2016-02-08 20:24

2016-02-09 09:24

Nära att ställa in rallyt

RALLY: Svenska rallyt körs i förkortad form

Mildvädret var bara några timmar från att helt stoppa Svenska rallyt 2016.
Men så kom vändningen som ser ut att rädda en större del av tävlingen.

– Hade vi inte fått en väderprognos med kyla mellan tio och elva i söndags så hade vi varit tvungna att ställa in alltihopa, men i och med att det ska komma kyla från och med torsdag kände vi att det fanns en liten chans att genomföra tävlingen, sa Svenska rallyts hårt prövade vd Glenn Olsson under måndagens presskonferens.

– Värmen som kom in har varit betydligt kraftigare än vi väntat oss.

Väderhotet kommer mycket olyckligt med tanke på att rallyt håller på att förhandla om ett nytt treårskontrakt i VM.

Om vägarna blir för dåliga kan inte säkerheten garanteras.

– Vi måste kunna komma in med ambulans, sa tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Rallyledningen var i tät kontakt med Internationella bilsportförbundet, Fia, promotorn (WRC-Promoter) och VM-teamen för att gemensamt komma fram till en lösning.

– Alla är överens om att det här är något vi vill chansa på och gå för, sa Glenn Olsson.

Det blev att stryka sträckor längre söderut som var mest ansatta av mildvädret. Totalt minskar tävlingen från 321 kilometer specialsträckor till 240, vilket klarar kravet för att räknas som en hel VM-tävling.

Mer än 50 procent av sträckorna måste genomföras för att full VM-poäng ska kunna delas ut. Om 50–25 procent genomförs blir det halva VM-poäng och vid mindre än 25 procent inga poäng alls.

– Vi har sju mil till godo så vi kan förlora någon sträcka till, konstaterade Glenn Olsson.

– Vi kommer nästan upp i 50 procent på fredagen på de sträckorna som är i bra skick, Svullrya och Röjden. Torsby är med lite kyla på också bra.

Två folkfester tas bort – Sprinten i Hagfors och första rundan på Superspecialen på travbanan.

Tävlingens huvudort Karlstad, skulle ha fått ovanligt mycket rally i år, men mister nu såväl fullfartsträningen utanför Skattkärr som publiksträckan på Färjestadstravet, som brukar inleda rallyt på torsdagskvällen.

Det blir dock invigning och show som tidigare.

– Förarna är där och visar upp sig och skriver autografer, men vi släpper inte ut dem på banan. Vi bedömer att den skulle vara totalförstörd till lördagen då. Vi måste invänta kylan och vattna banan för att använda den fullt på lördag.

Den populära historiska klassen, som skulle kört en del av sträckorna fredag–lördag stryks också.

– Det tycker vi förstås är väldigt tråkigt.

Är det här det värsta du upplevt sedan tillträdde?

– Det har varit tuffa år, en följetong med utmaningar, men det är klart att rent ekonomiskt hade det här varit mardröm om inte fått till något slags tävling. Det är extrema förluster i intäkter om vi inte kan leverera produkten, en extremt svår situation att ta sig levande ur.

Bland annat försvinner biljettförsäljningen, som utgör 25 procent av intäkterna, och alla startavgifter måste betalas tillbaka.

VM-statusen hade säkert också rykt all världens väg.

– Det hade nog varit väldigt svårt i alla fall inom de närmaste åren att komma tillbaka i en VM-kalender.

Om det blir tävling nästa år, är det något ni ska ändra på när det gäller sträckorna?

– Vi får analysera det efteråt, men vi kommer garanterat att få en del pekpinnar från Fia, promotor och teamen.

Är du orolig att det inte ska bli något rally nästa år?

– Egentligen inte nästa år, då tror jag det blir ett rally, men i fortsättningen. Vi har en bra dialog med Fia och promotorn men det är klart att det blir kommentarer om vädret.

Hoten finns i till exempel Kanada, Japan och Ryssland som är beredda att lägga upp stora summor för att ta över.

Än är väderfaran inte över när det gäller hotet om att tvingas ställa in hela tävlingen.

Hur pålitliga är prognoserna?

– Ja, vem vet, det är en konstig värld med prognoser. Men vi är överens med teamen att det är vad vi tror på. Teamen är duktiga och jobbar mycket med prognoser för att kunna analysera inför tävlingarna.

Enligt Glenn Olsson vill förarna köra trots förutsättningarna.

– Absolut, de vill köra. De vet förutsättningarna och har accepterat och tycker det är jättebra att vi har en lösning.

– Hade vi inte fått en väderprognos med kyla mellan tio och elva i söndags så hade vi varit tvungna att ställa in alltihopa, men i och med att det ska komma kyla från och med torsdag kände vi att det fanns en liten chans att genomföra tävlingen, sa Svenska rallyts hårt prövade vd Glenn Olsson under måndagens presskonferens.

– Värmen som kom in har varit betydligt kraftigare än vi väntat oss.

Väderhotet kommer mycket olyckligt med tanke på att rallyt håller på att förhandla om ett nytt treårskontrakt i VM.

Om vägarna blir för dåliga kan inte säkerheten garanteras.

– Vi måste kunna komma in med ambulans, sa tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Rallyledningen var i tät kontakt med Internationella bilsportförbundet, Fia, promotorn (WRC-Promoter) och VM-teamen för att gemensamt komma fram till en lösning.

– Alla är överens om att det här är något vi vill chansa på och gå för, sa Glenn Olsson.

Det blev att stryka sträckor längre söderut som var mest ansatta av mildvädret. Totalt minskar tävlingen från 321 kilometer specialsträckor till 240, vilket klarar kravet för att räknas som en hel VM-tävling.

Mer än 50 procent av sträckorna måste genomföras för att full VM-poäng ska kunna delas ut. Om 50–25 procent genomförs blir det halva VM-poäng och vid mindre än 25 procent inga poäng alls.

– Vi har sju mil till godo så vi kan förlora någon sträcka till, konstaterade Glenn Olsson.

– Vi kommer nästan upp i 50 procent på fredagen på de sträckorna som är i bra skick, Svullrya och Röjden. Torsby är med lite kyla på också bra.

Två folkfester tas bort – Sprinten i Hagfors och första rundan på Superspecialen på travbanan.

Tävlingens huvudort Karlstad, skulle ha fått ovanligt mycket rally i år, men mister nu såväl fullfartsträningen utanför Skattkärr som publiksträckan på Färjestadstravet, som brukar inleda rallyt på torsdagskvällen.

Det blir dock invigning och show som tidigare.

– Förarna är där och visar upp sig och skriver autografer, men vi släpper inte ut dem på banan. Vi bedömer att den skulle vara totalförstörd till lördagen då. Vi måste invänta kylan och vattna banan för att använda den fullt på lördag.

Den populära historiska klassen, som skulle kört en del av sträckorna fredag–lördag stryks också.

– Det tycker vi förstås är väldigt tråkigt.

Är det här det värsta du upplevt sedan tillträdde?

– Det har varit tuffa år, en följetong med utmaningar, men det är klart att rent ekonomiskt hade det här varit mardröm om inte fått till något slags tävling. Det är extrema förluster i intäkter om vi inte kan leverera produkten, en extremt svår situation att ta sig levande ur.

Bland annat försvinner biljettförsäljningen, som utgör 25 procent av intäkterna, och alla startavgifter måste betalas tillbaka.

VM-statusen hade säkert också rykt all världens väg.

– Det hade nog varit väldigt svårt i alla fall inom de närmaste åren att komma tillbaka i en VM-kalender.

Om det blir tävling nästa år, är det något ni ska ändra på när det gäller sträckorna?

– Vi får analysera det efteråt, men vi kommer garanterat att få en del pekpinnar från Fia, promotor och teamen.

Är du orolig att det inte ska bli något rally nästa år?

– Egentligen inte nästa år, då tror jag det blir ett rally, men i fortsättningen. Vi har en bra dialog med Fia och promotorn men det är klart att det blir kommentarer om vädret.

Hoten finns i till exempel Kanada, Japan och Ryssland som är beredda att lägga upp stora summor för att ta över.

Än är väderfaran inte över när det gäller hotet om att tvingas ställa in hela tävlingen.

Hur pålitliga är prognoserna?

– Ja, vem vet, det är en konstig värld med prognoser. Men vi är överens med teamen att det är vad vi tror på. Teamen är duktiga och jobbar mycket med prognoser för att kunna analysera inför tävlingarna.

Enligt Glenn Olsson vill förarna köra trots förutsättningarna.

– Absolut, de vill köra. De vet förutsättningarna och har accepterat och tycker det är jättebra att vi har en lösning.

Förändringarna

Totalt kortas rallyt från 321 kilometer specialsträckor till 240. Så här ser ändringarna ut:

Kirkenär (SS5 och 6) i Norge på fredag, Hagfors sprint (SS15) på lördag och Shakedown i Karlstad på torsdag stryks helt.

Rämmen och Fredriksberg på lördag, Lesjöfors och Värmullsåsen på söndag samt Superspecialen på Färjestadstravet på torsdagskvällen körs bara en gång.

Rekognoseringen av sträckorna flyttas från tisdag–onsdag till onsdag–torsdag. De bäst bevarade sträckorna körs på onsdagen.

Historiska klassen, som skulle ha kört en del av sträckorna på fredagen och lördagen, stryks.