2017-09-19 20:09

2017-09-19 20:43

Kristoffersson om avgörandet i Riga

MOTOR: Världsmästaren är hemma

Värmlands färskaste världsmästare är hemma.
Johan Kristoffersson höll sig kall även i det avgörande läget i rallycross-VM.
– Jag tror min starka sida är att jag inte känner av pressen. Jag blir väldigt sällan nervös.

Vi träffar honom i Kristoffersson motorsports högkvarter i Koppsäng utanför Arvika. Han har inte riktigt hämtat sig efter segerfesten i Riga på söndagskvällen. Men att teamets chef och förarkollega Petter Solberg samtidigt låg på sjukhus efter kraschen lade sordin på firandet.

– Det var tråkigt att jag inte kunde dela den största dagen jag haft i någon sport med honom, när han var så stor del i det, säger Johan.

Dessutom var det osäkert hur illa skadad han var.

– Han fick ju åka ambulans därifrån så man vet ju inte. Gôtt att det inte är värre än det är.

Ett nyckelben och två revben är av och Petter kommer att bli återställd. Han ska flygas till Sverige för operation.

Olyckan hände i den andra semifinalen. Strax efter att Petter transporterats iväg klev Johan in i sin Volkswagen för att köra final.

Kunde du koppla bort det som hänt?

– Ja, jag tänkte inte alls på det faktiskt. Jag var så inriktad på att ta poäng i förarmästerskapet. Det började duggregna före finalen och blev fokus vilka däck vi skulle ha.

Johan vann sin sjätte tävling för säsongen och den femte i rad av totalt tio körda, rekord i båda fallen, och säkrade såväl förar- som teamtiteln, trots att två tävlingar återstår.

Det gick kanske väl snabbt. Mamma Yvonne och sambon Zandra hade garderat sig med resor till både Buxtehude och Kapstaden för att inte missa upplösningen.

– Så går jag och vinner redan i Riga. Det var inte riktigt med i planen.

Kylan i avgörande lägen tackar han delvis uppväxten i skidspåren. Han tillhörde Sveriges bästa i yngre år.

– Jag har tävlat i hela mitt liv, och det hade jag stor nytta av när jag började med motorsport. Jag kände mig väldigt trygg i tävlingsmomentet.

Har du kunnat njuta fullt ut nu med tanke på det som hände?

– Ja, jag pratade med Petter och han tyckte det var viktigt att jag fokuserade på det som var positivt den kvällen, och det har jag gjort.

Johan hyllar teamandan i teamet, som Petter och hustrun Pernilla byggt upp och driver.

– Petter har sänkt sin gard, sin egen vinnarvilja och sätter verkligen teamet i fokus. Det har inget med budget att göra och är något som inte pengar kan köpa, säger Johan med anledning av att Sebastien Loeb, som kör för Hansen-teamet, sagt i media att Volkswagens dominans förstör VM och att ett budgettak borde införas.

– De har backat lite på det tror jag. De skjuter ju sig själva i foten.

Ett av otaliga grattis-sms kom från den franske stjärnan.

– Det tyckte jag var lite fränt, det tror jag inte jag fått för tio år sedan.

Förarduon har även hjälpt fram varandra på banan. Johan berättar om ett taktiskt drag i Höljes som gjorde att de blev etta och tvåa i kvalet, hamnade i varsin semifinal och tjänade poäng.

– Petter har så stor del i att jag har så bra bil, och då känns det bra att få betala tillbaka även på banan. Det är jäkligt kul.

Pappa Tommy, som varit med på hela resan, har förstås också stor del i framgångarna. Nu är han Johans spotter och guidar via headset under racen. Johan visar stolt en filmsnutt på den innerliga kramen mellan far och son efter att titeln säkrats.

– Svårt att värdera någon som står så nära. Man tar det lätt för givet. Men många gånger har jag blivit imponerad och häpnats över hur han brinner för sporten och vilket jobb han orkar lägga ner. Utan det hade det aldrig blivit något för min del.

Bragdguldet

Frågan är hur högt VM-titeln i rallycross värderas i svensk idrott. Teamets pr-chef Per-Espen Løchen tycker att Johan borde vara aktuell för bragdguldet.

– Om han inte blir nominerad förstår man inte i Sverige vad prestationen är värd.

Tror du att du kan få bragdguldet?

– Det svarar jag inte ens på, säger Johan och skrattar åt det till synes orimliga.

VM-säsongen är inte slut. Tyska Buxtehude den 1 oktober och Kapstaden i Sydafrika den 12 november återstår.

– Jag ska göra allt jag kan för att ta två segrar till.

Petter Solberg ligger tvåa, men han medverkan i Tyskland är högst tveksam.

– Om man opererar och sätter in plattor, så kommer man ganska långt med smärtstillande. Vi vet från andra sporter att det kan gå att konkurrera efter en halv vecka. Men det är upp till läkarna som ska se på honom här hemma. Är det upp till Petter så kör han, säger Per-Espen Løchen.

Anmält tredjebil

Teamet har redan anmält en tredjebil med testföraren Dieter Depping, Tyskland.

– Han är duktig, men det är första gången han tävlar i rallycross och vi kan inte förvänta oss att han kan vara den support Johan behöver.

Kan ni ta in en annan om Petter inte kan köra?

– Ja, bilen är anmäld och förare har ändrats tidigare. Jag har ett eller två namn i huvudet, men håller dem där än så länge.

För Johan Kristoffersson börjar världsmästarstatusen sjunka in.

– Det går i vågor. Jag kan känna – fan va gött det var att vinna, nu är det klart.

Är en VM-titel i rallycross värd något i pengar?

– Jag tror det är 20 000 pund i prispengar. Men man blir inte miljonär samma dag, som man blir i många andra sporter. Det är aldrig något jag haft som fokus heller. Jag har alltid gått efter där jag kan prestera och haft bäst förutsättningar att vinna.

Vi träffar honom i Kristoffersson motorsports högkvarter i Koppsäng utanför Arvika. Han har inte riktigt hämtat sig efter segerfesten i Riga på söndagskvällen. Men att teamets chef och förarkollega Petter Solberg samtidigt låg på sjukhus efter kraschen lade sordin på firandet.

– Det var tråkigt att jag inte kunde dela den största dagen jag haft i någon sport med honom, när han var så stor del i det, säger Johan.

Dessutom var det osäkert hur illa skadad han var.

– Han fick ju åka ambulans därifrån så man vet ju inte. Gôtt att det inte är värre än det är.

Ett nyckelben och två revben är av och Petter kommer att bli återställd. Han ska flygas till Sverige för operation.

Olyckan hände i den andra semifinalen. Strax efter att Petter transporterats iväg klev Johan in i sin Volkswagen för att köra final.

Kunde du koppla bort det som hänt?

– Ja, jag tänkte inte alls på det faktiskt. Jag var så inriktad på att ta poäng i förarmästerskapet. Det började duggregna före finalen och blev fokus vilka däck vi skulle ha.

Johan vann sin sjätte tävling för säsongen och den femte i rad av totalt tio körda, rekord i båda fallen, och säkrade såväl förar- som teamtiteln, trots att två tävlingar återstår.

Det gick kanske väl snabbt. Mamma Yvonne och sambon Zandra hade garderat sig med resor till både Buxtehude och Kapstaden för att inte missa upplösningen.

– Så går jag och vinner redan i Riga. Det var inte riktigt med i planen.

Kylan i avgörande lägen tackar han delvis uppväxten i skidspåren. Han tillhörde Sveriges bästa i yngre år.

– Jag har tävlat i hela mitt liv, och det hade jag stor nytta av när jag började med motorsport. Jag kände mig väldigt trygg i tävlingsmomentet.

Har du kunnat njuta fullt ut nu med tanke på det som hände?

– Ja, jag pratade med Petter och han tyckte det var viktigt att jag fokuserade på det som var positivt den kvällen, och det har jag gjort.

Johan hyllar teamandan i teamet, som Petter och hustrun Pernilla byggt upp och driver.

– Petter har sänkt sin gard, sin egen vinnarvilja och sätter verkligen teamet i fokus. Det har inget med budget att göra och är något som inte pengar kan köpa, säger Johan med anledning av att Sebastien Loeb, som kör för Hansen-teamet, sagt i media att Volkswagens dominans förstör VM och att ett budgettak borde införas.

– De har backat lite på det tror jag. De skjuter ju sig själva i foten.

Ett av otaliga grattis-sms kom från den franske stjärnan.

– Det tyckte jag var lite fränt, det tror jag inte jag fått för tio år sedan.

Förarduon har även hjälpt fram varandra på banan. Johan berättar om ett taktiskt drag i Höljes som gjorde att de blev etta och tvåa i kvalet, hamnade i varsin semifinal och tjänade poäng.

– Petter har så stor del i att jag har så bra bil, och då känns det bra att få betala tillbaka även på banan. Det är jäkligt kul.

Pappa Tommy, som varit med på hela resan, har förstås också stor del i framgångarna. Nu är han Johans spotter och guidar via headset under racen. Johan visar stolt en filmsnutt på den innerliga kramen mellan far och son efter att titeln säkrats.

– Svårt att värdera någon som står så nära. Man tar det lätt för givet. Men många gånger har jag blivit imponerad och häpnats över hur han brinner för sporten och vilket jobb han orkar lägga ner. Utan det hade det aldrig blivit något för min del.

Bragdguldet

Frågan är hur högt VM-titeln i rallycross värderas i svensk idrott. Teamets pr-chef Per-Espen Løchen tycker att Johan borde vara aktuell för bragdguldet.

– Om han inte blir nominerad förstår man inte i Sverige vad prestationen är värd.

Tror du att du kan få bragdguldet?

– Det svarar jag inte ens på, säger Johan och skrattar åt det till synes orimliga.

VM-säsongen är inte slut. Tyska Buxtehude den 1 oktober och Kapstaden i Sydafrika den 12 november återstår.

– Jag ska göra allt jag kan för att ta två segrar till.

Petter Solberg ligger tvåa, men han medverkan i Tyskland är högst tveksam.

– Om man opererar och sätter in plattor, så kommer man ganska långt med smärtstillande. Vi vet från andra sporter att det kan gå att konkurrera efter en halv vecka. Men det är upp till läkarna som ska se på honom här hemma. Är det upp till Petter så kör han, säger Per-Espen Løchen.

Anmält tredjebil

Teamet har redan anmält en tredjebil med testföraren Dieter Depping, Tyskland.

– Han är duktig, men det är första gången han tävlar i rallycross och vi kan inte förvänta oss att han kan vara den support Johan behöver.

Kan ni ta in en annan om Petter inte kan köra?

– Ja, bilen är anmäld och förare har ändrats tidigare. Jag har ett eller två namn i huvudet, men håller dem där än så länge.

För Johan Kristoffersson börjar världsmästarstatusen sjunka in.

– Det går i vågor. Jag kan känna – fan va gött det var att vinna, nu är det klart.

Är en VM-titel i rallycross värd något i pengar?

– Jag tror det är 20 000 pund i prispengar. Men man blir inte miljonär samma dag, som man blir i många andra sporter. Det är aldrig något jag haft som fokus heller. Jag har alltid gått efter där jag kan prestera och haft bäst förutsättningar att vinna.