2016-02-09 06:00

2016-02-09 19:00

Hemmahoppet vill högst upp

WRC 2: Fredrik Åhlin drömmer om att fira seger på torget i Karlstad

Fredrik Åhlin har varit trea och sexa.
Nu siktar hemmahoppet på seger i WRC 2.
– Jag vill stå högst upp här, säger han när vi besöker Stora torget i Karlstad några veckor före start.

För Fredrik Åhlin är rallyt nu mer hemma än någonsin, när inte bara högkvarteret är i Karlstad utan också serviceplatsen.

– Från Yttre hamn ser jag rätt över till familjehemmet på Tynäs. Ibland bor jag i syrrans lägenhet på Herrhagen, det är bara 500 meter till parc ferme.

Han är laddad inför tävlingen.

– Det är en sak att vara svensk, men jag är Karlstad- och Hammaröpôjk och allting är här, förutom sträckorna, klart att det är fränt, säger 24-åringen.

Klarar du av all fokus?

– Ja, det får vi hoppas. Jag är i en helt annan situation nu än de två tidigare åren. 2014 var första gången någonsin i en R5-bil och 2015 hade jag bara åkt två tävlingar under 2014. Nu har jag åkt mycket bil och fått bra resultat. Vi ska nog slåss i toppen, inget snack om saken, vi ska i alla fall gå ut för att göra det.

Vi, det är norske kartläsaren Morten Erik Abrahamsen och teamet JC Racteknik från Kil i samarbete med engelska C1 Sport, som Åhlin ska köra full säsong i brittiska mästerskapet för i år, förhoppningsvis parallellt med en satsning på WRC 2-VM. C1 Sports boss Martin Wilkinson, Colin McRaes forne förstemekaniker, drev också Åhlins Dmack-stöttade bil 2014.

Vad innebär slåss i toppen?

– Vi siktar på seger, vi ska vara med där uppe och slåss. Sen vet jag ju om att Tidemand och Lappi i fabriks-Skodor och Brynildsen och Elfyn Evans i fabriks-Fordar blir svåra att slåss med. De fyra jag ser som de absolut hårdaste konkurrenterna, de sitter i det bästa materialet och är de absolut snabbaste förarna. Gröndal kan åka fort ibland också.

Träningsmässigt lär han dock ligga efter.

– Nu är jag överlycklig att få göra två dagars test inför Svenska, då har jag inte åkt på två månader, så bra förutsättningar har jag aldrig haft tidigare.

När det gäller uppmärksamhet inför Svenska rallyt kan det bli för mycket av det goda.

Det är delvis därför han knappt varit hemma de närmaste veckorna. Han har varit instruktör på förarutbildning i Kitzbühel, på läger med bilsportlandslaget på Gran Canaria och i Åre.

– Var jag är i Karlstad så frågar folk hur det går med rallyt, jag pratar om det hela tiden, det blir inte bara sju–åtta dagar som ett vanligt rally utan kanske 14–15 dagar, och då blir jag så trött på rally tom i skallen. Då är det skönt att vara borta från Karlstad ett tag och spara energin till när det gäller.

Olika bedömning

Fredrik Åhlin är fortfarande arg på det som hände i Svenska rallyt förra året.

Då låg han lågt från start och pratade aldrig om topplaceringar, men satsade på att köra smart, hängde med bra och låg topp tre efter första dagen.

En snurr andra dagen kostade cirka 25 sekunder

– Sen blev vi hindrade av Valeriy Gorban som stod rätt över vägen. Vi stod en och en halv minut bakom honom och sen ville han inte släppa förbi oss på 18 kilometer. Vi låg bakom honom ända in i mål. Där någonstans försvann luften, säger Åhlin, som var borta från segerstriden.

Det han är upprörd över är att han inte fick någon tidskompensation.

– Jag fick besked av tävlingsledningen att det inte går att ändra på, finns inget i regelverket som stödjer det. Jag förstår att de följer reglerna men det ska vara lika för alla oavsett om man heter Ogier eller Fredrik Åhlin, säger han och betonar att det är olika ledningar i olika tävlingar.

Det han vänder sig mot är att bedömningen inte är lika i hela VM.

Han tar Wales som exempel där Neuville rullade och Ogier ficka stanna i 35 sekunder. Den tiden fick han tillbaka efteråt.

– Gör de i Wales fel som inte följer regelverket eller kunde de i Sverige varit mer smidiga. Det tänker inte jag lägga någon värdering i, men det är klart att det hade varit lite kul att se vad som hänt om det varit Ogier som blivit hindrad i Svenska rallyt. Om jag fått tillbaka tiden hade jag blivit trea ändå, fast jag snurrade sista dagen.

Viktigt för fortsättningen

En pallplats nu kanske kan vara plåster på såren.

Resultatet i Svenska rallyt är avgörande för resten av säsongen och chansen att köra hela VM på sex tävlingar, utöver de sju som redan är i hamn i brittiska mästerskapet. Ytterligare två VM-rallyn är också klara.

– Vinner vi svenska försöker vi åka nästa i Portugal för att se om vi kan fortsätta vara med och slåss uppe i toppen. Leder vi sen VM efter tre tävlingar hoppas vi att det kommer andra sponsorer för att vilja hjälpa till.

– Men har vi en riktigt dålig tävling i Sverige fokuserar vi nog på att åka Finland och Wales, som vi gjorde i fjol.

Drömmen är att få köra WRC i ett fabriksteam.

– Jag tror möjligheterna är jättestora. Den yngsta världsmästaren, Ogier, var 30 år och Loeb 31. Jag har sex år kvar till dess så det gäller att inte stressa för mycket heller. Om du som outsider kan komma och vinna VM i WRC 2 kanske det där samtalet kommer, säger Fredrik Åhlin.

För Fredrik Åhlin är rallyt nu mer hemma än någonsin, när inte bara högkvarteret är i Karlstad utan också serviceplatsen.

– Från Yttre hamn ser jag rätt över till familjehemmet på Tynäs. Ibland bor jag i syrrans lägenhet på Herrhagen, det är bara 500 meter till parc ferme.

Han är laddad inför tävlingen.

– Det är en sak att vara svensk, men jag är Karlstad- och Hammaröpôjk och allting är här, förutom sträckorna, klart att det är fränt, säger 24-åringen.

Klarar du av all fokus?

– Ja, det får vi hoppas. Jag är i en helt annan situation nu än de två tidigare åren. 2014 var första gången någonsin i en R5-bil och 2015 hade jag bara åkt två tävlingar under 2014. Nu har jag åkt mycket bil och fått bra resultat. Vi ska nog slåss i toppen, inget snack om saken, vi ska i alla fall gå ut för att göra det.

Vi, det är norske kartläsaren Morten Erik Abrahamsen och teamet JC Racteknik från Kil i samarbete med engelska C1 Sport, som Åhlin ska köra full säsong i brittiska mästerskapet för i år, förhoppningsvis parallellt med en satsning på WRC 2-VM. C1 Sports boss Martin Wilkinson, Colin McRaes forne förstemekaniker, drev också Åhlins Dmack-stöttade bil 2014.

Vad innebär slåss i toppen?

– Vi siktar på seger, vi ska vara med där uppe och slåss. Sen vet jag ju om att Tidemand och Lappi i fabriks-Skodor och Brynildsen och Elfyn Evans i fabriks-Fordar blir svåra att slåss med. De fyra jag ser som de absolut hårdaste konkurrenterna, de sitter i det bästa materialet och är de absolut snabbaste förarna. Gröndal kan åka fort ibland också.

Träningsmässigt lär han dock ligga efter.

– Nu är jag överlycklig att få göra två dagars test inför Svenska, då har jag inte åkt på två månader, så bra förutsättningar har jag aldrig haft tidigare.

När det gäller uppmärksamhet inför Svenska rallyt kan det bli för mycket av det goda.

Det är delvis därför han knappt varit hemma de närmaste veckorna. Han har varit instruktör på förarutbildning i Kitzbühel, på läger med bilsportlandslaget på Gran Canaria och i Åre.

– Var jag är i Karlstad så frågar folk hur det går med rallyt, jag pratar om det hela tiden, det blir inte bara sju–åtta dagar som ett vanligt rally utan kanske 14–15 dagar, och då blir jag så trött på rally tom i skallen. Då är det skönt att vara borta från Karlstad ett tag och spara energin till när det gäller.

Olika bedömning

Fredrik Åhlin är fortfarande arg på det som hände i Svenska rallyt förra året.

Då låg han lågt från start och pratade aldrig om topplaceringar, men satsade på att köra smart, hängde med bra och låg topp tre efter första dagen.

En snurr andra dagen kostade cirka 25 sekunder

– Sen blev vi hindrade av Valeriy Gorban som stod rätt över vägen. Vi stod en och en halv minut bakom honom och sen ville han inte släppa förbi oss på 18 kilometer. Vi låg bakom honom ända in i mål. Där någonstans försvann luften, säger Åhlin, som var borta från segerstriden.

Det han är upprörd över är att han inte fick någon tidskompensation.

– Jag fick besked av tävlingsledningen att det inte går att ändra på, finns inget i regelverket som stödjer det. Jag förstår att de följer reglerna men det ska vara lika för alla oavsett om man heter Ogier eller Fredrik Åhlin, säger han och betonar att det är olika ledningar i olika tävlingar.

Det han vänder sig mot är att bedömningen inte är lika i hela VM.

Han tar Wales som exempel där Neuville rullade och Ogier ficka stanna i 35 sekunder. Den tiden fick han tillbaka efteråt.

– Gör de i Wales fel som inte följer regelverket eller kunde de i Sverige varit mer smidiga. Det tänker inte jag lägga någon värdering i, men det är klart att det hade varit lite kul att se vad som hänt om det varit Ogier som blivit hindrad i Svenska rallyt. Om jag fått tillbaka tiden hade jag blivit trea ändå, fast jag snurrade sista dagen.

Viktigt för fortsättningen

En pallplats nu kanske kan vara plåster på såren.

Resultatet i Svenska rallyt är avgörande för resten av säsongen och chansen att köra hela VM på sex tävlingar, utöver de sju som redan är i hamn i brittiska mästerskapet. Ytterligare två VM-rallyn är också klara.

– Vinner vi svenska försöker vi åka nästa i Portugal för att se om vi kan fortsätta vara med och slåss uppe i toppen. Leder vi sen VM efter tre tävlingar hoppas vi att det kommer andra sponsorer för att vilja hjälpa till.

– Men har vi en riktigt dålig tävling i Sverige fokuserar vi nog på att åka Finland och Wales, som vi gjorde i fjol.

Drömmen är att få köra WRC i ett fabriksteam.

– Jag tror möjligheterna är jättestora. Den yngsta världsmästaren, Ogier, var 30 år och Loeb 31. Jag har sex år kvar till dess så det gäller att inte stressa för mycket heller. Om du som outsider kan komma och vinna VM i WRC 2 kanske det där samtalet kommer, säger Fredrik Åhlin.