med ingenjörer. Johans starka sida är att förmedla hur bilen beter sig och vad som funkar och inte funkar.

Hoppas bli fabriksteam

Johan kör också STCC i år för att hålla i gång banracingen och få körträning. Rallycross är fortsatt huvudspåret, och teamet drömmer om riktig fabriksuppbackning. Just nu finns inget officiellt fullt satsande fabriksteam i rallycross.

– Nu är det lite dold support, där Peugeot kommit längst. Vi har support från marknadsavdelningen, men ingen teknisk fabrikssupport. Det skulle betyda jättemycket för oss om det blev så. Vi ser ju hur duktiga Volkswagen är i rally, säger Tommy.

Är det möjligt?

– Svårt att spekulera i. De är väldigt intresserade och de ytterst tekniska ansvariga har varit på plats och tittat på vår verksamhet. Men de lägger allt krut på rally-VM. Vi får se hur blir i framtiden.

På tre försök i Höljes har Johan Kristoffersson som bäst blivit fyra i semifinal.

Nu siktar han på första finalen och en pallplats.

”Junior” har också störst prisrum i Kristoffersson Motorsports högkvarter i Koppsäng utanför Arvika. Pokalerna är både många och stora.

– Han är lite dammig, säger Johan när han plockar ner en av klenoderna från hyllan.

– Menar du mig, skojar Tommy.

Nej, så illa är det inte. Det är priset från totalsegern i racingserien Superstars 2012 som hunnit samla damm.

– Johan har passerat mig meritmässigt på alla plan, säger Tommy. 2012 vann han tre mästerskap i tuff konkurrens. Han har flera mästerskap i Porsche och har vunnit alla race. Han har kört två DTM-test och varit nära fabrikskontrakt och kört fabrikstest för Porsche. Inte många svenskar har gjort det så bra som han, tycker jag.

Kristoffersson den äldre tillhörde länge Europatoppen i rallycross. De främsta meriterna är guld i lag-EM och fjärdeplats individuellt 1993.

27-årige Johan har på tre år i rallycross redan ett VM-brons (2015) och siktar på guld. Han är med i toppen nu bakom Mattias Ekström och Petter Solberg.

Kan Johan bli världsmästare?

– Absolut. Han har definitivt det som krävs. Det beror mer på oss runt omkring, att vi ser till att han har rätt material, säger Tommy, som är en av två teamchefer i Volkswagen RX Sweden.

Före sig i fjolårets VM, på andra plats, hade Johan Timmy Hansen, som är son till en av Tommys gamla rivaler, Kenneth Hansen.

Nu driver båda team och har hjälpt fram sönerna. Även när Johan började med racing i JTCC 2008 var det i Kristoffersson Motorsport.

Är det lättare att få chansen om man har en pappa som har ett team?

– Ja, så är det definitivt, säger Tommy. Det bygger mycket på kontakter. Framför allt som sporten är nu. Den har växt jättesnabbt och med det följer stora ekonomiska krav.

– Det är lättare att få första chansen, men är man tillräckligt bra kan man nå ända fram ändå, säger Johan.

Tror du att du börjat med motorsport om det inte vore för Tommy?

– Svårt att säga. Jag har varit i depån före jag minns och varit intresserad så länge jag minns. Jag är väldigt mycket tävlingsmänniska så jag hade nog hållit på med någon sport, men inte nödvändigtvis motorsport.

Kanske skidåkning där Johan var bland Sveriges främsta som junior.

Även om det är en fördel inom motorsporten räcker det inte att ha turen att vara född i rätt familj.

– Du får inte hur många chanser som helst heller. När du väl får den måste du prestera, och gör du inte det då åker du ut. Då spelar det ingen roll vad du heter i stort sett, säger Johan.

– Om man tittar på de som är söner så är de väldigt duktiga. De möter såna som Loeb, Solberg och Ekström och matchar dem, säger Tommy.

Konkurrensen har också hårdnat.

– Det är bara att titta på Loeb. Han kom till X-games 2013 och var helt överlägsen, och det är han inte nu. Det är inte för att han har blivit sämre, utan för att nivån har höjts, säger Johan.

– Det har hänt mycket sedan jag körde, säger Tommy. Nu måste du vara duktig på att ställa in bilen och kunna jobba tillsammans med ingenjörer. Johans starka sida är att förmedla hur bilen beter sig och vad som funkar och inte funkar.

Hoppas bli fabriksteam

Johan kör också STCC i år för att hålla i gång banracingen och få körträning. Rallycross är fortsatt huvudspåret, och teamet drömmer om riktig fabriksuppbackning. Just nu finns inget officiellt fullt satsande fabriksteam i rallycross.

– Nu är det lite dold support, där Peugeot kommit längst. Vi har support från marknadsavdelningen, men ingen teknisk fabrikssupport. Det skulle betyda jättemycket för oss om det blev så. Vi ser ju hur duktiga Volkswagen är i rally, säger Tommy.

Är det möjligt?

– Svårt att spekulera i. De är väldigt intresserade och de ytterst tekniska ansvariga har varit på plats och tittat på vår verksamhet. Men de lägger allt krut på rally-VM. Vi får se hur blir i framtiden.

På tre försök i Höljes har Johan Kristoffersson som bäst blivit fyra i semifinal.

Nu siktar han på första finalen och en pallplats.

Andra söner och fäder

Här är exempel på andra förare i VM och EM med framgångsrika fäder:

Timmy och Kevin Hansen: Kenneth Hansen, 14-faldig Europamästare, mamma Susann Hansen, ett EM-guld. Föräldrarna leder teamet där sönerna kör.

Kevin Eriksson: Andreas Eriksson, fem SM-guld i rally och EM-brons i rallycross. Leder teamet Olsbergs MSE där Kevin och Niclas Grönholm kör.

Mattias Ekström: Bengt Ekström, EM-trea 1990, slutade med rallycross 1996 för att hjälpa fram sonen.

Anton Marklund: Jan Marklund, aktiv på lokal nivå och driver Volkswagen RX Sweden tillsammans med Tommy Kristoffersson. Deras respektive söner är förare.

Lukas Walfridson: Lars-Erik Walfridson, vann Volvo-cupen i rally­cross 1979 och nu teamchef för sonen i Helmia motorsport.

Peter Hedström: Anders Hedström, var rallyförare i Sverigeeliten och gjorde ett rallycrossinhopp i Höljes.

Niclas Grönholm: Marcus Grönholm, tvåfaldig rallyvärldsmästare och vinnare i Höljes.

Robin Larsson: Lasse Larsson, tvåfaldig Europamästare.

Magda Andersson: Håkan Andersson, SM-silver och brons.

Eric Färén: Ronny Larsson, två SM-guld.

Rallycross-TV.