2017-03-20 20:49

2017-03-20 20:49

Samarbete ska ge VM-guld

MOTOR: Johan Kristoffersson och Petter Solberg trivs ihop

Det är drygt en vecka till VM-premiären i Barcelona.
På måndagen avtäcktes Petter Solbergs och Johan Kristofferssons tilltänkta vinnarbil.
– Känslan är väldigt bra, säger Petter.

Det Torsbybaserade rallycrossteamet, med namnet PSRX Volkswagen Sweden, hade förlagt pressvisningen till Volkswagens showroom i Stockholm. Satsningen är internationell och uppbackad av fabriken i Tyskland. Bland andra motorsportchefen Sven Smeets var på plats.

Han har stora förväntningar på teamet.

– Vi vet att Petter har farten efter hans två VM-titlar och Johan har varit trea och tvåa. Han har bara en plats kvar att ta. Vi hoppas slåss om VM-titeln i slutet av säsongen, säger Smeets.

Varför blev det Petter Solbergs team?

– Petter kom till oss efter säsongen och vi visste att Volkswagen Sverige var intresserat, de har frågat tidigare. Vi samlade alla vid ett bord och därifrån växte idén, säger Smeets.

Såväl kunskap som personal från Volkswagens nedlagda WRC-team i rally har gått in i projektet och tagit fram den nya bilen för den här säsongen på bara tre månader.

Bilen är en Volkswagen Polo GTI Supercar med basen från en äldre modell av WRC-bil (2014) och en tvålitersmotor på nästan 600 hästar som utvecklats för Beetle i Global Rallycross i USA. Bilen kan accelerera 0–100 på två sekunder och nå en toppfart på cirka 190.

VM-säsongen består av tolv tävlingar och premiären i Barcelona den 31 mars–2 april har föregåtts av intensivt testande utomlands.

– Vi har jobbat hårt och testat väldigt mycket, och har en test till före Barcelona, säger Petter.

Är det en vinnarbil?

– Det vet vi inte förrän första löpet eftersom vi inte vet hur de andra teamen ligger till. Men bilen är bra, faktiskt bättre än den jag hade (Citroën). Skulle vi inte vara med från början får vi vrida om snabbt och göra en förändring, men känslan är att vi gjort det väldigt bra.

Petter Solberg är teamägare och hustrun Pernilla teamchef. Johan Kristoffersson har värvats till teamet. Det är två starka förare och personligheter som nu ska samsas. Men att döma av kommentarerna innan blir det inga problem.

– Jag tycker samarbetet funkar väldigt bra. Jag har stor respekt för Petter som chaufför. Vi har tävlat mot varandra sen 2013. Det ska bli väldigt kul att få en riktigt snabb teamkamrat på racehelgerna, säger Johan.

– Johan är en drömchaufför för oss. De två tillsammans kan bli hur bra som helst, säger Pernilla.

Petter är av samma åsikt. Johan, med sin racingbakgrund, kan tillföra mycket.

– Johan har väldigt mycket erfarenhet, är bra på bromspunkter, och kör taktiskt och smart. Det är väldigt bra att vi är två bra chaufförer som kan pusha varandra, säger Petter.

Tio kan vinna

Petter Solberg blev världsmästare både 2014 och 2015, men fick abdikera till Mattias Ekström 2016.

Ekström har också fått fabriksstöd, av Audi, och även övriga team vässar.

– Konkurrenterna jobbar otroligt hårt, konstaterar Johan.

– Det är nog tio olika förare som kan vinna, säger Petter.

Den nykomponerade duon från Värmland tillhör dem.

– Målsättningen är förstås att vinna titlar och teammästerskapet. Sköter vi våra kort rätt och med uppbackning från Volkswagen tror jag vi har väldigt stora möjligheter att göra det, säger Johan Kristoffersson.

Det Torsbybaserade rallycrossteamet, med namnet PSRX Volkswagen Sweden, hade förlagt pressvisningen till Volkswagens showroom i Stockholm. Satsningen är internationell och uppbackad av fabriken i Tyskland. Bland andra motorsportchefen Sven Smeets var på plats.

Han har stora förväntningar på teamet.

– Vi vet att Petter har farten efter hans två VM-titlar och Johan har varit trea och tvåa. Han har bara en plats kvar att ta. Vi hoppas slåss om VM-titeln i slutet av säsongen, säger Smeets.

Varför blev det Petter Solbergs team?

– Petter kom till oss efter säsongen och vi visste att Volkswagen Sverige var intresserat, de har frågat tidigare. Vi samlade alla vid ett bord och därifrån växte idén, säger Smeets.

Såväl kunskap som personal från Volkswagens nedlagda WRC-team i rally har gått in i projektet och tagit fram den nya bilen för den här säsongen på bara tre månader.

Bilen är en Volkswagen Polo GTI Supercar med basen från en äldre modell av WRC-bil (2014) och en tvålitersmotor på nästan 600 hästar som utvecklats för Beetle i Global Rallycross i USA. Bilen kan accelerera 0–100 på två sekunder och nå en toppfart på cirka 190.

VM-säsongen består av tolv tävlingar och premiären i Barcelona den 31 mars–2 april har föregåtts av intensivt testande utomlands.

– Vi har jobbat hårt och testat väldigt mycket, och har en test till före Barcelona, säger Petter.

Är det en vinnarbil?

– Det vet vi inte förrän första löpet eftersom vi inte vet hur de andra teamen ligger till. Men bilen är bra, faktiskt bättre än den jag hade (Citroën). Skulle vi inte vara med från början får vi vrida om snabbt och göra en förändring, men känslan är att vi gjort det väldigt bra.

Petter Solberg är teamägare och hustrun Pernilla teamchef. Johan Kristoffersson har värvats till teamet. Det är två starka förare och personligheter som nu ska samsas. Men att döma av kommentarerna innan blir det inga problem.

– Jag tycker samarbetet funkar väldigt bra. Jag har stor respekt för Petter som chaufför. Vi har tävlat mot varandra sen 2013. Det ska bli väldigt kul att få en riktigt snabb teamkamrat på racehelgerna, säger Johan.

– Johan är en drömchaufför för oss. De två tillsammans kan bli hur bra som helst, säger Pernilla.

Petter är av samma åsikt. Johan, med sin racingbakgrund, kan tillföra mycket.

– Johan har väldigt mycket erfarenhet, är bra på bromspunkter, och kör taktiskt och smart. Det är väldigt bra att vi är två bra chaufförer som kan pusha varandra, säger Petter.

Tio kan vinna

Petter Solberg blev världsmästare både 2014 och 2015, men fick abdikera till Mattias Ekström 2016.

Ekström har också fått fabriksstöd, av Audi, och även övriga team vässar.

– Konkurrenterna jobbar otroligt hårt, konstaterar Johan.

– Det är nog tio olika förare som kan vinna, säger Petter.

Den nykomponerade duon från Värmland tillhör dem.

– Målsättningen är förstås att vinna titlar och teammästerskapet. Sköter vi våra kort rätt och med uppbackning från Volkswagen tror jag vi har väldigt stora möjligheter att göra det, säger Johan Kristoffersson.