2017-05-20 06:00

2017-05-20 06:00

Svenska rallyt kan förlora Torsbysträckan

MOTOR: Ekonomisk vinst, men succékonceptet i fara

Svenska rallyt gick 1,5 miljoner plus, men riskerar att till 2018 förlora succékonceptet med tv-sända sistasträckan som går i mål på serviceplatsen i Torsby.
– Vi förbereder alternativ, säger Glenn Olsson.

Orsaken är att Internationella bilsportförbundet, Fia, kommit med nya direktiv och vill ha bort användandet av chikaner, konstruerade kurvor för att minska farten, på sträckor i rally-VM.

– Hela VM har i många år haft ett system där man försöker reglera snabba partier med chikaner. Nu vill de att vi hellre hittar naturliga vägpartier som håller den hastighet vi ska köra i, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Hastigheten får av säkerhetsskäl vara max 130 kilometer i timmen i snitt. Av den anledningen ströks Knon-sträckan sedan drygt 137 uppmätts.

16,43 kilometer långa SS Torsby, som kördes två gånger och avslutade hela tävlingen som så kallad Powerstage med målgång i anslutning till den nya serviceplatsen på flygplatsen, hade också gått för fort utan chikaner.

– Vi hade fyra på raksträckan på östra sidan Vassjön som gjorde att vi kunde använda den delen.

Kan inte sträckan köras blir det ett tungt slag.

– Då tappar vi det som vi fick mest beröm för i år. Det får kraftiga konsekvenser för oss. Vi har byggt en ny arena på sträckan och har använt den som sista sträckan i tv.

Finns det andra vägar?

– Ja, det finns en på andra sidan sjön, men den har inte varit möjlig att använda för vi har inte fått till något avtal med markägarna. Det är sista lösningen som jag ser det. Men det har inte gått hittills och jag är inte allt för optimistisk.

Kan ni få dispens att använda chikaner?

– Vi får prova alla varianter, men det är inte bara vi som fått det här. Det är samma sak till exempel i Finland. Där har de i stället klippt ur de mer långsamma delarna i sträckorna och gjort om till flera kortare sträckor.

Är det en möjlighet för er?

– Ja, men det är inte bra. Det blir start- och målkontroller extra och går åt fler funktionärer. Och det funkar inte att köra som sistasträcka. Vi måste upp i runt 15 kilometer för att det ska vara tidsmässigt rätt längd i tv.

Risken är alltså stor att det av Fia och promotorn efterfrågade konceptet med målgång på serviceplatsen faller.

Flytta serviceplatsen är inte aktuellt?

– Nej, vi planerar för att ha serviceplatsen på flygfältet igen.

Svenska rallyt söker powerstage-alternativ. Värmullsåsen, som användes när serviceplatsen var i Råda, är intressant, men inte trolig på grund av avståndet.

– Det är ett krav att om den inte går i mål på servicen ska den i alla fall vara nära. Torntorp passar väldigt bra karaktärsmässigt. Vi tittar också på nya sträckor som vi inte använt på senare år.

Glenn Olsson beskriver Torsbysträckan som största problemet i betyget från Fia och promotorn på vinterns rally.

– Att ersätta Knon eller göra varianter där är betydligt enklare eftersom det inte ska gå i tv.

Svenska rallyt får annars ganska gott betyg.

– De tycker att vi sköter oss bra i det stora hela. Vi får beröm för våra kringarrangemang, och just det här med tv-sändningen och sistasträckan. Våra utmaningar är fortsatt boendet, SS Torsby och lite säkerhetsfrågor.

Trots att senaste upplagan bjöd på vinterväder föreslås ändå flytt längre norrut.

– Det står varje år. Förra året var det som stod i rapporten extremt allvarligt. Det är klart att de önskar sig högre snövallar. Vi vill också hitta snösäkrare sträckor som ligger nära Torsby.

Sex månader före tävlingen i februari ska banskissen presenteras för Fia och promotorn.

– Jag vill göra så liten förändring som möjligt och bara byta ut det vi måste. Vi jobbade hårt med att bygga nya konceptet inför i år och har redan valt de bästa sträckorna i området.

Omsatte 33 miljoner

Ekonomiskt var det ett rekordår för Svenska rallyt.

– Omsättningsmässigt är det över förväntan. Det jobbiga är att kostnaden sticker iväg lika mycket. Vi omsätter över 33 miljoner och kommer ändå inte ha mer än 1,5 miljoner i vinst. Vi vet att kostnaden ökar med 1,5 miljon till nästa år. Det blir en tuff kamp att klara budgeten.

Avtalet med Fia och promotorn har stigit från en miljon 2011 till åtta miljoner 2018–2019 och lär nå tvåsiffrigt per år när det är dags att teckna nytt avtal.

– Det är vårt största problem på sikt, säger Glenn Olsson.

Orsaken är att Internationella bilsportförbundet, Fia, kommit med nya direktiv och vill ha bort användandet av chikaner, konstruerade kurvor för att minska farten, på sträckor i rally-VM.

– Hela VM har i många år haft ett system där man försöker reglera snabba partier med chikaner. Nu vill de att vi hellre hittar naturliga vägpartier som håller den hastighet vi ska köra i, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Hastigheten får av säkerhetsskäl vara max 130 kilometer i timmen i snitt. Av den anledningen ströks Knon-sträckan sedan drygt 137 uppmätts.

16,43 kilometer långa SS Torsby, som kördes två gånger och avslutade hela tävlingen som så kallad Powerstage med målgång i anslutning till den nya serviceplatsen på flygplatsen, hade också gått för fort utan chikaner.

– Vi hade fyra på raksträckan på östra sidan Vassjön som gjorde att vi kunde använda den delen.

Kan inte sträckan köras blir det ett tungt slag.

– Då tappar vi det som vi fick mest beröm för i år. Det får kraftiga konsekvenser för oss. Vi har byggt en ny arena på sträckan och har använt den som sista sträckan i tv.

Finns det andra vägar?

– Ja, det finns en på andra sidan sjön, men den har inte varit möjlig att använda för vi har inte fått till något avtal med markägarna. Det är sista lösningen som jag ser det. Men det har inte gått hittills och jag är inte allt för optimistisk.

Kan ni få dispens att använda chikaner?

– Vi får prova alla varianter, men det är inte bara vi som fått det här. Det är samma sak till exempel i Finland. Där har de i stället klippt ur de mer långsamma delarna i sträckorna och gjort om till flera kortare sträckor.

Är det en möjlighet för er?

– Ja, men det är inte bra. Det blir start- och målkontroller extra och går åt fler funktionärer. Och det funkar inte att köra som sistasträcka. Vi måste upp i runt 15 kilometer för att det ska vara tidsmässigt rätt längd i tv.

Risken är alltså stor att det av Fia och promotorn efterfrågade konceptet med målgång på serviceplatsen faller.

Flytta serviceplatsen är inte aktuellt?

– Nej, vi planerar för att ha serviceplatsen på flygfältet igen.

Svenska rallyt söker powerstage-alternativ. Värmullsåsen, som användes när serviceplatsen var i Råda, är intressant, men inte trolig på grund av avståndet.

– Det är ett krav att om den inte går i mål på servicen ska den i alla fall vara nära. Torntorp passar väldigt bra karaktärsmässigt. Vi tittar också på nya sträckor som vi inte använt på senare år.

Glenn Olsson beskriver Torsbysträckan som största problemet i betyget från Fia och promotorn på vinterns rally.

– Att ersätta Knon eller göra varianter där är betydligt enklare eftersom det inte ska gå i tv.

Svenska rallyt får annars ganska gott betyg.

– De tycker att vi sköter oss bra i det stora hela. Vi får beröm för våra kringarrangemang, och just det här med tv-sändningen och sistasträckan. Våra utmaningar är fortsatt boendet, SS Torsby och lite säkerhetsfrågor.

Trots att senaste upplagan bjöd på vinterväder föreslås ändå flytt längre norrut.

– Det står varje år. Förra året var det som stod i rapporten extremt allvarligt. Det är klart att de önskar sig högre snövallar. Vi vill också hitta snösäkrare sträckor som ligger nära Torsby.

Sex månader före tävlingen i februari ska banskissen presenteras för Fia och promotorn.

– Jag vill göra så liten förändring som möjligt och bara byta ut det vi måste. Vi jobbade hårt med att bygga nya konceptet inför i år och har redan valt de bästa sträckorna i området.

Omsatte 33 miljoner

Ekonomiskt var det ett rekordår för Svenska rallyt.

– Omsättningsmässigt är det över förväntan. Det jobbiga är att kostnaden sticker iväg lika mycket. Vi omsätter över 33 miljoner och kommer ändå inte ha mer än 1,5 miljoner i vinst. Vi vet att kostnaden ökar med 1,5 miljon till nästa år. Det blir en tuff kamp att klara budgeten.

Avtalet med Fia och promotorn har stigit från en miljon 2011 till åtta miljoner 2018–2019 och lär nå tvåsiffrigt per år när det är dags att teckna nytt avtal.

– Det är vårt största problem på sikt, säger Glenn Olsson.