2016-02-11 21:43

2016-02-11 22:47

Ogier: "Jag älskar Svenska rallyt"

SVENSKA RALLYT: Grinig Ogier ville först inte prata med NWT – men lugnade sig

Det var en samlad världsstjärna som kom till presskonferensen i Karlstad CCC.
Betydligt mer samlad än efter onsdagens rekognosering, då Sebastien Ogier i princip dömde ut årets upplaga av Svenska rallyt.
– Vissa sträckor kommer att bli kul att köra, andra blir svårare, sa Ogier till ett stort pressuppbåd.

Torsdagens stora snackis var Sebastien Ogiers utspel om kvaliteten på vissa av rallyts sträckor under den första rekognoseringsdagen. Och den efterföljande kommentaren på twitter där han svor sig fri från samma uttalanden.

Och hävdade att de var tidningsankor.

Detta trots att NWT hade fångat det han sa på film.

Fortfarande grinig

Att rallyvärldens största stjärna fortfarande var grinig vid lunchtid på torsdagen visade han genom att inte vilja prata med NWT:s utsände efter rekognoseringen på Vargåsen-sträckan.

Men vid torsdagskvällens presskonferens var det en mer polerad Ogier som tog till orda.

– Under onsdagen var det flera sträckor som var helt omöjliga att köra. Hur det ser ut där nu har jag inte tillräckligt med info för att kunna uttala mig om.

Att Sebastien Ogier inte ville uppröra fler känslor stod klart.

– Jag älskar att köra Svenska rallyt men gör det helst under rätt förhållanden, det vill säga på vinterväglag, konstaterade fransmannen diplomatiskt.

Han har dock ställt in sig på att rallyt kan bli än kortare än vad den nuvarande ”plan B” ger vid handen.

– Vi förare vill självklart köra ett så långt rally som möjligt, men blir det nedkortat får vi finna oss i situationen.

Ett svårare rally

De stora skillnaderna mot traditionella VM-rallyn i Sverige kommer enligt Ogier att bli avsaknaden av snövallar.

– Det kommer att gå fort och samtidigt bli betydligt svårare. Nu finns det inga vallar att studsa i utan hamnar man fel kan en sten eller ett träd stå där i stället, konstaterade Ogier.

Och fortsatte leende:

– ...men jag är inte rädd för utmaningar.

Spara däck

Att tävlingen till stor del kommer att avgöras på grus kommer också att ställa krav på förarnas förmåga att spara gummi.

Den av toppförarna som är bäst i just den grenen kommer att ha en stor fördel när rallyt går in i sitt avgörande skede.

Ogier lyfte förstås också fram den fråga han tycker är mest central.

Den som handlar om säkerhet.

– Säkerheten är oerhört viktig, inte minst när underlaget ser ut som det gör. Det är vi som sitter i bilarna som är utsatta så jag hoppas verkligen att de rätta besluten kommer att tas.

Torsdagens stora snackis var Sebastien Ogiers utspel om kvaliteten på vissa av rallyts sträckor under den första rekognoseringsdagen. Och den efterföljande kommentaren på twitter där han svor sig fri från samma uttalanden.

Och hävdade att de var tidningsankor.

Detta trots att NWT hade fångat det han sa på film.

Fortfarande grinig

Att rallyvärldens största stjärna fortfarande var grinig vid lunchtid på torsdagen visade han genom att inte vilja prata med NWT:s utsände efter rekognoseringen på Vargåsen-sträckan.

Men vid torsdagskvällens presskonferens var det en mer polerad Ogier som tog till orda.

– Under onsdagen var det flera sträckor som var helt omöjliga att köra. Hur det ser ut där nu har jag inte tillräckligt med info för att kunna uttala mig om.

Att Sebastien Ogier inte ville uppröra fler känslor stod klart.

– Jag älskar att köra Svenska rallyt men gör det helst under rätt förhållanden, det vill säga på vinterväglag, konstaterade fransmannen diplomatiskt.

Han har dock ställt in sig på att rallyt kan bli än kortare än vad den nuvarande ”plan B” ger vid handen.

– Vi förare vill självklart köra ett så långt rally som möjligt, men blir det nedkortat får vi finna oss i situationen.

Ett svårare rally

De stora skillnaderna mot traditionella VM-rallyn i Sverige kommer enligt Ogier att bli avsaknaden av snövallar.

– Det kommer att gå fort och samtidigt bli betydligt svårare. Nu finns det inga vallar att studsa i utan hamnar man fel kan en sten eller ett träd stå där i stället, konstaterade Ogier.

Och fortsatte leende:

– ...men jag är inte rädd för utmaningar.

Spara däck

Att tävlingen till stor del kommer att avgöras på grus kommer också att ställa krav på förarnas förmåga att spara gummi.

Den av toppförarna som är bäst i just den grenen kommer att ha en stor fördel när rallyt går in i sitt avgörande skede.

Ogier lyfte förstås också fram den fråga han tycker är mest central.

Den som handlar om säkerhet.

– Säkerheten är oerhört viktig, inte minst när underlaget ser ut som det gör. Det är vi som sitter i bilarna som är utsatta så jag hoppas verkligen att de rätta besluten kommer att tas.