2016-10-07 15:31

2016-10-07 15:38

Målet flyttas från Karlstad till Torsby

MOTOR: Tidsplanen för Svenska rallyt 2017 klar

Svenska rallyt flyttar målgång och prisutdelning från Stora torget i huvudorten Karlstad till serviceplatsen på Torsby flygplats.
Det framgår när bana och tidsplan för kommande tävling den 9–12 februari 2017 nu presenteras.

En annan nyhet är att Sverige blir först i VM med att den tv-sända sistasträckan (powerstage) med extrapoäng avslutas på serviceplatsen. Tidigare skedde detta i slalombacken i Hagfors och därifrån transport till målet i Karlstad. Torsby är alltså den stora vinnaren i nya upplägget.

– Promotorn och Fia vill ha det så här i stället för en prisutdelning i tomma intet i Karlstad, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Har ni haft dialog med de styrande i Karlstad?

– Ja, självklart. Vi har förklarat för dem att vi inte råder över det här. Vi är styrda av promotorn och Fia (Internationella bilsportförbundet) och de vill att det ska se likadant ut i hela VM, att den riktiga prisutdelningen ska vara på serviceplatsen.

Glenn Olsson förklarar att det egentligen är tv-produktionen som bestämmer mycket över upplägget.

– De vill kunna intervjua teamchefen innan till exempel Ogier kör sista sträckan och sedan skildra glädjen vid målgången.

Efter att mildväder höll på att stoppa hela tävlingen i vintras och en förkortad version till slut kördes dras tummskruvarna åt på arrangören.

– Vi sitter på nåder och måste göra allt tipp-topp för att kunna vara kvar i Värmland, och nu gör vi verkligen som de vill.

Flytt av serviceplats (i Karlstad 2016) och förändring av bana görs för att hitta vintersäkrare områden.

– Vi kan inte ta någon risk med den här banan. Om vi gör avsteg måste vi kunna motivera.

Överlägset mest sydlig blir superspecialsträckan på Färjestadstravet.

– Karlstadssträckan är superviktig för oss för hela finansieringen av tävlingen.

Totalt minskar antalet sträckor från 21 till 18.

De sträckor som försvinner är Kirkenär i Norge, Rämmen, Fredriksberg i Dalarna, Lesjöfors och publikdragande Hagfors sprint.

– Sprinten går inte att använda om vädret är halvdant eftersom det inte är någon riktig grusväg under.

Och ingen sträcka i Dalarna?

– Nej, det blir för långt bort. Vi måste hålla oss inom vissa kilometer.

Nya sträckor är Hof-Finnskog i norska Åsnes och Knon norr om Hagfors, som delvis kördes 2003 (Brunnberg). Likenäs återkommer och Svullrya körs i motsatt riktning. Värmullsåsen har bytt namn till Hagfors. Powerstagen är Torsbysträckan som var med senast också.

Totalt är 57,8 procent nytt.

Glenn Olsson är nöjd med att kunna presentera bana och tidsplan minst fyra månader innan start som är kravet.

Det har varit intensivt jobb, inte minst med att säkra boendet i norra Värmland.

– Vi har fått boka 1 400 rum själva och de delar vi nu ut till teamen, berättar Glenn Olsson.

En annan nyhet är att Sverige blir först i VM med att den tv-sända sistasträckan (powerstage) med extrapoäng avslutas på serviceplatsen. Tidigare skedde detta i slalombacken i Hagfors och därifrån transport till målet i Karlstad. Torsby är alltså den stora vinnaren i nya upplägget.

– Promotorn och Fia vill ha det så här i stället för en prisutdelning i tomma intet i Karlstad, säger Svenska rallyts vd Glenn Olsson.

Har ni haft dialog med de styrande i Karlstad?

– Ja, självklart. Vi har förklarat för dem att vi inte råder över det här. Vi är styrda av promotorn och Fia (Internationella bilsportförbundet) och de vill att det ska se likadant ut i hela VM, att den riktiga prisutdelningen ska vara på serviceplatsen.

Glenn Olsson förklarar att det egentligen är tv-produktionen som bestämmer mycket över upplägget.

– De vill kunna intervjua teamchefen innan till exempel Ogier kör sista sträckan och sedan skildra glädjen vid målgången.

Efter att mildväder höll på att stoppa hela tävlingen i vintras och en förkortad version till slut kördes dras tummskruvarna åt på arrangören.

– Vi sitter på nåder och måste göra allt tipp-topp för att kunna vara kvar i Värmland, och nu gör vi verkligen som de vill.

Flytt av serviceplats (i Karlstad 2016) och förändring av bana görs för att hitta vintersäkrare områden.

– Vi kan inte ta någon risk med den här banan. Om vi gör avsteg måste vi kunna motivera.

Överlägset mest sydlig blir superspecialsträckan på Färjestadstravet.

– Karlstadssträckan är superviktig för oss för hela finansieringen av tävlingen.

Totalt minskar antalet sträckor från 21 till 18.

De sträckor som försvinner är Kirkenär i Norge, Rämmen, Fredriksberg i Dalarna, Lesjöfors och publikdragande Hagfors sprint.

– Sprinten går inte att använda om vädret är halvdant eftersom det inte är någon riktig grusväg under.

Och ingen sträcka i Dalarna?

– Nej, det blir för långt bort. Vi måste hålla oss inom vissa kilometer.

Nya sträckor är Hof-Finnskog i norska Åsnes och Knon norr om Hagfors, som delvis kördes 2003 (Brunnberg). Likenäs återkommer och Svullrya körs i motsatt riktning. Värmullsåsen har bytt namn till Hagfors. Powerstagen är Torsbysträckan som var med senast också.

Totalt är 57,8 procent nytt.

Glenn Olsson är nöjd med att kunna presentera bana och tidsplan minst fyra månader innan start som är kravet.

Det har varit intensivt jobb, inte minst med att säkra boendet i norra Värmland.

– Vi har fått boka 1 400 rum själva och de delar vi nu ut till teamen, berättar Glenn Olsson.

Tidsplanen

Torsdag 9 februari: Shakedown Skalla (7,25 km) kl 8.00, SS 1 Karlstad (1,9) 20.04.

Fredag 10 februari: SS 2 Röjden 1 (18,47) 8.00, SS 3 Hof Finnskog 1 (20,6) 9.01, SS 4 Svullrya 1 (24,45) 10.16, service Torsby 12.00, SS 5 Röjden 2 13.25, SS 6 Hof Finnskog 2 14.26, SS 7 Svullrya 2 15.41, SS 8 Torsby 1 (16,42) 17.10.

Lördag 11 februari: SS 9 Knon 1 (30,7) 8.53, SS 10 Hagfors 1 (15,87) 10.05, SS 11 Vargåsen 1 (18,61) 10.55, service Torsby 12.07, SS 12 Knon 2 13.35, SS 13 Hagfors 2 14.47, SS 14 Vargåsen 2 15.37, SS 15 Karlstad 2 18.10.

Söndag 12 februari: SS 16 Likenäs 1 (21,7) 7.57, omgruppering Ambjörby 8.45, SS 17 Likenäs 2 9.57, omgruppering Torsby 11.20, SS 18 Torsby 2 12.08, prisutdelning på serviceplatsen i Torsby 13.00.

Totalt: 1 430,93 kilometer varav 337,42 kilometer specialsträckor.