2016-04-25 20:26

2016-04-25 20:26

"Han har inte bättre förstånd"

MOTOR: Finnskoga MK:s Mattias Ekström sågar Timmy Hansen

Mattias Ekström hade segervittring i Portugal när Timmy Hansen satte stopp för Finnskogaförarens framfart.
– Han har inte bättre förstånd. Man kan inte bli arg på någon som inte förstår, säger Ekström.

Mattias Ekström var snabbast i kvalet när årets första VM-deltävling avgjordes för drygt en vecka sedan. I semifinalen var han ledde han fram till första kurvan då han blev påkörd bakifrån av Timmy Hansen.

– Första svängen är lite giftig, glömmer någon då att bromsa så blir det lite jobbigt, säger Finnskogaföraren med ett leende.

Har inte koll

De två svenskarna har drabbat samman tidigare. Förra årets VM-deltävling i Höljes slutade med att Hansen korsade mållinjen som etta efter att ha passerat Ekström i målkurvan. Men juryn ansåg att Hansen kört för hårt och tilldömde Ekström segern.

– Petter Solberg är ett bra exempel på en kille som kör med respekt. Han kör jättefort och han kör smart. De unga vilda grabbarna har inte koll. Det är väl så när man är ung att man inte har riktigt koll, det är kanske något man får när man blir gammal.

Köpa en burk förnuft

Mattias Ekström och hans team valde att inte lämna in någon protest mot Hansen efter sammandrabbningen i Portugal, eftersom de anser att det är domarnas sak att uppmärksamma och bestraffa för hårda tag på banan.

– Timmy bad om ursäkt efteråt. Men kunde jag köpa en burk förnuft åt honom på Ica och han drack upp så att det blev bra, då skulle jag göra det.

På måndagen var Ekström och hans EKSRX-team på plats i Höljes för tester. Nästa VM-deltävling avgörs på Hockenheim, Tyskland 7–8 maj. Ekström kommer då att dubbla, han ska köra både rallycross och DTM.

– Det ska bli spännande att se hur långt det kan räcka. Vi får se vilken prestanda vi har i både rallycross och DTM, men spännande ska det verkligen bli.

Är det inte svårt att ställa om mellan två olika tävlingsbilar samma helg?

– Jag har dubblat tidigare, vi får se efteråt hur det lyckas den här gången. Jag ska bara njuta av stunden.

Vad är roligast, DTM eller rallycross?

– Bägge sporterna har sin charm och sina för- och nackdelar.

Kan du vinna bägge tävlingarna?

Skulle jag stå här nu och säga att jag vill vinna bägge skulle de flesta idiotförklara mig. Men att drömma är gratis och jag har alltid haft stora drömmar. Jag ska göra mitt bästa och på söndagskvällen får vi se hur långt det räckte.

Toomas ”Topi” Heikkinen är ny i Ekströms team. Han slutade trea i Portugal och stortrivs i sin nya bil.

– Det är ett steg uppåt i karriären. Teamet är väldigt proffsigt och bilen är ruggigt bra. När man får sådana förutsättningar så är det inte så svårt att lyckas. Målsättningen är att hjälpa till att säkra teammästerskapet och att vi kan slåss i toppen även individuellt, säger den sympatiske finländaren.

Mattias Ekström var snabbast i kvalet när årets första VM-deltävling avgjordes för drygt en vecka sedan. I semifinalen var han ledde han fram till första kurvan då han blev påkörd bakifrån av Timmy Hansen.

– Första svängen är lite giftig, glömmer någon då att bromsa så blir det lite jobbigt, säger Finnskogaföraren med ett leende.

Har inte koll

De två svenskarna har drabbat samman tidigare. Förra årets VM-deltävling i Höljes slutade med att Hansen korsade mållinjen som etta efter att ha passerat Ekström i målkurvan. Men juryn ansåg att Hansen kört för hårt och tilldömde Ekström segern.

– Petter Solberg är ett bra exempel på en kille som kör med respekt. Han kör jättefort och han kör smart. De unga vilda grabbarna har inte koll. Det är väl så när man är ung att man inte har riktigt koll, det är kanske något man får när man blir gammal.

Köpa en burk förnuft

Mattias Ekström och hans team valde att inte lämna in någon protest mot Hansen efter sammandrabbningen i Portugal, eftersom de anser att det är domarnas sak att uppmärksamma och bestraffa för hårda tag på banan.

– Timmy bad om ursäkt efteråt. Men kunde jag köpa en burk förnuft åt honom på Ica och han drack upp så att det blev bra, då skulle jag göra det.

På måndagen var Ekström och hans EKSRX-team på plats i Höljes för tester. Nästa VM-deltävling avgörs på Hockenheim, Tyskland 7–8 maj. Ekström kommer då att dubbla, han ska köra både rallycross och DTM.

– Det ska bli spännande att se hur långt det kan räcka. Vi får se vilken prestanda vi har i både rallycross och DTM, men spännande ska det verkligen bli.

Är det inte svårt att ställa om mellan två olika tävlingsbilar samma helg?

– Jag har dubblat tidigare, vi får se efteråt hur det lyckas den här gången. Jag ska bara njuta av stunden.

Vad är roligast, DTM eller rallycross?

– Bägge sporterna har sin charm och sina för- och nackdelar.

Kan du vinna bägge tävlingarna?

Skulle jag stå här nu och säga att jag vill vinna bägge skulle de flesta idiotförklara mig. Men att drömma är gratis och jag har alltid haft stora drömmar. Jag ska göra mitt bästa och på söndagskvällen får vi se hur långt det räckte.

Toomas ”Topi” Heikkinen är ny i Ekströms team. Han slutade trea i Portugal och stortrivs i sin nya bil.

– Det är ett steg uppåt i karriären. Teamet är väldigt proffsigt och bilen är ruggigt bra. När man får sådana förutsättningar så är det inte så svårt att lyckas. Målsättningen är att hjälpa till att säkra teammästerskapet och att vi kan slåss i toppen även individuellt, säger den sympatiske finländaren.

VM-helgen i Höljes

Fredag 1/7: I år kommer tävlingarna att starta redan på fredagen, men vilka klasser som ska köra då är ännu inte bestämt.

Lördag 2/7: VM- och EM-ekipagen i Supercar kör de första kvalheaten.

Söndag 3/7: Kval, semifinaler och finaler för bland andra VM och EM i Supercar.

Årets tävling kommer att bli den största någonsin med samtliga klasser på plats; Supercar VM och EM, RX Lites, Touring car och Super 1600. Rekordpublik väntas till norra Värmland. Bland VM-förarna i Supercar finns bland andra Petter Solberg, Sebastién Loeb, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Ken Block, Andreas Bakkerud och Timmy Hansen.

Källa: