2017-05-14 22:18

2017-05-14 22:18

Upprört efter tungviktsfinalen

MOTOR: SM och NEZ i crosskart

A-finalen i den tyngsta klassen Xtreme fick ett tumultartat efterspel.
Flera tyckte att det var tjuvstart, men det elektroniska systemet reagerade inte.
Finländaren Toni Reunanen var arg och lämnade in en protest.

Xtreme-klassen, som också innehöll flest deltagare (57), hade flera hemmafavoriter från arrangerande Finnskoga MK, som övertygade i kvalheaten, men ingen av dem nådde fram till prispallen i den dramatiska A-finalen, som vanns av finländaren Jami Kalliomäki. Linus Östlund slutade fyra, Isac Egonsson sjua och Tommie Svärd åtta.

Reunanen var fly förbannad. Han stannade upp för att han trodde det var tjuvstart och kanske förlorade segern på det.

– Jag är helt säker på att det är tjuvstart. Jag stannade upp, säger Reunanen, som lämnade in en protest.

Om protesten gått igenom hade finalen körts om, men den avslogs.

Även Linus Östlund tyckte det var konstigt. Han kände själv att han inte stod till, men tyckte inte att han tjänade något på det.

– Jag släppte och tappade mycket tid, säger Linus, som siktat högre på hemmabanan, men ändå inte var alltför nedslagen.

– Fyra i det här sällskapet är ganska bra.

Tommie Svärd förlorade kanske mest på starten. Han fick helt stopp innan han kom iväg.

– Jag väntade på att de skulle flagga av för tjuvstart. Det här var ingen bra avslutning på helgen. Jag är besviken, säger han.

Tävlingsledaren Christer Jönsson försökte förklara för förarna efteråt hur det elektroniska startsystemet fungerar, där ljusstrålar känner av så att bilarna inte rör sig för tidigt.

– Det går inte att lura systemet, men teoretiskt kan man göra en perfekt tjuvstart. Det sker ganska ofta tyvärr. Det finns åtta–tolv centimeter innan bilen når strålen.

Vem var det som rörde på sig?

– Jag tror att Linus gjorde första rycket.

Tävlingen hade flutit på perfekt fram till finalerna, som förutom startincidenten bjöd på några startkrascher som fördröjde programmet. I 125-kubiks A-final small det två gånger i första kurvan. Som tur var blev det inga allvarligare skador.

– Säkerheten kommer alltid först, konstaterar Christer Jönsson.

Xtreme-klassen, som också innehöll flest deltagare (57), hade flera hemmafavoriter från arrangerande Finnskoga MK, som övertygade i kvalheaten, men ingen av dem nådde fram till prispallen i den dramatiska A-finalen, som vanns av finländaren Jami Kalliomäki. Linus Östlund slutade fyra, Isac Egonsson sjua och Tommie Svärd åtta.

Reunanen var fly förbannad. Han stannade upp för att han trodde det var tjuvstart och kanske förlorade segern på det.

– Jag är helt säker på att det är tjuvstart. Jag stannade upp, säger Reunanen, som lämnade in en protest.

Om protesten gått igenom hade finalen körts om, men den avslogs.

Även Linus Östlund tyckte det var konstigt. Han kände själv att han inte stod till, men tyckte inte att han tjänade något på det.

– Jag släppte och tappade mycket tid, säger Linus, som siktat högre på hemmabanan, men ändå inte var alltför nedslagen.

– Fyra i det här sällskapet är ganska bra.

Tommie Svärd förlorade kanske mest på starten. Han fick helt stopp innan han kom iväg.

– Jag väntade på att de skulle flagga av för tjuvstart. Det här var ingen bra avslutning på helgen. Jag är besviken, säger han.

Tävlingsledaren Christer Jönsson försökte förklara för förarna efteråt hur det elektroniska startsystemet fungerar, där ljusstrålar känner av så att bilarna inte rör sig för tidigt.

– Det går inte att lura systemet, men teoretiskt kan man göra en perfekt tjuvstart. Det sker ganska ofta tyvärr. Det finns åtta–tolv centimeter innan bilen når strålen.

Vem var det som rörde på sig?

– Jag tror att Linus gjorde första rycket.

Tävlingen hade flutit på perfekt fram till finalerna, som förutom startincidenten bjöd på några startkrascher som fördröjde programmet. I 125-kubiks A-final small det två gånger i första kurvan. Som tur var blev det inga allvarligare skador.

– Säkerheten kommer alltid först, konstaterar Christer Jönsson.