2016-02-05 18:49

2016-02-05 18:49

"Ingen fara för underlaget"

SVENSKA RALLYT: Glenn Olsson oroar sig inte över mildvädret

Det finns inget dåligt väder...
Jo, dra den klyschan för Glenn Olsson och kompani i Svenska rallyts ledning.
Men Glenn sitter lugn i förarsätet, trots den senaste tidens ”värmebölja”.
– Ute i skogen är det närmast optimala förhållanden, säger rallyts vd.

Pusselbitarna börjar falla på plats.

Logistiken kring Svenska rallyt har fått genomgå stora förändringar det senaste året. Serviceplatsen är som bekant förlagd till Karlstad den här gången.

Dessutom tvingades man sent inpå tävlingen flytta fullfartstestet, eller shakedown, efter protester från boende i området.

Nu körs shakedown i stället i trakten av Bäck, norr om Skattkärr.

”Jättebra skick”

Enligt Glenn Olsson ställer inte heller den senaste tidens mildväder till några problem.

– Vägarna är i jättebra skick. Vi ska komma ihåg att det är stor skillnad på hur det ser ut i centrala Karlstad och ute i skogen där vi ska köra, säger Glenn Olsson.

Om vi ponerar att det skulle bli värsta värmeböljan framöver – hur ser er plan B ut?

– Nu ska det till väldigt mycket om vi behöver göra några förändringar. Det var väldigt länge sedan Svenska rallyt behövde ställa in någon sträcka på grund av att det inte är körbart. Men om det skulle krävas så kan vi stryka någon sträcka på andra varvet.

Glenn Olsson berättar att man fått ställa in en sträcka i ”modern tid”, men dock av andra orsaker än hög temperatur och vägar som är riskabla att köra på.

– Vi fick faktiskt stryka Hara en gång. Då handlade det om problem med tidtagningen, säger Glenn Olsson.

Perfekt blåis

Svenska rallyts vd ser fram emot världseventet med tillförsikt och utan större tecken på oro.

– Vi har snö och is på alla vägar. På sina håll är det till och med perfekt blåis, precis som vi vill ha det. Väderprognosen ser dessutom väldigt gynnsam ut för vår del, så det här blir bra.

Glenn Olsson berättar att byggnationen av de olika arenorna just nu är i full gång.

– Vi hade ett bra stormöte med alla inblandade klubbar under torsdagskvällen och nu är det bara att köra.

Pusselbitarna börjar falla på plats.

Logistiken kring Svenska rallyt har fått genomgå stora förändringar det senaste året. Serviceplatsen är som bekant förlagd till Karlstad den här gången.

Dessutom tvingades man sent inpå tävlingen flytta fullfartstestet, eller shakedown, efter protester från boende i området.

Nu körs shakedown i stället i trakten av Bäck, norr om Skattkärr.

”Jättebra skick”

Enligt Glenn Olsson ställer inte heller den senaste tidens mildväder till några problem.

– Vägarna är i jättebra skick. Vi ska komma ihåg att det är stor skillnad på hur det ser ut i centrala Karlstad och ute i skogen där vi ska köra, säger Glenn Olsson.

Om vi ponerar att det skulle bli värsta värmeböljan framöver – hur ser er plan B ut?

– Nu ska det till väldigt mycket om vi behöver göra några förändringar. Det var väldigt länge sedan Svenska rallyt behövde ställa in någon sträcka på grund av att det inte är körbart. Men om det skulle krävas så kan vi stryka någon sträcka på andra varvet.

Glenn Olsson berättar att man fått ställa in en sträcka i ”modern tid”, men dock av andra orsaker än hög temperatur och vägar som är riskabla att köra på.

– Vi fick faktiskt stryka Hara en gång. Då handlade det om problem med tidtagningen, säger Glenn Olsson.

Perfekt blåis

Svenska rallyts vd ser fram emot världseventet med tillförsikt och utan större tecken på oro.

– Vi har snö och is på alla vägar. På sina håll är det till och med perfekt blåis, precis som vi vill ha det. Väderprognosen ser dessutom väldigt gynnsam ut för vår del, så det här blir bra.

Glenn Olsson berättar att byggnationen av de olika arenorna just nu är i full gång.

– Vi hade ett bra stormöte med alla inblandade klubbar under torsdagskvällen och nu är det bara att köra.