2016-07-15 06:00

2016-07-15 06:00

Driftingtävling i Karlstad

MOTOR: "De bästa förarna i Norden"

På lördag avgörs Jspec.se Drift Challenge på Tingvalla isstadion i Karlstad. De 23 bästa förarna i Norden kommer finnas på plats för att bjuda på en storstilad show. NWT fick som enda tidning möjlighet att åka med värmlänningen Alexander Granlund i en tur på banan i hans BMW med närmare 1 000 hästkrafter.

Lukten av bränt gummi, däckskrik och mängder av rök är några saker som ingår i sporten drifting. Men publiken kan också räkna med show, spex och snabba bilar. Det menar initiativtagaren tillika delarrangören Calle Ward.

– Det handlar om att showa, en riktig publiksport. Den som kör snyggast och snabbast vinner, ungefär. Domarna kollar på hastighet, vinkeln i sladden och tangeringspunkter och sätter sedan poäng på detta. De 16 bästa går vidare från kvalet och möts sedan en mot en i elimineringsrundan, säger han.

Snabbt växande sport

Sporten i sig går ännu inte att leva på i Sverige, utan det är i USA som proffsen finns. Att tävla är väldigt dyrt eftersom bilen kostar mycket att underhålla.

– Det är väldigt dyrt, under en tävling förbrukar man nästan 20 bakdäck, säger Ward.

Sporten växer trots den ekonomiska aspekten enormt snabbt.

– Det är den snabbast växande motorsporten i världen för tillfället, säger föraren Alexander Granlund.

– Det är roligt att se. Sporten är väl lite i det stadiet som rally för 20-30 år sedan skulle jag säga. Många ungdomar som har trimmade och stajlade bilar hemma kan förhoppningsvis se upp till förarna, och fatta ett intresse för sporten, säger Calle Ward.

Amerikanskt koncept

Tävlingskonceptet som antas under tävlingen på Tingvalla kallas för ”Great Eight”. En stor åtta formas med hjälp av betongblock och bildäck för att ge en så sladdvänliga bana som möjligt.

– Det blir en grymt rolig tävling. Hastigheterna kommer väl ligga mellan 80 och 100 kilometer i timmen, att jämföra med Mantorp där jag var uppe i 180 ungefär, säger Granlund.

Lukten av bränt gummi, däckskrik och mängder av rök är några saker som ingår i sporten drifting. Men publiken kan också räkna med show, spex och snabba bilar. Det menar initiativtagaren tillika delarrangören Calle Ward.

– Det handlar om att showa, en riktig publiksport. Den som kör snyggast och snabbast vinner, ungefär. Domarna kollar på hastighet, vinkeln i sladden och tangeringspunkter och sätter sedan poäng på detta. De 16 bästa går vidare från kvalet och möts sedan en mot en i elimineringsrundan, säger han.

Snabbt växande sport

Sporten i sig går ännu inte att leva på i Sverige, utan det är i USA som proffsen finns. Att tävla är väldigt dyrt eftersom bilen kostar mycket att underhålla.

– Det är väldigt dyrt, under en tävling förbrukar man nästan 20 bakdäck, säger Ward.

Sporten växer trots den ekonomiska aspekten enormt snabbt.

– Det är den snabbast växande motorsporten i världen för tillfället, säger föraren Alexander Granlund.

– Det är roligt att se. Sporten är väl lite i det stadiet som rally för 20-30 år sedan skulle jag säga. Många ungdomar som har trimmade och stajlade bilar hemma kan förhoppningsvis se upp till förarna, och fatta ett intresse för sporten, säger Calle Ward.

Amerikanskt koncept

Tävlingskonceptet som antas under tävlingen på Tingvalla kallas för ”Great Eight”. En stor åtta formas med hjälp av betongblock och bildäck för att ge en så sladdvänliga bana som möjligt.

– Det blir en grymt rolig tävling. Hastigheterna kommer väl ligga mellan 80 och 100 kilometer i timmen, att jämföra med Mantorp där jag var uppe i 180 ungefär, säger Granlund.

  • Erik Dahlén