2017-09-23 06:00

2017-09-23 06:00

Rallyts avslutning räddas

MOTOR: Oro för ekonomin – men målgång på serviceplatsen kan behållas

Svenska rallyt kämpar med ekonomin och får flytta en vecka i kalendern, men behåller av allt att döma konceptet med målgång av sista sträckan på serviceplatsen i Torsby.
– Det blir samma slut, men annan sträckning innan, säger Glenn Olsson.

Att den svenska VM-tävlingen skulle köras en vecka senare än brukligt var väntat. Nu är det också bekräftat i och med att kalendern för 2018 blivit officiell. Mästerskapet består av 13 deltävlingar. Turkiet (grusrally) är tillbaka efter sju år och ersätter Polen, som försvinner på grund av brister i säkerheten.

Svenska rallyt är som vanligt tvåa efter Monte Carlo och avgörs den 15–18 februari.

– Det var 99 procent klart, men man vet ju aldrig förrän beslutet är taget, säger tävlingens vd Glenn Olsson.

Spelar det någon roll?

– Det är klart att vi alltid önskat att köra vecka sex, men vi bestämmer inte det tyvärr. Det var Monte som kolliderat med Safarirallyt om de kört en vecka tidigare. Teamen tycker det blir för tight emellan och vill ha tre veckor.

Att försäkra sig om boendet för team och allt folk kring den stora cirkusen var viktigt.

– Vi gjorde en tidig bedömning och det ska inte påverka negativt. Vi har samma tillgång som tidigare.

Precis som i förra upplagan bokas allt boende som finns i norra Värmland, och behovet blir bara större.

– Vi växer mot privatboende och vi fick en ny anläggning i Frykenstrand med 60 rum som var välkommet. Sen finns det ledigt utrymme i Karlstad vi kan fylla upp med.

Såväl den historiska klassen som VM ser ut att växa. Det finns ett förslag på utökning från tre till fyra anmälda bilar per VM-team till kommande säsong.

– Vi har också fått frågan om intresse finns för junior-VM och då blir det ännu mer boendevolym som krävs.

Vill ni ha JVM?

– Absolut. Det skulle i så fall bli första tävlingen i serien. Dessutom har vi förare från Sverige som kör i JVM, så det är jätteintressant om vi hittar en lösning på det. Det är M-sport egentligen som driver på uppdrag av Fia så vi ska komma överens om något innan det blir klart.

Avslut på flygplatsen

När Fia bestämde att man inte får bruka så kallade chikaner för att få ner farten på sträckor spolierades möjligheten att använda samma slutsträcka, den så kallade powerstagen med extra VM-poäng, i anslutning till serviceplatsen på flygfältet i Torsby. Sedan dess har Svenska rallyt letat en lösning och nu verkar det succéartade konceptet kunna räddas.

– Vi har dialog med promotorn och Fia. Det är både tv- och säkerhetsfrågor som styr. Vi har två alternativ. Båda har samma slut som tidigare. Markägarfrågor och allt ska falla på plats, men det ser betydligt mer lovande ut nu än för någon månad sen. Inom någon vecka ska vi förhoppningsvis ha satt ner till foten hundra procent.

Hela banan måste snart vara klar. Den 15 oktober släpps rallyguide ett med sträckorna.

– Det blir bara små, små förändringar från i fjol.

Efter vinterns rally försvann huvudsponsorn Volkswagen sedan märkets dragit sig ur VM. I och med att kostnaderna stiger hela tiden är det väldigt kännbart för Svenska rallyt.

Är du orolig?

– Klart att när man tappar sin största sponsor som varit med i många år är det inte lätt att reparera såhär snabbt. Vi kommer få kämpa hårt. Det blir ett tufft år för oss ekonomiskt.

Om inte annat levererade Volkswagen cirka 100 bilar som funktionärer och andra använder.

– Det finns ingen bilfirma som kan gå in och matcha den nivån. De vi haft dialog med är intresserade att vara med 2019, men 18 är för tidigt i deras budgetarbete. Förutom bilar stoppade VW in en hel del pengar. Det handlar om stora pengar, säger Glenn Olsson, som just nu också jobbar för fullt med Klarälvsloppet, nio mil mellan Uddeholm och Karlstad nästa lördag, som Svenska rallyt arrangerar.

– Det ser ganska bra ut för att vara första året. Runt 500 redan anmälda i rullskidloppet och många brukar komma sista dagarna.

Att den svenska VM-tävlingen skulle köras en vecka senare än brukligt var väntat. Nu är det också bekräftat i och med att kalendern för 2018 blivit officiell. Mästerskapet består av 13 deltävlingar. Turkiet (grusrally) är tillbaka efter sju år och ersätter Polen, som försvinner på grund av brister i säkerheten.

Svenska rallyt är som vanligt tvåa efter Monte Carlo och avgörs den 15–18 februari.

– Det var 99 procent klart, men man vet ju aldrig förrän beslutet är taget, säger tävlingens vd Glenn Olsson.

Spelar det någon roll?

– Det är klart att vi alltid önskat att köra vecka sex, men vi bestämmer inte det tyvärr. Det var Monte som kolliderat med Safarirallyt om de kört en vecka tidigare. Teamen tycker det blir för tight emellan och vill ha tre veckor.

Att försäkra sig om boendet för team och allt folk kring den stora cirkusen var viktigt.

– Vi gjorde en tidig bedömning och det ska inte påverka negativt. Vi har samma tillgång som tidigare.

Precis som i förra upplagan bokas allt boende som finns i norra Värmland, och behovet blir bara större.

– Vi växer mot privatboende och vi fick en ny anläggning i Frykenstrand med 60 rum som var välkommet. Sen finns det ledigt utrymme i Karlstad vi kan fylla upp med.

Såväl den historiska klassen som VM ser ut att växa. Det finns ett förslag på utökning från tre till fyra anmälda bilar per VM-team till kommande säsong.

– Vi har också fått frågan om intresse finns för junior-VM och då blir det ännu mer boendevolym som krävs.

Vill ni ha JVM?

– Absolut. Det skulle i så fall bli första tävlingen i serien. Dessutom har vi förare från Sverige som kör i JVM, så det är jätteintressant om vi hittar en lösning på det. Det är M-sport egentligen som driver på uppdrag av Fia så vi ska komma överens om något innan det blir klart.

Avslut på flygplatsen

När Fia bestämde att man inte får bruka så kallade chikaner för att få ner farten på sträckor spolierades möjligheten att använda samma slutsträcka, den så kallade powerstagen med extra VM-poäng, i anslutning till serviceplatsen på flygfältet i Torsby. Sedan dess har Svenska rallyt letat en lösning och nu verkar det succéartade konceptet kunna räddas.

– Vi har dialog med promotorn och Fia. Det är både tv- och säkerhetsfrågor som styr. Vi har två alternativ. Båda har samma slut som tidigare. Markägarfrågor och allt ska falla på plats, men det ser betydligt mer lovande ut nu än för någon månad sen. Inom någon vecka ska vi förhoppningsvis ha satt ner till foten hundra procent.

Hela banan måste snart vara klar. Den 15 oktober släpps rallyguide ett med sträckorna.

– Det blir bara små, små förändringar från i fjol.

Efter vinterns rally försvann huvudsponsorn Volkswagen sedan märkets dragit sig ur VM. I och med att kostnaderna stiger hela tiden är det väldigt kännbart för Svenska rallyt.

Är du orolig?

– Klart att när man tappar sin största sponsor som varit med i många år är det inte lätt att reparera såhär snabbt. Vi kommer få kämpa hårt. Det blir ett tufft år för oss ekonomiskt.

Om inte annat levererade Volkswagen cirka 100 bilar som funktionärer och andra använder.

– Det finns ingen bilfirma som kan gå in och matcha den nivån. De vi haft dialog med är intresserade att vara med 2019, men 18 är för tidigt i deras budgetarbete. Förutom bilar stoppade VW in en hel del pengar. Det handlar om stora pengar, säger Glenn Olsson, som just nu också jobbar för fullt med Klarälvsloppet, nio mil mellan Uddeholm och Karlstad nästa lördag, som Svenska rallyt arrangerar.

– Det ser ganska bra ut för att vara första året. Runt 500 redan anmälda i rullskidloppet och många brukar komma sista dagarna.

Rally-VM 2018

Kalendern: Monte-Carlo 25–28 januari, Sverige 15–18 februari, Mexiko 8–11 mars, Frankrike 5–8 april, Argentina 26–29 april, Portugal 17–20 maj, Italien 7–10 juni, Finland 26–29 juli, Tyskland 16–19 augusti, Turkiet 13–16 september, Storbritannien 4–7 oktober, Spanien 25–28 oktober, Australien 15–18 november.