2016-02-16 06:00

2016-02-16 06:00

"Gjorde precis allt vi kunde"

MOTOR: Känsloladdad Olsson riktar ett stort tack till alla inblandade

Svenska rallyt 2016 – festen som vägrade att ge upp.
Dagen efter att sista bilen rullade i mål rördes vd:n till tårar igen.
– Kämpaandan i organisationen är helt fantastisk, sade Glenn Olsson, innan han vände bort den tårfyllda blicken och försökte svälja den sköra rösten.

Förspelet till årets upplaga av Svenska rallyt, som körts i de värmländska skogarna sedan 1950, handlade mestadels om evenemangets vara eller icke vara.

Att organisationen, som omfattade drygt 4 000 personer, lyckades parera nådastöten som riktades mot den traditionsrika motorfesten, rörde vd:n Glenn Olsson även dagen efter att det nya treårsavtalet offentliggjordes.

– Kämpaandan i organisationen är helt fantastisk. Att så många ställer upp när det väl bränner till...

– Folk var ute och vattnade och körde väghyvlar på nätterna. Ett fantastiskt jobb, så mycket slit. Det är många som ska ha en enorm eloge och stor klapp på axeln.

Sömnlösa nätter

Att akututryckningen med vägarbete på flera sträckor kostat lite extra var värt sitt pris – även om den exakta omkostnaden inte är fastställd ännu.

– Vi har fått jobba med att lösa saker bara. Det fanns inte tid att sitta och fundera. Vi var bara tvungna att snabbast möjligast få ihop vägarna och få det att funka. Det är klart att det blir kostnader för oss, men i den sitsen vi sitter – om vi inte hade genomfört rallyt hade vi varit körda. Då hade det blivit konkurs.

Än mer glädjande är att vägarna ska vara i bättre skick än väntat.

– Jag har fått rapporter från exempelvis Vargåsensträckan, som vi körde två gånger, att det var mindre skador på den i år än i fjol.

Olsson berättar att det har blivit många sömnlösa nätter de senaste två veckorna.

En lättad vd lägger årets upplaga bakom sig.

– När man kan ta den här kolossen i mål så är det klart att det är otroligt skönt. Vi vet att vi gjorde precis allt vi kunde.

Förspelet till årets upplaga av Svenska rallyt, som körts i de värmländska skogarna sedan 1950, handlade mestadels om evenemangets vara eller icke vara.

Att organisationen, som omfattade drygt 4 000 personer, lyckades parera nådastöten som riktades mot den traditionsrika motorfesten, rörde vd:n Glenn Olsson även dagen efter att det nya treårsavtalet offentliggjordes.

– Kämpaandan i organisationen är helt fantastisk. Att så många ställer upp när det väl bränner till...

– Folk var ute och vattnade och körde väghyvlar på nätterna. Ett fantastiskt jobb, så mycket slit. Det är många som ska ha en enorm eloge och stor klapp på axeln.

Sömnlösa nätter

Att akututryckningen med vägarbete på flera sträckor kostat lite extra var värt sitt pris – även om den exakta omkostnaden inte är fastställd ännu.

– Vi har fått jobba med att lösa saker bara. Det fanns inte tid att sitta och fundera. Vi var bara tvungna att snabbast möjligast få ihop vägarna och få det att funka. Det är klart att det blir kostnader för oss, men i den sitsen vi sitter – om vi inte hade genomfört rallyt hade vi varit körda. Då hade det blivit konkurs.

Än mer glädjande är att vägarna ska vara i bättre skick än väntat.

– Jag har fått rapporter från exempelvis Vargåsensträckan, som vi körde två gånger, att det var mindre skador på den i år än i fjol.

Olsson berättar att det har blivit många sömnlösa nätter de senaste två veckorna.

En lättad vd lägger årets upplaga bakom sig.

– När man kan ta den här kolossen i mål så är det klart att det är otroligt skönt. Vi vet att vi gjorde precis allt vi kunde.