2016-06-15 06:00

2016-06-15 10:09

Blev andra hästkrafter för Daniel

TOURINGCAR: Daniel Lundh siktar på första segern i Höljes

Daniel Lundh, 27, är Värmlands hopp i Touringcarklassen.
Men det kunde ha blivit andra hästkrafter.

På gärdet ner mot sjön Öster-Svan vid föräldrahemmet i idylliska Sund utanför Svanskog, inte långt från Lundh RX teamgarage, går några av grannarnas hästar och betar.

Det är en symbolisk bild.

Om Daniel fortsatt på banan han anträdde vid tio–tolv års ålder vore han kanske en framgångsrik ryttare eller kusk i stället för rallycrossförare med EM-titel (2014).

Bästa vännerna under uppväxten var kusinerna i grannhusen, tjejer som höll på med hästar. Daniel hängde på.

– Jag gick travskola ihop med Erika och ridskola med Sofia, berättar han.

Pappa Sten-Åke är bilentusiast och gjorde sitt bästa för att leda in sonen på motorsport. Han köpte en gokart.

– Jag var väl bara sex–sju år då. Men jag var inget bra på det så det fick vara, säger Daniel.

– Vi utrymde gokartbanan i Åmål för att han inte ville att någon skulle se när han körde, säger Sten-Åke.

– Och nu kör han inför 40 000 i Höljes.

Till slut lyckades Sten-Åke – tack vare fotbollen.

– Jag spelade fotboll för att kompisarna spelade, säger Daniel, som upptäckte något han verkligen ville pröva när pappa tog med honom och tittade på folkrace i uppehållet mellan två matcher med Svanskogs IF i en cup i Arvika.

– När jag sa att jag ville köra folkrace blev pappa glad.

Men Daniel fick vänta ett par år tills han fyllde 15 och kunde tävlingsdebutera.

Han nådde en del framgångar i folkrace och det var en utmärkt skola för rallycross, som han började med 2007 i en Volvo 240 i juniorklassen.

Daniel har nästan bara kört pappas favoritmärke.

– Jag har jobbat med Volvo i hela mitt liv. Daniel körde några folkracetävlingar med en Golf och Saab, men det ville jag inte vara med om, säger Sten-Åke och skrattar. Det ska vara bakhjulsdrivet. Vi tyckte att Touringcar var en bra klass.

Sten-Åke har lämnat det yrkesmässiga mekandet och säljer lastbilar i Åmål. På fritiden skruvar han desto mer, som teamchef och mekaniker i det lilla privatteamet.

Bygger hemma

Den 300 hästars Volvo C30 av årsmodell 2011 som Daniel rattar nu kommer från Volvos racingteam (karossen). Gunnarsson motorsport i Horred utanför Göteborg byggde buren och konverterade till bakhjulsdrift. Allt annat har fixats i verkstaden i Sund under vintern 2010–2011.

– Man kan köpa en färdig bil, men det finns inte i vår värld. Det har vi inte råd med, säger Sten-Åke.

Till den här säsongen har en ny teambuss tillverkats, vilket ökar bekvämligheten ute på tävlingarna högst avsevärt. Sten-Åke, Daniel, mamma Maritha och hantverkskunniga vänner har kämpat med bygget.

Pappa drar tyngsta lasset i garaget, men Daniel, som valde hotell och restaurang framför fordonsmekaniker i gymnasiet, bidrar så gott han kan. Lite nytta har han också av yrket som inköpare och försäljare av reservdelar på Värmlands Motor i Karlstad.

– Jag kan en hel del, men det tar för lång tid. Pappa tar över och gör det i stället. På tävlingarna gör jag nästan inget.

Förhoppningsvis blir också tävlingssäsongen, den femte i Touringcar-EM, mer lyckad än den förra. Efter succé och EM-titel 2014 förstördes 2015 av materialproblem.

– Det var något elektroniskt med insprutningssystemet. Nu har vi försökt eliminera problemen, säger den numera Karlstadsboende Westomföraren.

Teamet har ytterligare förbättrat bilen med bland annat ny växellåda och ändrad viktfördelning. Och det gick mycket bättre direkt i premiären i Belgien, där Daniel blev fyra.

Tvåa som bäst i Höljes

I Höljes längtar han efter en seger. Bäst hittills på fem försök är andraplatsen 2013. Året när han vann EM totalt, 2014, var han snabbast i kvalet och vann tre heatomgångar, men blev påkörd i semifinalen, fick punktering, och missade finalen.

En seger i Höljes skulle han ranka högt.

– Det vore perfekt. Sponsorerna är där och alla vänner.

Pressen ökar också.

– Ja, det är en balansgång att hålla nerverna på rätt sida.

Vad gör Höljes så speciellt?

– Traditionen, publiken och att det är den roligaste banan. Finns ingen annan som är så mycket rallycrossbana. Den har tekniska partier och är snabb.

Tungviktsklassen hägrar i framtiden.

Är det en dröm att köra för ett VM-team?

– Ja, dröm är nog rätta ordet. Det handlar till 90 procent om pengar.

– Supercar är tio gånger dyrare och jag vet inte om de har roligare. Om vi skulle hålla på med Supercar kan vi inte vara bäst. Nu har vi en årsbudget på 400 000–500 000, säger Sten-Åke, som var kartläsare och mekare när en kusin körde rally, men han har aldrig tävlingskört själv. Nu upplever han motorsport på hög nivå genom sonen. Tacksamheten är ömsesidig.

– Utan pappa hade det inte gått. Då hade jag nog inte ens kört folkrace, säger Daniel Lundh.

På gärdet ner mot sjön Öster-Svan vid föräldrahemmet i idylliska Sund utanför Svanskog, inte långt från Lundh RX teamgarage, går några av grannarnas hästar och betar.

Det är en symbolisk bild.

Om Daniel fortsatt på banan han anträdde vid tio–tolv års ålder vore han kanske en framgångsrik ryttare eller kusk i stället för rallycrossförare med EM-titel (2014).

Bästa vännerna under uppväxten var kusinerna i grannhusen, tjejer som höll på med hästar. Daniel hängde på.

– Jag gick travskola ihop med Erika och ridskola med Sofia, berättar han.

Pappa Sten-Åke är bilentusiast och gjorde sitt bästa för att leda in sonen på motorsport. Han köpte en gokart.

– Jag var väl bara sex–sju år då. Men jag var inget bra på det så det fick vara, säger Daniel.

– Vi utrymde gokartbanan i Åmål för att han inte ville att någon skulle se när han körde, säger Sten-Åke.

– Och nu kör han inför 40 000 i Höljes.

Till slut lyckades Sten-Åke – tack vare fotbollen.

– Jag spelade fotboll för att kompisarna spelade, säger Daniel, som upptäckte något han verkligen ville pröva när pappa tog med honom och tittade på folkrace i uppehållet mellan två matcher med Svanskogs IF i en cup i Arvika.

– När jag sa att jag ville köra folkrace blev pappa glad.

Men Daniel fick vänta ett par år tills han fyllde 15 och kunde tävlingsdebutera.

Han nådde en del framgångar i folkrace och det var en utmärkt skola för rallycross, som han började med 2007 i en Volvo 240 i juniorklassen.

Daniel har nästan bara kört pappas favoritmärke.

– Jag har jobbat med Volvo i hela mitt liv. Daniel körde några folkracetävlingar med en Golf och Saab, men det ville jag inte vara med om, säger Sten-Åke och skrattar. Det ska vara bakhjulsdrivet. Vi tyckte att Touringcar var en bra klass.

Sten-Åke har lämnat det yrkesmässiga mekandet och säljer lastbilar i Åmål. På fritiden skruvar han desto mer, som teamchef och mekaniker i det lilla privatteamet.

Bygger hemma

Den 300 hästars Volvo C30 av årsmodell 2011 som Daniel rattar nu kommer från Volvos racingteam (karossen). Gunnarsson motorsport i Horred utanför Göteborg byggde buren och konverterade till bakhjulsdrift. Allt annat har fixats i verkstaden i Sund under vintern 2010–2011.

– Man kan köpa en färdig bil, men det finns inte i vår värld. Det har vi inte råd med, säger Sten-Åke.

Till den här säsongen har en ny teambuss tillverkats, vilket ökar bekvämligheten ute på tävlingarna högst avsevärt. Sten-Åke, Daniel, mamma Maritha och hantverkskunniga vänner har kämpat med bygget.

Pappa drar tyngsta lasset i garaget, men Daniel, som valde hotell och restaurang framför fordonsmekaniker i gymnasiet, bidrar så gott han kan. Lite nytta har han också av yrket som inköpare och försäljare av reservdelar på Värmlands Motor i Karlstad.

– Jag kan en hel del, men det tar för lång tid. Pappa tar över och gör det i stället. På tävlingarna gör jag nästan inget.

Förhoppningsvis blir också tävlingssäsongen, den femte i Touringcar-EM, mer lyckad än den förra. Efter succé och EM-titel 2014 förstördes 2015 av materialproblem.

– Det var något elektroniskt med insprutningssystemet. Nu har vi försökt eliminera problemen, säger den numera Karlstadsboende Westomföraren.

Teamet har ytterligare förbättrat bilen med bland annat ny växellåda och ändrad viktfördelning. Och det gick mycket bättre direkt i premiären i Belgien, där Daniel blev fyra.

Tvåa som bäst i Höljes

I Höljes längtar han efter en seger. Bäst hittills på fem försök är andraplatsen 2013. Året när han vann EM totalt, 2014, var han snabbast i kvalet och vann tre heatomgångar, men blev påkörd i semifinalen, fick punktering, och missade finalen.

En seger i Höljes skulle han ranka högt.

– Det vore perfekt. Sponsorerna är där och alla vänner.

Pressen ökar också.

– Ja, det är en balansgång att hålla nerverna på rätt sida.

Vad gör Höljes så speciellt?

– Traditionen, publiken och att det är den roligaste banan. Finns ingen annan som är så mycket rallycrossbana. Den har tekniska partier och är snabb.

Tungviktsklassen hägrar i framtiden.

Är det en dröm att köra för ett VM-team?

– Ja, dröm är nog rätta ordet. Det handlar till 90 procent om pengar.

– Supercar är tio gånger dyrare och jag vet inte om de har roligare. Om vi skulle hålla på med Supercar kan vi inte vara bäst. Nu har vi en årsbudget på 400 000–500 000, säger Sten-Åke, som var kartläsare och mekare när en kusin körde rally, men han har aldrig tävlingskört själv. Nu upplever han motorsport på hög nivå genom sonen. Tacksamheten är ömsesidig.

– Utan pappa hade det inte gått. Då hade jag nog inte ens kört folkrace, säger Daniel Lundh.

Fakta

En hästkraft definieras traditionellt som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

En tränad häst har dock cirka tio hästkrafter. Högsta uppmätta resultatet i Sverige lär vara 12,6 av hingsten Arial någon gång på 1950-talet.

Källa: Wikipedia

Rallycross-TV.