2017-09-22 06:00

2017-09-22 06:00

Tråkigt om debatten skymmer prestationen

KRÖNIKA

Motorsport är en märklig sport. Till exempel är tydligen alla förare lika bra. Vem som kommer allt från etta till sist bestäms av motor, däck, väder och andra yttre faktorer.

Jag har i alla fall under de nästan 30 år som jag bevakat rally, rallycross, racing med mera ytterst sällan hört någon säga att den andre vann för att den var skickligare bakom ratten. Det ska alltid hittas någon annan (bort)förklaring.

Nu rasar konkurrenter i rallycross-VM över det värmländska Volkswagenteamets dominans. Johan Kristoffersson hann inte ens hem från segerfesten i Riga förrän det började. Sebastien Loeb ondgjorde sig i brittiska Autosport och senare hakade hans chef i Peugeot-teamet, Susann Hansen, på. Även fjolårsmästaren Mattias Ekström, Audi, har uttalat sig.

De hotar med att dra sig ur VM till nästa säsong om inte Internationella bilsportförbundet, Fia, agerar mot, som de menar, den snedvridna konkurrensen och inför exempelvis ett budgettak.

Frågan är varför detta kommer så kraftigt just nu. Olika förutsättningar känns sedan länge accepterat. Loeb själv höll på att segra ihjäl rally-VM med nio raka titlar ihop med Citroën och i rallycross-EM fick garageoljiga Per Eklund-typer kämpa i underläge mot dåtidens gigant – Hansen-teamet.

I idrottsvärlden i stort är det likadant. Om klubbarna i fotboll krävde ekonomisk rättvisa för att delta skulle Manchester United, Barcelona och Real Madrid snart vara ensamma i de internationella cuperna.

Vad det handlar om det här fallet är att Volkswagen gått in i rallycrossen med en bil som utvecklats med miljardsummor i det nedlagda rallyprojektet, där märket regerade i fyra år. Nu känner de andra teamen i rallycross-VM att de inte kan konkurrera på lika villkor. Hansen och Ekström har också fabriksuppbackning, men uppenbarligen inte lika stor.

De måste naturligtvis också försöka hitta en annan förklaring än att förarna inte räcker till och teamet har gjort ett sämre jobb när det är dags att förhandla med arbetsgivare och sponsorer inför 2018.

Det finns inga officiella siffror på hur mycket varje team har i budget, men även om gänget från Torsby är rikast och har bäst bil tror jag att strategi och teamanda är viktigare faktorer. Peter Solberg blev faktiskt världsmästare två gånger som privatsatsande. Nu är han och Johan Kristoffersson något så ovanligt som två vinnarskallar, en grus- och en asfaltexpert, som osjälviskt samarbetar fullt ut både på och utanför banan, och det har skapat en mycket svårslagen kombination.

Kristoffersson har dessutom haft en närmast perfekt säsong, utan missöden. Jag har följt honom från de första däcktjuten i JTCC fram till nu och han är i mitt tycke den tillsammans med Ekström mest komplette chaufför vi haft/har.

Det är tråkigt om den nu uppkomna debatten överskuggar prestationen.

Självklart får inte kostnader skena iväg. För att hindra det tror jag andra sätt är bättre och lättare att kontrollera än budgettak, till exempel genom begränsningar i det tekniska reglementet och när det gäller testkörning.

Det är just vad Volkswagenteamchefen Pernilla Solberg är med och utreder i Fias arbetsgrupp för rallycross.

Jag har i alla fall under de nästan 30 år som jag bevakat rally, rallycross, racing med mera ytterst sällan hört någon säga att den andre vann för att den var skickligare bakom ratten. Det ska alltid hittas någon annan (bort)förklaring.

Nu rasar konkurrenter i rallycross-VM över det värmländska Volkswagenteamets dominans. Johan Kristoffersson hann inte ens hem från segerfesten i Riga förrän det började. Sebastien Loeb ondgjorde sig i brittiska Autosport och senare hakade hans chef i Peugeot-teamet, Susann Hansen, på. Även fjolårsmästaren Mattias Ekström, Audi, har uttalat sig.

De hotar med att dra sig ur VM till nästa säsong om inte Internationella bilsportförbundet, Fia, agerar mot, som de menar, den snedvridna konkurrensen och inför exempelvis ett budgettak.

Frågan är varför detta kommer så kraftigt just nu. Olika förutsättningar känns sedan länge accepterat. Loeb själv höll på att segra ihjäl rally-VM med nio raka titlar ihop med Citroën och i rallycross-EM fick garageoljiga Per Eklund-typer kämpa i underläge mot dåtidens gigant – Hansen-teamet.

I idrottsvärlden i stort är det likadant. Om klubbarna i fotboll krävde ekonomisk rättvisa för att delta skulle Manchester United, Barcelona och Real Madrid snart vara ensamma i de internationella cuperna.

Vad det handlar om det här fallet är att Volkswagen gått in i rallycrossen med en bil som utvecklats med miljardsummor i det nedlagda rallyprojektet, där märket regerade i fyra år. Nu känner de andra teamen i rallycross-VM att de inte kan konkurrera på lika villkor. Hansen och Ekström har också fabriksuppbackning, men uppenbarligen inte lika stor.

De måste naturligtvis också försöka hitta en annan förklaring än att förarna inte räcker till och teamet har gjort ett sämre jobb när det är dags att förhandla med arbetsgivare och sponsorer inför 2018.

Det finns inga officiella siffror på hur mycket varje team har i budget, men även om gänget från Torsby är rikast och har bäst bil tror jag att strategi och teamanda är viktigare faktorer. Peter Solberg blev faktiskt världsmästare två gånger som privatsatsande. Nu är han och Johan Kristoffersson något så ovanligt som två vinnarskallar, en grus- och en asfaltexpert, som osjälviskt samarbetar fullt ut både på och utanför banan, och det har skapat en mycket svårslagen kombination.

Kristoffersson har dessutom haft en närmast perfekt säsong, utan missöden. Jag har följt honom från de första däcktjuten i JTCC fram till nu och han är i mitt tycke den tillsammans med Ekström mest komplette chaufför vi haft/har.

Det är tråkigt om den nu uppkomna debatten överskuggar prestationen.

Självklart får inte kostnader skena iväg. För att hindra det tror jag andra sätt är bättre och lättare att kontrollera än budgettak, till exempel genom begränsningar i det tekniska reglementet och när det gäller testkörning.

Det är just vad Volkswagenteamchefen Pernilla Solberg är med och utreder i Fias arbetsgrupp för rallycross.