2016-02-08 23:04

2016-02-08 23:05

Ska rallyt resa sig på nio?

KRÖNIKA: BENGT SUNDLER

Det ska fan vara teaterdirektör, skrev August Blanche i Ett resande teatersällskap. Att vara rallyarrangör dessa tider är nog värre.

Jag lider med Glenn Olsson och gänget på högkvarteret i Karlstad, som lyckats vända ekonomiskt minus till plus, bara för att nu knockas av en råsop från vädrets hänsynslösa makter.

Frågan är om det är ten and out den här gången, eller om rallyt åter igen reser sig på nio och lyckas rädda fortsatt VM-status.

Precis som Olsson själv tror jag det blir åka av även 2017, innan till exempel Kanada, Japan eller Ryssland kan presentera ett fullvärdigt alternativ till vintertävling i vintersäkrare områden som dessutom har hotellkapacitet som räcker till.

”Jag tror inte folk förstår hur stort det här evenemanget är”, sa Olsson i samband med måndagens presskonferens på Karlstad CCC.

 

Om nu Fia och promotor kan övertygas om att vintrarna här blir bistra lång tid framöver så återstår att matcha de enorma summorna pengar som konkurrenterna lägger fram.

Det talas om 50 miljoner, jämfört med de cirka åtta som Svenska rallyt har att betala i avgifter i ett eventuellt kommande treårsavtal. Nu skiljer avgifterna mellan olika VM-arrangörer, men det är antagligen bara en tidsfråga innan det blir ändring på den saken. ”Den dagen kalendern är full av tävlingar som betalar de slantarna är det svårt att betala något annat. Då ökar pressen på oss”, sa Olsson.

Att nu behöva stryka den historiska klassen var ett nödvändigt ont, precis som att ta bort torsdagens publiksträcka på Färjestadstravet, fullfartsträningen utanför Skattkärr och sprinten i Hagfors. Här finns dock risken att viktiga intäkter försvinner. Folk köper nämligen få rallypass i förväg, utan väntar tills det är dags och nämnda inslag är populära.

Men här handlar det förstås om att rädda vad som räddas kan.

En inställd tävling så hade det antagligen varit adjö till VM-rally i Värmlandsskogarna.

Men ännu är inte faran över vad vädret anbelangar.

 

Visserligen spår såväl Yr som SMHI mycket riktigt minusgrader från torsdag i Torsby, Hagfors och i Norge där rallyt drar fram. Fredag–lördag ser det ut att kunna bli runt tio grader kallt. Den som försökt planera en semester vet dock hur mycket man kan lita på prognoserna. Just som sololjan kletats på börjar det regna.

VM-teamens makt är också stor, och de ligger bakom många förändringar, exempelvis den snabba flytten av serviceplatsen från Råda till Karlstad.

Enligt Glenn Olsson är VM-teamen med på den här lösningen med en kortad tävling på åtminstone bitvis tveksamt vinterväglag.

Det återstår att se när rekognoseringen, notträningen, börjar på onsdagen. Av erfarenhet vet jag att förare brukar klaga det första ett gruskorn tittar fram ur snön.

Men jag hoppas att allt är frid och fröjd den här gången.

Jag lider med Glenn Olsson och gänget på högkvarteret i Karlstad, som lyckats vända ekonomiskt minus till plus, bara för att nu knockas av en råsop från vädrets hänsynslösa makter.

Frågan är om det är ten and out den här gången, eller om rallyt åter igen reser sig på nio och lyckas rädda fortsatt VM-status.

Precis som Olsson själv tror jag det blir åka av även 2017, innan till exempel Kanada, Japan eller Ryssland kan presentera ett fullvärdigt alternativ till vintertävling i vintersäkrare områden som dessutom har hotellkapacitet som räcker till.

”Jag tror inte folk förstår hur stort det här evenemanget är”, sa Olsson i samband med måndagens presskonferens på Karlstad CCC.

 

Om nu Fia och promotor kan övertygas om att vintrarna här blir bistra lång tid framöver så återstår att matcha de enorma summorna pengar som konkurrenterna lägger fram.

Det talas om 50 miljoner, jämfört med de cirka åtta som Svenska rallyt har att betala i avgifter i ett eventuellt kommande treårsavtal. Nu skiljer avgifterna mellan olika VM-arrangörer, men det är antagligen bara en tidsfråga innan det blir ändring på den saken. ”Den dagen kalendern är full av tävlingar som betalar de slantarna är det svårt att betala något annat. Då ökar pressen på oss”, sa Olsson.

Att nu behöva stryka den historiska klassen var ett nödvändigt ont, precis som att ta bort torsdagens publiksträcka på Färjestadstravet, fullfartsträningen utanför Skattkärr och sprinten i Hagfors. Här finns dock risken att viktiga intäkter försvinner. Folk köper nämligen få rallypass i förväg, utan väntar tills det är dags och nämnda inslag är populära.

Men här handlar det förstås om att rädda vad som räddas kan.

En inställd tävling så hade det antagligen varit adjö till VM-rally i Värmlandsskogarna.

Men ännu är inte faran över vad vädret anbelangar.

 

Visserligen spår såväl Yr som SMHI mycket riktigt minusgrader från torsdag i Torsby, Hagfors och i Norge där rallyt drar fram. Fredag–lördag ser det ut att kunna bli runt tio grader kallt. Den som försökt planera en semester vet dock hur mycket man kan lita på prognoserna. Just som sololjan kletats på börjar det regna.

VM-teamens makt är också stor, och de ligger bakom många förändringar, exempelvis den snabba flytten av serviceplatsen från Råda till Karlstad.

Enligt Glenn Olsson är VM-teamen med på den här lösningen med en kortad tävling på åtminstone bitvis tveksamt vinterväglag.

Det återstår att se när rekognoseringen, notträningen, börjar på onsdagen. Av erfarenhet vet jag att förare brukar klaga det första ett gruskorn tittar fram ur snön.

Men jag hoppas att allt är frid och fröjd den här gången.