2016-05-21 06:00

2016-05-21 13:40

Höljes gör storsatsning

MOTOR: Miljoner läggs i byggen, el, vatten och asfaltering inför VM-tävlingen

Finnskoga MK gör storsatsning inför VM-rallycrossen i Höljes den 1–3 juli.
Bara förbättringarna i depån kostar 3,5 miljoner.
– Det är rekord, säger ordföranden Morgan Östlund.

Allt handlar om de hårda kraven från promotorn IMG som driver rallycross-VM.

Finnskoga MK har inte haft råd att uppfylla alla punkter direkt. Höljes har därför halkat efter vissa konkurrenter och betyget på tävlingen har sjunkit de senaste åren. Klubben, som i stort sett abonnerat på priset som bästa arrangör, rankades femma efter fjolårets säsong. Norge toppade tack vare kraftig standardhöjning på Lånkebanan i Hell.

Men nu tar den hårt jobbande föreningen i norra Värmland upp jakten.

– Vi vill ju ligga i topp, säger Morgan Östlund.

Förbättringar är nödvändiga för att uppfylla det treåriga VM-avtalet till och med 2018. Själva banan duger gott. Det är faciliteterna för teamen och publiken som måste uppdateras. Arbetet pågår för fullt för att bli klart till tävlingen.

Vattenledningar dras till varje VM-teams plats i depån. Två brunnar har borrats. Varje plats får också stolpar med belysning och el. Även fiber för bredband dras fram, men kopplas inte in i år, troligen till 2017.

– Fiber är inget krav, men det är ett önskemål från teamen, säger säkerhetschefen Leif Halvarsson.

”Vi är helt blacka”

Alla vägar i depån asfalteras. Totalt 5 000 kvadratmeter beläggs. Enligt promotorn är det inte nog.

– IMG vill att vi asfalterar hela depån, men det får bli senare, säger Leif Halvarsson.

Kostnaden på 3,5 miljoner är nära smärtgränsen.

– Vi är helt blacka och har varit till banken och lånat pengar, säger Morgan Östlund.

Utöver utgifterna för depån har sjukstugan (medical center) byggts om och fått två olika avdelningar, en för allmänheten och en för de tävlande efter krav från teamen. Dessutom uppförs en ny dubbelt så stor besiktningshall med två banor.

Publiksittplatserna har ökats med 1 000 till totalt nästan 4 000.

– En del har vi klätt med stolar, säger Morgan Östlund.

Mobiltelefontäckningen blir också bättre. Telia ska sätta upp en 48 meter hög permanent mast som försörjer hela bygden. Tre, som inte har någon täckning alls nu, har hyrt in sig.

För att satsningen inte ska leda till en ekonomisk smäll måste publiken fortsätta strömma till.

– Vi har budgeterat med 40 000 åskådare, säger Morgan Östlund.

Rekordet 39 800 från i fjol verkar dömt. Östlund tror det kan bli 50 000 tack vare tillskott av stjärnor som Sebastien Loeb och Ken Block. Förhandsintresset är stort.

– En läktarsektion är redan slutsåld.

Troligen kommer många för att fira midsommar helgen innan och stannar kvar till tävlingen, som i och med många startande drar i gång på allvar redan på fredagen.

Från onsdagen är det antagligen riktigt mycket folk på området och då finns polis och sjukvårdspersonal på plats. Arrangören vill också att räddningstjänsten i Torsby ställer upp med ambulans och brandbil. Kommunens ekonomi kan dock sätta stopp.

– Vi har bara fått klart från torsdagen, som tidigare år. Vi ska ha möte nu på måndag. Jag hoppas det ordnar sig, säger Leif Halvarsson.

Är det kris om ni inte får från onsdag?

– Inte kris, de har i Sysslebäck, men det tar längre tid. Värst är det nog om det börjar brinna.

Publikvakter införs för att bidra till lugnet bland alla som befinner sig på banområdet.

Bekvämligheten ökas med baracker med vattentoaletter.

Det blir hårdare tag mot att skrotfärdiga husvagnar lämnas kvar efter tävlingen. Varje vagn ska kopplas till en ansvarig person.

Finnskoga MK vilar inte på lagrarna efter tävlingen.

– Vi måste bygga nytt race control som är för litet nu. Vi satsar tre år i alla fall så får vi se sen, säger Leif Halvarsson.

Allt handlar om de hårda kraven från promotorn IMG som driver rallycross-VM.

Finnskoga MK har inte haft råd att uppfylla alla punkter direkt. Höljes har därför halkat efter vissa konkurrenter och betyget på tävlingen har sjunkit de senaste åren. Klubben, som i stort sett abonnerat på priset som bästa arrangör, rankades femma efter fjolårets säsong. Norge toppade tack vare kraftig standardhöjning på Lånkebanan i Hell.

Men nu tar den hårt jobbande föreningen i norra Värmland upp jakten.

– Vi vill ju ligga i topp, säger Morgan Östlund.

Förbättringar är nödvändiga för att uppfylla det treåriga VM-avtalet till och med 2018. Själva banan duger gott. Det är faciliteterna för teamen och publiken som måste uppdateras. Arbetet pågår för fullt för att bli klart till tävlingen.

Vattenledningar dras till varje VM-teams plats i depån. Två brunnar har borrats. Varje plats får också stolpar med belysning och el. Även fiber för bredband dras fram, men kopplas inte in i år, troligen till 2017.

– Fiber är inget krav, men det är ett önskemål från teamen, säger säkerhetschefen Leif Halvarsson.

”Vi är helt blacka”

Alla vägar i depån asfalteras. Totalt 5 000 kvadratmeter beläggs. Enligt promotorn är det inte nog.

– IMG vill att vi asfalterar hela depån, men det får bli senare, säger Leif Halvarsson.

Kostnaden på 3,5 miljoner är nära smärtgränsen.

– Vi är helt blacka och har varit till banken och lånat pengar, säger Morgan Östlund.

Utöver utgifterna för depån har sjukstugan (medical center) byggts om och fått två olika avdelningar, en för allmänheten och en för de tävlande efter krav från teamen. Dessutom uppförs en ny dubbelt så stor besiktningshall med två banor.

Publiksittplatserna har ökats med 1 000 till totalt nästan 4 000.

– En del har vi klätt med stolar, säger Morgan Östlund.

Mobiltelefontäckningen blir också bättre. Telia ska sätta upp en 48 meter hög permanent mast som försörjer hela bygden. Tre, som inte har någon täckning alls nu, har hyrt in sig.

För att satsningen inte ska leda till en ekonomisk smäll måste publiken fortsätta strömma till.

– Vi har budgeterat med 40 000 åskådare, säger Morgan Östlund.

Rekordet 39 800 från i fjol verkar dömt. Östlund tror det kan bli 50 000 tack vare tillskott av stjärnor som Sebastien Loeb och Ken Block. Förhandsintresset är stort.

– En läktarsektion är redan slutsåld.

Troligen kommer många för att fira midsommar helgen innan och stannar kvar till tävlingen, som i och med många startande drar i gång på allvar redan på fredagen.

Från onsdagen är det antagligen riktigt mycket folk på området och då finns polis och sjukvårdspersonal på plats. Arrangören vill också att räddningstjänsten i Torsby ställer upp med ambulans och brandbil. Kommunens ekonomi kan dock sätta stopp.

– Vi har bara fått klart från torsdagen, som tidigare år. Vi ska ha möte nu på måndag. Jag hoppas det ordnar sig, säger Leif Halvarsson.

Är det kris om ni inte får från onsdag?

– Inte kris, de har i Sysslebäck, men det tar längre tid. Värst är det nog om det börjar brinna.

Publikvakter införs för att bidra till lugnet bland alla som befinner sig på banområdet.

Bekvämligheten ökas med baracker med vattentoaletter.

Det blir hårdare tag mot att skrotfärdiga husvagnar lämnas kvar efter tävlingen. Varje vagn ska kopplas till en ansvarig person.

Finnskoga MK vilar inte på lagrarna efter tävlingen.

– Vi måste bygga nytt race control som är för litet nu. Vi satsar tre år i alla fall så får vi se sen, säger Leif Halvarsson.

Rallycross-TV.