2016-05-13 06:00

2016-05-13 06:00

Gör säsongsdebut i EM

MOTOR: Rallycross VM på Circuit Jules Tacheny i Belgien

Petter Solberg, Johan Kristoffersson, Thomas Bryntesson och Simon Olofsson kör vidare.
Samtidigt gör två andra värmlänningar EM-säsongsdebut under helgens belgiska VM-tävling i rallycross.

Det handlar om Peter Hedström i Supercar och Daniel Lundh i Touringcar.

– Mitt långsiktiga mål är full VM-säsong 2018, säger Hedström.

Som vi berättat gör 32-åringen från Torsby treårssatsning och börjar med EM, som omfattar fem av de tolv VM-tävlingarna, plus inhopp i VM och SM. Han rattar samma Ford Fiesta som i slutet av fjolåret.

Supercar-EM är nu separat klass och går inte som tidigare ihop med VM-fältet. 19 VM-ekipage är anmälda i Belgien och hela 30 i EM, däribland regerande mästaren Tommy Rustad, Norge, RX Lites Cupmästaren Kevin Hansen och Arvikabaserade Eklund Motorsport med förarna Alexander Hvaal, Norge, och Joni-Pekka Rajala, Finland, i varsin Volkswagen Beetle.

– Det blir viktigt att fullfölja och plocka poäng i alla heaten när inte VM-förarna är med och påverkar, säger Hedström, som vis av erfarenhet inte anmält sig permanent i EM utan separat till varje tävling. I fjol rullade han i första omgången och ville hoppa av EM och köra VM, men det gick inte. Nu har han möjligheten. Han riskerar att petas i EM-tävlingar eftersom de permanenta (23 stycken) har förtur, men ser det inte som något vågspel.

– För att det ska skita sig i Norge (nästa tävling) måste minst tre andra än de permanenta vara före mig nu och det är jag inte orolig för. Skulle det hända kör jag bara fler VM-tävlingar i stället.

Daniel Lundhs Touringcarklass innehåller också fem deltävlingar. Den 27-årige Karlstadsboende Svanskogssonen vann EM 2014 men hade en misslyckad säsong i fjol och blev bara nia totalt.

– Jag är revanschsugen. Målet är seger, men jag är nöjd med pallplats, säger Lundh.

Farten fanns, men motorn krånglade.

– Det var något elektroniskt med insprutningssystemet. Nu har vi försökt eliminera problemen.

Teamet har ytterligare förbättrat bilen, en Volvo C30, med bland annat ny växellåda och ändrad viktfördelning.

Efter tester i Höljes och Arvika väntar Circuit Jules Tacheny i Mettet, där han kört två gånger tidigare.

– Det har inte gått jättebra. Jag hoppas på tredje gången gillt.

19 är anmälda i premiären. Alla från toppen i fjol finns med, utom svenske segraren Fredrik Salsten som avancerat till Supercar-EM.

Hur långt till Supercar är det för dig?

– Väldigt långt. Det är en rejäl lottovinst bort, säger Daniel Lundh.

Delad ledning

Efter två tävlingar i VM är Finnskogaföraren Mattias Ekström och Torsbystationerade norrmannen Petter Solberg i delad ledning på 48 poäng. Toomas Heikkinen, Finland, är trea (45) och Johan Kristoffersson från Arvika fyra (39).

– Jag har haft lite otur med två sammanstötningar med Petter Solberg, men jag har haft snabba tider och bra utgångslägen för att vinna, säger Kristoffersson till Arvika Nyheter.

I RX Lites Cup (EM i Supercar lites) toppar fjolårets totaltrea Thomas Bryntesson från Töcksfors (tävlar för Norge) med fem poäng före Cyril Raymond, Frankrike, efter den första deltävlingen av sju på Hockenheim. Simo Olofsson från Charlottenberg hade problem med bilen och ligger sjua.

Det handlar om Peter Hedström i Supercar och Daniel Lundh i Touringcar.

– Mitt långsiktiga mål är full VM-säsong 2018, säger Hedström.

Som vi berättat gör 32-åringen från Torsby treårssatsning och börjar med EM, som omfattar fem av de tolv VM-tävlingarna, plus inhopp i VM och SM. Han rattar samma Ford Fiesta som i slutet av fjolåret.

Supercar-EM är nu separat klass och går inte som tidigare ihop med VM-fältet. 19 VM-ekipage är anmälda i Belgien och hela 30 i EM, däribland regerande mästaren Tommy Rustad, Norge, RX Lites Cupmästaren Kevin Hansen och Arvikabaserade Eklund Motorsport med förarna Alexander Hvaal, Norge, och Joni-Pekka Rajala, Finland, i varsin Volkswagen Beetle.

– Det blir viktigt att fullfölja och plocka poäng i alla heaten när inte VM-förarna är med och påverkar, säger Hedström, som vis av erfarenhet inte anmält sig permanent i EM utan separat till varje tävling. I fjol rullade han i första omgången och ville hoppa av EM och köra VM, men det gick inte. Nu har han möjligheten. Han riskerar att petas i EM-tävlingar eftersom de permanenta (23 stycken) har förtur, men ser det inte som något vågspel.

– För att det ska skita sig i Norge (nästa tävling) måste minst tre andra än de permanenta vara före mig nu och det är jag inte orolig för. Skulle det hända kör jag bara fler VM-tävlingar i stället.

Daniel Lundhs Touringcarklass innehåller också fem deltävlingar. Den 27-årige Karlstadsboende Svanskogssonen vann EM 2014 men hade en misslyckad säsong i fjol och blev bara nia totalt.

– Jag är revanschsugen. Målet är seger, men jag är nöjd med pallplats, säger Lundh.

Farten fanns, men motorn krånglade.

– Det var något elektroniskt med insprutningssystemet. Nu har vi försökt eliminera problemen.

Teamet har ytterligare förbättrat bilen, en Volvo C30, med bland annat ny växellåda och ändrad viktfördelning.

Efter tester i Höljes och Arvika väntar Circuit Jules Tacheny i Mettet, där han kört två gånger tidigare.

– Det har inte gått jättebra. Jag hoppas på tredje gången gillt.

19 är anmälda i premiären. Alla från toppen i fjol finns med, utom svenske segraren Fredrik Salsten som avancerat till Supercar-EM.

Hur långt till Supercar är det för dig?

– Väldigt långt. Det är en rejäl lottovinst bort, säger Daniel Lundh.

Delad ledning

Efter två tävlingar i VM är Finnskogaföraren Mattias Ekström och Torsbystationerade norrmannen Petter Solberg i delad ledning på 48 poäng. Toomas Heikkinen, Finland, är trea (45) och Johan Kristoffersson från Arvika fyra (39).

– Jag har haft lite otur med två sammanstötningar med Petter Solberg, men jag har haft snabba tider och bra utgångslägen för att vinna, säger Kristoffersson till Arvika Nyheter.

I RX Lites Cup (EM i Supercar lites) toppar fjolårets totaltrea Thomas Bryntesson från Töcksfors (tävlar för Norge) med fem poäng före Cyril Raymond, Frankrike, efter den första deltävlingen av sju på Hockenheim. Simo Olofsson från Charlottenberg hade problem med bilen och ligger sjua.

Rallycross-TV.