2016-02-09 20:25

2016-02-09 20:25

"Det blir nog bara grus"

RALLY: Ny programmet för rallyt klart

Banchefen Johan Magnusson har fått kämpa hårt för att få till ett rally.
Men så mycket till vintertävling lär det inte vara.

Efter måndagens ändring på grund av vädret har Svenska rallyt nu fått en ny tidsplan.

– Det tog en dag att göra om den, säger Johan Magnusson.

Som vi berättat stryks Kirkenär, Hagfors sprint och shakedown. Rämmen, Fredriksberg, Lesjöfors, Värmullsåsen och Superspecialen på Färjestadstravet körs bara en gång (lördag) i stället för två. Dessutom ställs historiska klassen in och rekognoseringen flyttas tisdag–onsdag till onsdag–torsdag.

Torsdagen på travbanan blir det bara, förutom underhållning och invigning av landshövdingen, ceremoniell start där bilarna rullar över en ramp.

Totala antalet sträckor har minskat från 21 till 13.

Johan Magnusson har varit med länge men upplever nu den svåraste upplagan.

– Ja, fy fasen. Det värsta jag har varit med om. Jag var med 1990 också (senaste gången rallyt blev inställt), men bara som biträdande banchef. Men då var det inte så svårt. Nu är det så jäkla mycket man ska ta hänsyn till.

Hur blir rallyt?

– Det kommer nog bara bli grus i stort sett, förutom Svullrya och Röjden. De är hyfsade och kommer klara sig.

Vilka är det mest grus på?

– När jag åkte senast var det väldigt mycket på Rämmen och Värmullsåsen, men det är bra vägar. Bara det fryser på så...

Samma gäller sista halvan av Vargåsen med publikplatsen Colins Crest.

Däcken kommer slitas hårt, därför är längden som körs mellan däckbytena minskad.

– Fredagen är det långt men där är det ju bra underlag. På lördagen och söndagen har vi kortat från sju till högst fem mil.

När det gäller rekognoseringen är oron att det ska slita på vägarna. Därför rekas de bäst bevarade sträckorna på onsdagen och så många som möjligt av de andra på torsdagen när det ska vara kallgrader.

Det används samma typ av dubbdäck som i Monte Carlo-rallyt, med längre dubbar än vanliga standarddäck men kortare än vinterrallydito.

– Normalt sett sliter det inte så mycket när vägen är hård. Förr rekades det på tävlingsdäck.

För att minska slitaget är det extra viktigt att hastigheten hålls.

– De har tracker i bilarna som är inställd på 70 kilometer på sträckorna. Det är Fia som kontrollerar att de följer det.

Blir det jobb och kostnader att laga vägarna efter nu?

– Ja, visst kommer det gå sönder mer. Det finns inga snövallar heller så de genar mycket i dikena.

Därmed ökar också risken att köra på stenar och tvingas bryta.

– Men den risken får de ta.

Efter måndagens ändring på grund av vädret har Svenska rallyt nu fått en ny tidsplan.

– Det tog en dag att göra om den, säger Johan Magnusson.

Som vi berättat stryks Kirkenär, Hagfors sprint och shakedown. Rämmen, Fredriksberg, Lesjöfors, Värmullsåsen och Superspecialen på Färjestadstravet körs bara en gång (lördag) i stället för två. Dessutom ställs historiska klassen in och rekognoseringen flyttas tisdag–onsdag till onsdag–torsdag.

Torsdagen på travbanan blir det bara, förutom underhållning och invigning av landshövdingen, ceremoniell start där bilarna rullar över en ramp.

Totala antalet sträckor har minskat från 21 till 13.

Johan Magnusson har varit med länge men upplever nu den svåraste upplagan.

– Ja, fy fasen. Det värsta jag har varit med om. Jag var med 1990 också (senaste gången rallyt blev inställt), men bara som biträdande banchef. Men då var det inte så svårt. Nu är det så jäkla mycket man ska ta hänsyn till.

Hur blir rallyt?

– Det kommer nog bara bli grus i stort sett, förutom Svullrya och Röjden. De är hyfsade och kommer klara sig.

Vilka är det mest grus på?

– När jag åkte senast var det väldigt mycket på Rämmen och Värmullsåsen, men det är bra vägar. Bara det fryser på så...

Samma gäller sista halvan av Vargåsen med publikplatsen Colins Crest.

Däcken kommer slitas hårt, därför är längden som körs mellan däckbytena minskad.

– Fredagen är det långt men där är det ju bra underlag. På lördagen och söndagen har vi kortat från sju till högst fem mil.

När det gäller rekognoseringen är oron att det ska slita på vägarna. Därför rekas de bäst bevarade sträckorna på onsdagen och så många som möjligt av de andra på torsdagen när det ska vara kallgrader.

Det används samma typ av dubbdäck som i Monte Carlo-rallyt, med längre dubbar än vanliga standarddäck men kortare än vinterrallydito.

– Normalt sett sliter det inte så mycket när vägen är hård. Förr rekades det på tävlingsdäck.

För att minska slitaget är det extra viktigt att hastigheten hålls.

– De har tracker i bilarna som är inställd på 70 kilometer på sträckorna. Det är Fia som kontrollerar att de följer det.

Blir det jobb och kostnader att laga vägarna efter nu?

– Ja, visst kommer det gå sönder mer. Det finns inga snövallar heller så de genar mycket i dikena.

Därmed ökar också risken att köra på stenar och tvingas bryta.

– Men den risken får de ta.

Programmet

Så här ser nya rallyprogrammet ut:

Torsdag 11 februari: Färjestadstravet i Karlstad ceremoniell start 20.04 (föregås av underhållning och invigning med start ca 18.00).

Fredag 12 februari: SS 2 Torsby 1 08.51, SS 3 Röjden 1 09.53, SS 4 Svullrya 1 10.53, Omgruppering Kirkenär 11.49, SS 7 Svullrya 2 13.18, SS 8 Röjden 2 14.13, SS 9 Torsby 2 15.28.

Lördag 13 februari: SS 10 Fredriksberg 1 08.11, SS 12 Vargåsen 1 10.08, Regroup Hagfors 11.15, SS 14 Rämmen 2 12.24, SS 16 Vargåsen 2 13.38, SS 17 Karlstad SSS 2 18.11.

Söndag 14 februari: SS 20 Lesjöfors 2 10.07, Omgruppering Hagfors 11.05, SS 21 Värmullsåsen 2 12.08, Målgång Karlstad 15.00.