2016-05-04 06:00

2016-05-04 13:26

Utmanaren som gör succé

RALLYCROSS: Robin Larsson om kampen mot giganterna

Det är det sista ”bonnateamet” i sporten, som en i teamet uttrycker saken. Med en blygsam budget och ett hemmabygge gör Robin Larsson succé i det stjärnspäckade startfältet i rallycross-VM:s tungviktsklass.

Unge Robin Larsson från Svenljunga vann den avslutande VM-deltävlingen 2015 i Argentina och slutade tvåa i årets premiär i Portugal.

– Att vi kan tampas om pallplatser är rätt sjukt egentligen. Det är stenhård konkurrens i varje tävling, säger Robin Larsson.

NWT träffade Larsson när han i förra veckan var på plats i Höljes för tester inför helgens andra VM-deltävling på Hockenheim, Tyskland.

– Ett sådant här test är jätteviktigt och en av stora skillnaderna mellan oss och de stora teamen är antalet testdagar. Det är genom testerna som man kan få ut det där lilla extra ur bilen.

Erfarenhet i teamet

Robins pappa Lasse, Europamästare i rallycross 2006 och 2007, har byggt Robins bil tillsammans med Michael Jernberg, EM-tvåa 2004 och 2005.

– När man har mindre pengar än andra så gäller det lägga krutet på rätt ställa. Jag och Lars är rätt bra på det, vi vet vad som funkar och behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Det handlar om att vidareutveckla och förfina, säger Michael Jernberg.

Kör taktiskt

Robin Larsson vann EM-titeln i rallycross 2014, så helt okänd är han inte. Men jämfört med giganter som Solberg, Ekström, Hansen, Kristoffersson och Loeb så för Larsson och ”bonnateamet” en relativt anonym tillvaro.

– Vägen till framgång handlar om jämnhet. Jag behöver inte ha den snabbaste tiden i alla kvalomgångar. Det handlar om att ta tillräckligt många poäng för en bra plats i semifinalerna. Därifrån kan vad som helst hända.

– Hittills har jag liksom lyckats smyga mig fram. De andra har inte riktigt tagit mig och teamet på fullt allvar, vilket jag dragit nytta av. Kanske ändras det om framgångarna fortsätter, säger 23-åringen som arbetar som truckförare till vardags.

Avslappnad stämning

Någon avundsjuka finns inte i ögonen när Robin Larsson kollar in sin tillfälliga granne i Höljes; Mattias Ekströms team EKSRX har två stora lastbilar uppställda bredvid Larssons buss med släp.

– Vi har en väldigt skön avslappnad stämning som jag trivs riktigt bra med. Alla i teamet är kompisar som gör sitt allra bästa för att nå resultat. Men utvecklingen går snabbt framåt. Kanske är det här den sista säsongen som det går att konkurrera med bjässarna trots att man har mindre medel.

Med det i åtanke är årets VM-säsong otroligt viktig för framtiden.

– Jag måste visa resultat så att vi antingen får ännu bättre stöd eller att jag kan få en styrning i något annan team, säger Robin Larsson.

Unge Robin Larsson från Svenljunga vann den avslutande VM-deltävlingen 2015 i Argentina och slutade tvåa i årets premiär i Portugal.

– Att vi kan tampas om pallplatser är rätt sjukt egentligen. Det är stenhård konkurrens i varje tävling, säger Robin Larsson.

NWT träffade Larsson när han i förra veckan var på plats i Höljes för tester inför helgens andra VM-deltävling på Hockenheim, Tyskland.

– Ett sådant här test är jätteviktigt och en av stora skillnaderna mellan oss och de stora teamen är antalet testdagar. Det är genom testerna som man kan få ut det där lilla extra ur bilen.

Erfarenhet i teamet

Robins pappa Lasse, Europamästare i rallycross 2006 och 2007, har byggt Robins bil tillsammans med Michael Jernberg, EM-tvåa 2004 och 2005.

– När man har mindre pengar än andra så gäller det lägga krutet på rätt ställa. Jag och Lars är rätt bra på det, vi vet vad som funkar och behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Det handlar om att vidareutveckla och förfina, säger Michael Jernberg.

Kör taktiskt

Robin Larsson vann EM-titeln i rallycross 2014, så helt okänd är han inte. Men jämfört med giganter som Solberg, Ekström, Hansen, Kristoffersson och Loeb så för Larsson och ”bonnateamet” en relativt anonym tillvaro.

– Vägen till framgång handlar om jämnhet. Jag behöver inte ha den snabbaste tiden i alla kvalomgångar. Det handlar om att ta tillräckligt många poäng för en bra plats i semifinalerna. Därifrån kan vad som helst hända.

– Hittills har jag liksom lyckats smyga mig fram. De andra har inte riktigt tagit mig och teamet på fullt allvar, vilket jag dragit nytta av. Kanske ändras det om framgångarna fortsätter, säger 23-åringen som arbetar som truckförare till vardags.

Avslappnad stämning

Någon avundsjuka finns inte i ögonen när Robin Larsson kollar in sin tillfälliga granne i Höljes; Mattias Ekströms team EKSRX har två stora lastbilar uppställda bredvid Larssons buss med släp.

– Vi har en väldigt skön avslappnad stämning som jag trivs riktigt bra med. Alla i teamet är kompisar som gör sitt allra bästa för att nå resultat. Men utvecklingen går snabbt framåt. Kanske är det här den sista säsongen som det går att konkurrera med bjässarna trots att man har mindre medel.

Med det i åtanke är årets VM-säsong otroligt viktig för framtiden.

– Jag måste visa resultat så att vi antingen får ännu bättre stöd eller att jag kan få en styrning i något annan team, säger Robin Larsson.