2016-05-12 18:21

2016-05-12 18:21

"Svårt skriva regler som passar alla"

MOTOR: Volvo kan hoppa av när STCC byter reglemente

STCC är på väg att byta reglemente.
Det kan betyda att Volvo som dominerat med totalsegrar de senaste tre åren försvinner.
– Det är inte bra om Volvo slutar, men det är svårt att skriva regler som passar alla, säger Janne ”Flash” Nilsson.

Flash Engineering från Karlstad gjorde comeback i STCC den här säsongen med Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson som förare i teamets Saabar. Flash har en långsiktig plan och tror inte att serien står och faller med Volvo.

– Nej, vi får rätta oss efter det som blir.

STCC:s vd Jonas Lundin tänker göra förändringen, kanske redan till 2017, även om det innebär att Volvo backar ur.

– Ett pris vi i så fall får vara beredda att betala, säger Lundin.

Efter bråket om bilarnas prestanda med utbrytarserien TTA, som Flash var med och startade, antog STCC efter sammanslagningen med TTA till säsongen 2013 TTA-bilarnas reglemente (Solution F) där alla kör i likadana franskbyggda fordon. Bara plastkarosserna skiljer sig lite.

Det finns ett begränsat antal Solution F-bilar i Sverige. Vid årets premiär i Skövde startade bara tio stycken. Bilen anses för dyr.

Nu överväger STCC att införa TCR-reglementet, som utgår från ombyggda standardvagnar och är billigare och inte lika hårt anpassat för fabriksteam. De går inte lika fort som nuvarande, men det kan Flash acceptera.

– Vi vill tillhöra världens reglemente och inte isolera oss, och just nu verkar TCR fungera bäst. Om Sverige går med nästa år blir vi det 17:e landet i världen. Det här har vi inte upplevt sedan Supertouring i slutet av 90-talet.

Team redo

Flera svenska team är beredda. PWR Racing (Johan Kristoffersson en av förarna) har gjort upp med Seat som har TCR-bilar. Brovallen Design har bytt till Ford som också är redo. Andra tillverkare, som Honda, Alfa Romeo, Peugeot, Opel och Subaru producerar redan bilar enligt internationella reglementet.

– Flera tillverkare står redo att ge sig in i STCC om vi väljer det nya reglementet, säger Jonas Lundin. Vi har tre eller fyra team som stampar av otålighet i kulissen.

Flash verkar ta det lugnt.

Kan du få tag på TCR-bilar?

– Det kan jag nog. Jag fokuserar på det här året först. Det är ju inte klart än när det blir.

Volvo har i dagsläget ingen TCR-bil. Ingen av de aktuella modellerna passar för att byggas om. Den nuvarande V40 som skulle vara möjlig går ur produktion om 18 månader och är inte aktuell.

– Vi kommer inte att bygga en TCR-bil till nästa säsong, säger Johan Meissner på Polestar Cyan Racing. Men för framtiden stänger vi inte dörren kategoriskt.

– Vi vill ha med Volvo, säger Jonas Lundin, men vi kan inte bygga hela vårt koncept efter deras förutsättningar. Vi för samtal för att se om vi kan hitta en lösning.

För att det nya reglementet ska kunna tillämpas från och med 2017 måste beslut fattas snart. Besked väntas från STCC under juni, någon gång efter racet i Mantorp den 26 maj. (TT/NWT)

Flash Engineering från Karlstad gjorde comeback i STCC den här säsongen med Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson som förare i teamets Saabar. Flash har en långsiktig plan och tror inte att serien står och faller med Volvo.

– Nej, vi får rätta oss efter det som blir.

STCC:s vd Jonas Lundin tänker göra förändringen, kanske redan till 2017, även om det innebär att Volvo backar ur.

– Ett pris vi i så fall får vara beredda att betala, säger Lundin.

Efter bråket om bilarnas prestanda med utbrytarserien TTA, som Flash var med och startade, antog STCC efter sammanslagningen med TTA till säsongen 2013 TTA-bilarnas reglemente (Solution F) där alla kör i likadana franskbyggda fordon. Bara plastkarosserna skiljer sig lite.

Det finns ett begränsat antal Solution F-bilar i Sverige. Vid årets premiär i Skövde startade bara tio stycken. Bilen anses för dyr.

Nu överväger STCC att införa TCR-reglementet, som utgår från ombyggda standardvagnar och är billigare och inte lika hårt anpassat för fabriksteam. De går inte lika fort som nuvarande, men det kan Flash acceptera.

– Vi vill tillhöra världens reglemente och inte isolera oss, och just nu verkar TCR fungera bäst. Om Sverige går med nästa år blir vi det 17:e landet i världen. Det här har vi inte upplevt sedan Supertouring i slutet av 90-talet.

Team redo

Flera svenska team är beredda. PWR Racing (Johan Kristoffersson en av förarna) har gjort upp med Seat som har TCR-bilar. Brovallen Design har bytt till Ford som också är redo. Andra tillverkare, som Honda, Alfa Romeo, Peugeot, Opel och Subaru producerar redan bilar enligt internationella reglementet.

– Flera tillverkare står redo att ge sig in i STCC om vi väljer det nya reglementet, säger Jonas Lundin. Vi har tre eller fyra team som stampar av otålighet i kulissen.

Flash verkar ta det lugnt.

Kan du få tag på TCR-bilar?

– Det kan jag nog. Jag fokuserar på det här året först. Det är ju inte klart än när det blir.

Volvo har i dagsläget ingen TCR-bil. Ingen av de aktuella modellerna passar för att byggas om. Den nuvarande V40 som skulle vara möjlig går ur produktion om 18 månader och är inte aktuell.

– Vi kommer inte att bygga en TCR-bil till nästa säsong, säger Johan Meissner på Polestar Cyan Racing. Men för framtiden stänger vi inte dörren kategoriskt.

– Vi vill ha med Volvo, säger Jonas Lundin, men vi kan inte bygga hela vårt koncept efter deras förutsättningar. Vi för samtal för att se om vi kan hitta en lösning.

För att det nya reglementet ska kunna tillämpas från och med 2017 måste beslut fattas snart. Besked väntas från STCC under juni, någon gång efter racet i Mantorp den 26 maj. (TT/NWT)