2017-08-10 06:00

2017-08-10 06:00

Kör STCC för att vinna rallycross-VM

MOTOR: Inför Kanonloppet på Gelleråsen

Johan Kristoffersson är på väg mot VM-titeln i rallycross och håller i gång med racing mellan tävlingarna.
– Jag tror det är viktigt, det är främst därför jag kör STCC, för att bli bättre rallycrossförare, säger han inför Kanonloppet på Gelleråsen.

I rallycross-VM dominerar Kristoffersson med tre raka segrar, senast i söndags i Kanada, och leder mästerskapet före teamkompisen Petter Solberg.

28-åringen lär dock inte ta hem STCC en andra gång (2012).

– Teoretiskt är det möjligt, men inte i praktiken, säger Kristoffersson, som gör säsongens sista STCC-framträdande på Karlskoga motorstadion under helgen. Han missar de två sista deltävlingarna (Anderstorp och Mantorp) på grund av krock med rallycross-VM och bommade även första tävlingen. Han ligger tvåa i tabellen, tolv poäng bakom Robert Dahlgren, Seat.

Teamkollegan i Arvikabaserade Volkswagen dealer team Sweden, Fredrik Ekblom, är trea och har 32 poäng upp till Dahlgren.

Men Johan Kristoffersson ser inte som sin huvuduppgift att hjälpa fram Ekblom.

– Min målsättning är att gå upp i mästerskapsledning innan jag ger mig. Nyckeln är att göra ett riktigt bra kval.

Det är tre race per deltävling och Kristoffersson har vunnit sex av de nio han kört. Även om han toppar de tre på Gelleråsen lär det inte räcka i slutändan.

– Då ska de andra misslyckas i alla sex race som är kvar och det är nog svårare än det är för mig att ta in tolv poäng.

Kristoffersson har också mest straffvikt i bilen, 30 kilo, mot 20 för Dahlgren och tio för Ekblom.

– Jag tror extra vikt är lättare på Gelleråsen än Falkenberg (senaste tävlingen).

Mikaela hittar farten

En annan värmlänning finns med. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som kör en Audi för PWR Racing Junior Team, är enda kvinnliga föraren i STCC. Precis som Johan Kristoffersson dubblerar hon och tävlar internationellt, i tyska GT Masters. Och även hon missar tävlingar, den andra i Finland och finalen på Mantorp.

Hon hade en tuff start i premiären och krockade med teamägaren Peter ”Poker” Wallenberg i första racet. Men på Solvalla och Falkenberg gick det bättre, med åttonde- och niondeplats.

– Fartmässigt har det gått bättre och bättre. Varje gång har jag känt att jag närmat mig toppen. Nu gäller det att knyta ihop säcken och få till helheten. Bland annat har jag haft riktigt struliga starter hittills. Förhoppningsvis får jag det att fungera betydligt bättre på Gelleråsen, säger Mikaela i ett pressmeddelande.

Prinsen med Björk

Prins Carl Philip kör också på Gelleråsen under helgen. Han är inte med i STCC den här säsongen, men rattar en Volvo för Polestar Cyan Racing i Swedish GT tillsammans med Thed Björk, som också kör VM i touringcar.

– Målet är att vi ska vara tillbaka i mästerskapsledning efter den här helgen, säger prinsen.

Duon hade en mindre lyckad tävling på Falkenberg och föll till fjärde respektive sjunde plats.

Göransson gästar

I Porsche Carrera Cup dyker tidernas mest framgångsrike STCC-förare, femfaldige mästaren Richard Göransson (senast i fjol), upp som gästförarare.

Tävlingarna på Gelleråsen pågår fredag–söndag och innehåller förutom nämnda klasser också Formula STCC Nordic, Legends, Modsport, Roadsport, RS/Clubman och Ginetta.

I rallycross-VM dominerar Kristoffersson med tre raka segrar, senast i söndags i Kanada, och leder mästerskapet före teamkompisen Petter Solberg.

28-åringen lär dock inte ta hem STCC en andra gång (2012).

– Teoretiskt är det möjligt, men inte i praktiken, säger Kristoffersson, som gör säsongens sista STCC-framträdande på Karlskoga motorstadion under helgen. Han missar de två sista deltävlingarna (Anderstorp och Mantorp) på grund av krock med rallycross-VM och bommade även första tävlingen. Han ligger tvåa i tabellen, tolv poäng bakom Robert Dahlgren, Seat.

Teamkollegan i Arvikabaserade Volkswagen dealer team Sweden, Fredrik Ekblom, är trea och har 32 poäng upp till Dahlgren.

Men Johan Kristoffersson ser inte som sin huvuduppgift att hjälpa fram Ekblom.

– Min målsättning är att gå upp i mästerskapsledning innan jag ger mig. Nyckeln är att göra ett riktigt bra kval.

Det är tre race per deltävling och Kristoffersson har vunnit sex av de nio han kört. Även om han toppar de tre på Gelleråsen lär det inte räcka i slutändan.

– Då ska de andra misslyckas i alla sex race som är kvar och det är nog svårare än det är för mig att ta in tolv poäng.

Kristoffersson har också mest straffvikt i bilen, 30 kilo, mot 20 för Dahlgren och tio för Ekblom.

– Jag tror extra vikt är lättare på Gelleråsen än Falkenberg (senaste tävlingen).

Mikaela hittar farten

En annan värmlänning finns med. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som kör en Audi för PWR Racing Junior Team, är enda kvinnliga föraren i STCC. Precis som Johan Kristoffersson dubblerar hon och tävlar internationellt, i tyska GT Masters. Och även hon missar tävlingar, den andra i Finland och finalen på Mantorp.

Hon hade en tuff start i premiären och krockade med teamägaren Peter ”Poker” Wallenberg i första racet. Men på Solvalla och Falkenberg gick det bättre, med åttonde- och niondeplats.

– Fartmässigt har det gått bättre och bättre. Varje gång har jag känt att jag närmat mig toppen. Nu gäller det att knyta ihop säcken och få till helheten. Bland annat har jag haft riktigt struliga starter hittills. Förhoppningsvis får jag det att fungera betydligt bättre på Gelleråsen, säger Mikaela i ett pressmeddelande.

Prinsen med Björk

Prins Carl Philip kör också på Gelleråsen under helgen. Han är inte med i STCC den här säsongen, men rattar en Volvo för Polestar Cyan Racing i Swedish GT tillsammans med Thed Björk, som också kör VM i touringcar.

– Målet är att vi ska vara tillbaka i mästerskapsledning efter den här helgen, säger prinsen.

Duon hade en mindre lyckad tävling på Falkenberg och föll till fjärde respektive sjunde plats.

Göransson gästar

I Porsche Carrera Cup dyker tidernas mest framgångsrike STCC-förare, femfaldige mästaren Richard Göransson (senast i fjol), upp som gästförarare.

Tävlingarna på Gelleråsen pågår fredag–söndag och innehåller förutom nämnda klasser också Formula STCC Nordic, Legends, Modsport, Roadsport, RS/Clubman och Ginetta.