2017-05-18 06:00

2017-05-18 06:00

Lundh avstår EM och satsar på SM

MOTOR: Ingen Europakörning när klassen inte är med i Höljes

Europamästaren från 2014, Daniel Lundh, satsar i år bara på SM som startar på lördag i Strängnäs.
– De tog bort Höljes och då tyckte jag och sponsorerna att det inte var någon idé att köra EM, säger Lundh.

28-åringen från Svanskog (numera Karlstadsbo) och tävlande för Westom körde fyra EM-säsonger i rallycross i Touringcarklassen, och guldet är finaste meriten. Planen var att han skulle fortsätta 2017, men när kalendern för de fem deltävlingarna kom fanns inte höjdpunkten, hemmatävlingen i Höljes, med.

Tittat på Supercar

– Lite trist att inte komma ut i Europa. Men vi tyckte inte att det var någon idé att åka iväg till Belgien och så. Jag har mest lokala sponsorer, säger Lundh, som också har tittat på Supercar och Supercar lites.

– Det blir inget i år, men vi får se nästa år. Det krävs en helt annan budget. Förhoppningen är i alla fall att jag ska köra internationellt igen.

Till SM-satsningen har han byggt om bilen, en Volvo C30, som fått en ny motor på 3,4 liter.

– Den gamla motorn var på två liter och med den större blir det 100 hästkrafter mer och dubbelt så bra vridmoment, berättar Daniel, som haft två testdagar, i Strängnäs och på Westombanan i Arvika, för att vänja sig vid förändringarna.

– Det kändes bra. Lite justeringar till behövs innan bilen är på topp.

Uppgraderingen av bilen innebär att Daniel i år kommer att tävla i Supernationella klass 1 vilket är högsta klassen för bakhjulsdrivet.

Till premiärtävlingen är 83 ekipage anmälda, varav 14 i tyngsta klassen (Supercar och Supercar lites är inte med i den här SM-tävlingen). Den enda ytterligare Värmlandsföraren i Klass 1 är Jan Eriksson, Finnskoga.

Med sin internationella erfarenhet borde Daniel Lundh tillhöra favoriterna, men det håller han inte med om själv.

– Nej, det vill jag inte säga förrän jag ser hur det går i första tävlingen. Min bil är egentligen inte byggd för den här klassen. Och det är fler som byggt nya bilar och satsar, så det är svårt att säga vilka som är favoriter. Det kommer bli tufft. Tar jag mig till final är jag nöjd.

Flera värmlänningar

I Klass 2 (Supernationell upp till 2400 kubik, Touringcar och Super 1600) finns ett koppel värmlänningar, bland andra fjolårsfemman i Klass 1, Per Berglund, Finnskoga, och SM-segraren i vintersprint, Michael Olander, Westom, som var sexa 2016.

Två är anmälda i juniorklassen, Niklas Erlewein och Anton Eriksson Therus, båda Westom.

28-åringen från Svanskog (numera Karlstadsbo) och tävlande för Westom körde fyra EM-säsonger i rallycross i Touringcarklassen, och guldet är finaste meriten. Planen var att han skulle fortsätta 2017, men när kalendern för de fem deltävlingarna kom fanns inte höjdpunkten, hemmatävlingen i Höljes, med.

Tittat på Supercar

– Lite trist att inte komma ut i Europa. Men vi tyckte inte att det var någon idé att åka iväg till Belgien och så. Jag har mest lokala sponsorer, säger Lundh, som också har tittat på Supercar och Supercar lites.

– Det blir inget i år, men vi får se nästa år. Det krävs en helt annan budget. Förhoppningen är i alla fall att jag ska köra internationellt igen.

Till SM-satsningen har han byggt om bilen, en Volvo C30, som fått en ny motor på 3,4 liter.

– Den gamla motorn var på två liter och med den större blir det 100 hästkrafter mer och dubbelt så bra vridmoment, berättar Daniel, som haft två testdagar, i Strängnäs och på Westombanan i Arvika, för att vänja sig vid förändringarna.

– Det kändes bra. Lite justeringar till behövs innan bilen är på topp.

Uppgraderingen av bilen innebär att Daniel i år kommer att tävla i Supernationella klass 1 vilket är högsta klassen för bakhjulsdrivet.

Till premiärtävlingen är 83 ekipage anmälda, varav 14 i tyngsta klassen (Supercar och Supercar lites är inte med i den här SM-tävlingen). Den enda ytterligare Värmlandsföraren i Klass 1 är Jan Eriksson, Finnskoga.

Med sin internationella erfarenhet borde Daniel Lundh tillhöra favoriterna, men det håller han inte med om själv.

– Nej, det vill jag inte säga förrän jag ser hur det går i första tävlingen. Min bil är egentligen inte byggd för den här klassen. Och det är fler som byggt nya bilar och satsar, så det är svårt att säga vilka som är favoriter. Det kommer bli tufft. Tar jag mig till final är jag nöjd.

Flera värmlänningar

I Klass 2 (Supernationell upp till 2400 kubik, Touringcar och Super 1600) finns ett koppel värmlänningar, bland andra fjolårsfemman i Klass 1, Per Berglund, Finnskoga, och SM-segraren i vintersprint, Michael Olander, Westom, som var sexa 2016.

Två är anmälda i juniorklassen, Niklas Erlewein och Anton Eriksson Therus, båda Westom.

Rallycross-SM

22 april: Grenland (Supercar, Supercar lites).

20 maj: Strängnäs (Supernationell klass 1 och klass 2, JSM, RM 2 150).

3 juni: Arvika (Supercar, Supercar lites, Supernationell 1).

17–18 juni: Solvalla (Supercar, Supercar lites, Supernationell 1).

8 juli: Skellefteå (Supernationell 1 och 2, JSM, RM 2 150).

15 juli: Piteå (Supernationell 1 och 2, JSM, RM 2 150).

9 september: Götene (Supercar, Supercar lites, Supernationell 2, JSM).

23 september: Strängnäs (Supercar, Supercar lites, Supernationell 2).

7 oktober: Västerås (Supernationell 1 och 2, JSM, RM 2 150).

Källa: