2016-08-31 14:54

2016-09-02 19:17

Svenska rallyt flyttar till Torsby

MOTOR: Avgörande möte i Genéve

(UPPDATERAD) Ett stort steg mot att rädda kvar Svenska rallyt i Värmland är taget.
Promotorn och Fia godkände på onsdagen Torsby flygfält som serviceplats.

VM-tävlingens vd Glenn Olsson har varit i Genéve, Schweiz och förhandlat i två dagar med Oliver Ciesla från promotorn WRC Promoter GmbH och Fias (Internationella bilsportförbundet) rallychef Jarmo Mahonen.

Förutom okej till serviceplats på flygfältet i Torsby kan Glenn Olsson också glädjas åt att förslaget om ny bansträckning, med många nya specialsträckor, mottogs positivt och att datumet för kommande tävling är klart. Det blir den 9–12 februari 2017.

– Det är det datumet vi ville ha, säger Glenn Olsson.

Men absolut viktigast är att flytta rallyt till kallare områden. En till upplaga som den senaste, då serviceplats var i Karlstads yttre hamn och mildväder gjorde att flera sträckor fick ställas in, skulle antagligen bli dödsstöten.

Känner du att ni tagit ett stort steg mot att rädda rallyt i Värmland för framtiden?

– Absolut. Just att vi får förtroendet att använda Torsby som bas har varit nyckeln för oss.

Glenn Olsson vågar dock inte ropa hej riktigt än när det gäller Torsby.

– Vi är inte helt i mål med alla boendeanläggningar än, men det skulle vara extremt tråkigt om det skulle falla på det nu när vi fått klart med Fia, promotorn och teamen.

Det handlar om ett fåtal, cirka två procent, av de 350 rum som finns tillgängliga i Torsby/Sunne-området.

– Jag kommer inte ta beslut att flytta till Torsby förrän jag har klart med alla boendeanläggningar. Kör vi ett år och det faller på att vi inte har kontroll på boendet har vi gjort oss en björntjänst.

Svenska rallyt vill alltså kunna styra så att bara de mest prioriterade, som VM-teamens förare, andra som jobbar med VM och vissa tv-team, bor i närområdet.

– Det räcker inte på långa vägar ändå. Många får bo i Karlstad eller andra platser, säger Glenn Olsson.

Kommande tävling blir avgörande på flera sätt.

– Det gäller att vi gör ett bra jobb 2017 så vi får förtroendet att fortsätta med Torsby som bas 2018. Vi har inte råd att misslyckas med någonting egentligen. Vi måste ha en normal vinter och allt runtomkring måste funka tipp-topp.

Om ni inte lyckas med boendet, blir det samma upplägg som senast då?

– Jag skulle bli extremt besviken om vi i det här läget skulle fastna på att vi inte kom i mål med ett fåtal boendeanläggningar. Jag utgår från att det går att lösa. Helst hade jag velat ta beslutet i dag (onsdag). Vi får jobba vidare. Förhoppningsvis blir det klart redan i morgon (torsdag).

Tiden börjar bli knapp.

– Vi är sena som vi är och har jättemycket grejer vi måste jobba vidare med. Extremt mycket detaljer innan vi kan få VM-tävlingen att fungera uppe i Torsby.

Det blir liknande upplägg som när servicen var på flygplatsen i Råda.

Är bansträckningen klar?

– Ja, den är mer eller mindre okej, men vi kan inte kommunicera externt än. Den ska fortfarande på remiss till Fia och skriftligen godkännas. Lite detaljer kring markägarfrågan återstår också. Där är vi nog ett par veckor bort innan vi kan säga exakt hur banan blir.

Mycket blir nytt.

– Det är väldigt mycket nya SS-kilometer. Vilket är bra. Det finns efterfrågan på nya sträckor för att förarna ska få en utmaning. Några är helt nya och några nygamla som inte varit med på länge. Många sträckor försvinner också.

Glenn Olsson talar också om nya regler VM-regler som är på gång, med exempelvis powerstage.

– 2017 kommer bli ett av de bättre åren för rally-VM med tanke på att Toyota kommer in, hur många som kör och alla nyheter med bilarna och allt runtomkring. Rally-VM är på väg åt rätt håll nu.

Ett treårsavtal säkerställdes inför gångna vinterns tävling.

– Vi kommer betala flera miljoner mer för att vara kvar i VM. Den biten avklarad, säger Glenn Olsson.

VM-tävlingens vd Glenn Olsson har varit i Genéve, Schweiz och förhandlat i två dagar med Oliver Ciesla från promotorn WRC Promoter GmbH och Fias (Internationella bilsportförbundet) rallychef Jarmo Mahonen.

Förutom okej till serviceplats på flygfältet i Torsby kan Glenn Olsson också glädjas åt att förslaget om ny bansträckning, med många nya specialsträckor, mottogs positivt och att datumet för kommande tävling är klart. Det blir den 9–12 februari 2017.

– Det är det datumet vi ville ha, säger Glenn Olsson.

Men absolut viktigast är att flytta rallyt till kallare områden. En till upplaga som den senaste, då serviceplats var i Karlstads yttre hamn och mildväder gjorde att flera sträckor fick ställas in, skulle antagligen bli dödsstöten.

Känner du att ni tagit ett stort steg mot att rädda rallyt i Värmland för framtiden?

– Absolut. Just att vi får förtroendet att använda Torsby som bas har varit nyckeln för oss.

Glenn Olsson vågar dock inte ropa hej riktigt än när det gäller Torsby.

– Vi är inte helt i mål med alla boendeanläggningar än, men det skulle vara extremt tråkigt om det skulle falla på det nu när vi fått klart med Fia, promotorn och teamen.

Det handlar om ett fåtal, cirka två procent, av de 350 rum som finns tillgängliga i Torsby/Sunne-området.

– Jag kommer inte ta beslut att flytta till Torsby förrän jag har klart med alla boendeanläggningar. Kör vi ett år och det faller på att vi inte har kontroll på boendet har vi gjort oss en björntjänst.

Svenska rallyt vill alltså kunna styra så att bara de mest prioriterade, som VM-teamens förare, andra som jobbar med VM och vissa tv-team, bor i närområdet.

– Det räcker inte på långa vägar ändå. Många får bo i Karlstad eller andra platser, säger Glenn Olsson.

Kommande tävling blir avgörande på flera sätt.

– Det gäller att vi gör ett bra jobb 2017 så vi får förtroendet att fortsätta med Torsby som bas 2018. Vi har inte råd att misslyckas med någonting egentligen. Vi måste ha en normal vinter och allt runtomkring måste funka tipp-topp.

Om ni inte lyckas med boendet, blir det samma upplägg som senast då?

– Jag skulle bli extremt besviken om vi i det här läget skulle fastna på att vi inte kom i mål med ett fåtal boendeanläggningar. Jag utgår från att det går att lösa. Helst hade jag velat ta beslutet i dag (onsdag). Vi får jobba vidare. Förhoppningsvis blir det klart redan i morgon (torsdag).

Tiden börjar bli knapp.

– Vi är sena som vi är och har jättemycket grejer vi måste jobba vidare med. Extremt mycket detaljer innan vi kan få VM-tävlingen att fungera uppe i Torsby.

Det blir liknande upplägg som när servicen var på flygplatsen i Råda.

Är bansträckningen klar?

– Ja, den är mer eller mindre okej, men vi kan inte kommunicera externt än. Den ska fortfarande på remiss till Fia och skriftligen godkännas. Lite detaljer kring markägarfrågan återstår också. Där är vi nog ett par veckor bort innan vi kan säga exakt hur banan blir.

Mycket blir nytt.

– Det är väldigt mycket nya SS-kilometer. Vilket är bra. Det finns efterfrågan på nya sträckor för att förarna ska få en utmaning. Några är helt nya och några nygamla som inte varit med på länge. Många sträckor försvinner också.

Glenn Olsson talar också om nya regler VM-regler som är på gång, med exempelvis powerstage.

– 2017 kommer bli ett av de bättre åren för rally-VM med tanke på att Toyota kommer in, hur många som kör och alla nyheter med bilarna och allt runtomkring. Rally-VM är på väg åt rätt håll nu.

Ett treårsavtal säkerställdes inför gångna vinterns tävling.

– Vi kommer betala flera miljoner mer för att vara kvar i VM. Den biten avklarad, säger Glenn Olsson.