2017-09-01 06:00

2017-09-01 06:00

Kristoffersson vill knyta ihop VM-säcken

MOTOR: Värmländska teamet dominerar

VM-ledningen är stor, men Johan Kristoffersson tar inte ut något i förskott.
– Det gäller verkligen att knyta ihop säcken, säger han inför helgens tävling i Frankrike.

28-åringen från Arvika har fina racingmeriter och kan om ett par månader höja sin första mästarpokal i rallycross efter brons och silver de två senaste åren. Han toppar förarmästerskapet med drygt en tävlings marginal före teamkamraten Petter Solberg. Johan kan göra som Mattias Ekström i fjol och bärga titeln i näst sista tävlingen i Tyskland.

I teammästerskapet är det ännu större dominans för Torsbybaserade PSRX Volkswagen Sweden. Snacka om succé under debutsäsongen.

Kristoffersson framhåller samarbetet som nyckeln till framgångarna.

– Jag tror det är därför vi har så bra placering.

– Jag har kört i några team där folk drar år olika håll och det fungerar inte, säger Solberg.

De bägge förarna har fem delsegrar av åtta möjliga. Johan Kristoffersson har tagit fyra av dem varav tre raka (Norge, Höljes och Kanada).

Siktar du på fjärde raka?

– Självklart är målsättningen att åka dit och göra ett bra resultat. Men det är ingen idé att ändra på formen som gör att vi leder teammästerskapet och ligger etta och tvåa i förarmästerskapet. Jag ska plocka säkra poäng och inte ta för stora risker. Det är ju bara fyra tävlingar kvar.

Circuit de Lohéac i Frankrike drar mest publik i hela serien, över 70 000.

– Det är en härlig atmosfär. Jag trivs på banan, jag vann ju där i fjol. Det är ett litet hopp i jokerrundan, annars är banan snabb och platt och har inte så mycket grus. Den är ganska mycket banracingliknande.

Regnrisk oroar dock lite.

– Startfältet är större än vanligt (26), då blir fler heat och är jobbigt om väderleken är orolig. Det kan skilja mycket på torrt och blött.

Bättre starter

På vått underlag har konkurrenterna varit närmare.

– Det beror mest på att våra starter varit ojämna, men de är stabilare nu. Vi gör sällan en dålig start. Vi har mycket högre lägstanivå och det är otroligt viktigt när det regnar. Då är det svårt att ligga bakom, säger Johan Kristoffersson.

EM-klassen, som inte kört sedan Höljes första helgen i juli, har fullt startfält med 35 ekipage.

Thomas Bryntesson från Töcksfors gör sin debutsäsong i Supercar och ligger fyra med Kilsbaserade JC Racetekniks Ford Fiesta. Peter Hedström från Torsby, Ford, är sexa bakom teamkamraten Alexander Hvaal, men har stor potential och var tvåa efter mästerskapsledande Anton Marklund i Höljes.

I Supercar lites (RX2 international series) dominerar regerande mästaren Cyril Raymond och JC Racetekniks belgare Guillaume De Ridder är trea. Fjolårstrean Simon Olofsson, Charlottenberg, har haft materialproblem och ligger sexa. Systern Sandra Hultgren har också haft motigt, men nådde säsongens första semifinal senast i Kanada.

28-åringen från Arvika har fina racingmeriter och kan om ett par månader höja sin första mästarpokal i rallycross efter brons och silver de två senaste åren. Han toppar förarmästerskapet med drygt en tävlings marginal före teamkamraten Petter Solberg. Johan kan göra som Mattias Ekström i fjol och bärga titeln i näst sista tävlingen i Tyskland.

I teammästerskapet är det ännu större dominans för Torsbybaserade PSRX Volkswagen Sweden. Snacka om succé under debutsäsongen.

Kristoffersson framhåller samarbetet som nyckeln till framgångarna.

– Jag tror det är därför vi har så bra placering.

– Jag har kört i några team där folk drar år olika håll och det fungerar inte, säger Solberg.

De bägge förarna har fem delsegrar av åtta möjliga. Johan Kristoffersson har tagit fyra av dem varav tre raka (Norge, Höljes och Kanada).

Siktar du på fjärde raka?

– Självklart är målsättningen att åka dit och göra ett bra resultat. Men det är ingen idé att ändra på formen som gör att vi leder teammästerskapet och ligger etta och tvåa i förarmästerskapet. Jag ska plocka säkra poäng och inte ta för stora risker. Det är ju bara fyra tävlingar kvar.

Circuit de Lohéac i Frankrike drar mest publik i hela serien, över 70 000.

– Det är en härlig atmosfär. Jag trivs på banan, jag vann ju där i fjol. Det är ett litet hopp i jokerrundan, annars är banan snabb och platt och har inte så mycket grus. Den är ganska mycket banracingliknande.

Regnrisk oroar dock lite.

– Startfältet är större än vanligt (26), då blir fler heat och är jobbigt om väderleken är orolig. Det kan skilja mycket på torrt och blött.

Bättre starter

På vått underlag har konkurrenterna varit närmare.

– Det beror mest på att våra starter varit ojämna, men de är stabilare nu. Vi gör sällan en dålig start. Vi har mycket högre lägstanivå och det är otroligt viktigt när det regnar. Då är det svårt att ligga bakom, säger Johan Kristoffersson.

EM-klassen, som inte kört sedan Höljes första helgen i juli, har fullt startfält med 35 ekipage.

Thomas Bryntesson från Töcksfors gör sin debutsäsong i Supercar och ligger fyra med Kilsbaserade JC Racetekniks Ford Fiesta. Peter Hedström från Torsby, Ford, är sexa bakom teamkamraten Alexander Hvaal, men har stor potential och var tvåa efter mästerskapsledande Anton Marklund i Höljes.

I Supercar lites (RX2 international series) dominerar regerande mästaren Cyril Raymond och JC Racetekniks belgare Guillaume De Ridder är trea. Fjolårstrean Simon Olofsson, Charlottenberg, har haft materialproblem och ligger sexa. Systern Sandra Hultgren har också haft motigt, men nådde säsongens första semifinal senast i Kanada.

Ställningen

VM efter åtta tävlingar av tolv: 1) Johan Kristoffersson 211 poäng, 2) Petter Solberg 176, 3) Mattias Ekström 158, 4) Sebastien Loeb 144, 5) Timmy Hansen 135, 6) Andreas Bakkerud 128.

Teammästerskapet: 1) PSRX Volkswagen Sweden 387, 2) Team Peugeot-Hansen 279, 3) EKS 236.

EM efter tre tävlingar av fem: 1) Anton Marklund 81, 2) Robin Larsson 62, 3) Tommy Rustad 52, 4) Thomas Bryntesson 52, 5) Alexander Hvaal 50, 6) Peter Hedström 43.

RX2 efter fem tävlingar av sju: 1) Cyril Raymond 138, 2) Dan Rooke 125, 3) Guillaume De Ridder 89, 4) Tanner Whitten 83, 5) William Nilsson 75, 6) Simon Olofsson 72, 17) Sandra Hultgren 15.

Återstående tävlingar: Lohéac, Frankrike 2–3/9 (VM, EM, RX2, Super 1600), Riga, Lettland 16–17/9 (VM, EM, Super 1600), Buxtehude, Tyskland 30/9–1/10 (VM, Super 1600, Touringcar), Kapstaden, Sydafrika 11–12/11 (VM, RX2).