2016-01-29 12:23

2016-01-30 07:00

Nu är det klart med fullfartssträckan

MOTOR: Starten sker i Bäck utanför Skattkärr

(Uppdaterad) Den först påtänkta shakedownsträckan fick strykas efter protest från boende.

Men nu är det klart var fullfartsträningen i Svenska rallyt ska köras torsdagen den 11 februari.

Den förhoppningsvis isbelagda grusvägssträckan där VM-ekipagen kommer att träna är totalt 4,34 kilometer och ligger nordost om Skattkärr, cirka 19 kilometer från serviceplatsen i Karlstad. Starten går i Bäck, på vägen passeras Hult, Nybacka och Motorp och målet är beläget strax söder om Västanå.

– Vi är väldigt nöjda och kan nu fokusera på att göra ett bra rally, säger Svenska rallyts VD Glenn Olsson.

För första gången på länge kan världstoppen i rally ses i full fart så nära Karlstad, om man undantar superspecialen på travbanan på kvällen samma dag.

Sträckan har ingått i Rally Karlstad, senast den 30 maj i år som SS5 Hult.

Den har också längre tillbaka varit med flera gånger i Svenska rallyt, senast 1987.

Från början var det tänkt att shakedownen skulle ske mellan Glänne och Ökna i trakten av Alsters kyrka, men efter protester från bland andra Glänne-bon Fian Ekelund, som NWT skrev om, tvingades rallyt backa. Det skedde den 12 januari.

Då fick rallyledningen börja om, med bara en månad på sig, och leta efter en ny sträcka inom en radie av två mil från serviceplatsen i Karlstads yttre hamn. Det fanns flera alternativ.

– Vi har fått in över 50 förslag, berättar Glenn Olsson, som den här gången väntade med att presentera sträckan tills alla boende och markägare verkligen gett sitt godkännande.

– Vi ville inte hamna i en sån situation igen. Det tog tid att få tag i alla, drygt 20 bor utefter sträckan, men nu har samtliga skrivit på.

Sträckan var andrahandsvalet från början och bra för både åkande och tittande.

– Den är ganska snabb och börjar med ett parti i skogen. På slutet är det öppet och fina fält och några riktiga svängar, så det är väldigt publikvänligt, säger banchefen Johan Magnusson.

Om något ändå skulle förstöra planerna den här gången måste antagligen shakedownen flyttas från området kring Karlstad och återgå till tidigare plats.

– Råda är vår reservplan. Vi håller i gång sträckan och plogar den. Vi hade fått flytta upp och tvingat teamen att ha med sig extra fordon och grejer, så de hade inte varit så glada på oss, säger Glenn Olsson.

Den förhoppningsvis isbelagda grusvägssträckan där VM-ekipagen kommer att träna är totalt 4,34 kilometer och ligger nordost om Skattkärr, cirka 19 kilometer från serviceplatsen i Karlstad. Starten går i Bäck, på vägen passeras Hult, Nybacka och Motorp och målet är beläget strax söder om Västanå.

– Vi är väldigt nöjda och kan nu fokusera på att göra ett bra rally, säger Svenska rallyts VD Glenn Olsson.

För första gången på länge kan världstoppen i rally ses i full fart så nära Karlstad, om man undantar superspecialen på travbanan på kvällen samma dag.

Sträckan har ingått i Rally Karlstad, senast den 30 maj i år som SS5 Hult.

Den har också längre tillbaka varit med flera gånger i Svenska rallyt, senast 1987.

Från början var det tänkt att shakedownen skulle ske mellan Glänne och Ökna i trakten av Alsters kyrka, men efter protester från bland andra Glänne-bon Fian Ekelund, som NWT skrev om, tvingades rallyt backa. Det skedde den 12 januari.

Då fick rallyledningen börja om, med bara en månad på sig, och leta efter en ny sträcka inom en radie av två mil från serviceplatsen i Karlstads yttre hamn. Det fanns flera alternativ.

– Vi har fått in över 50 förslag, berättar Glenn Olsson, som den här gången väntade med att presentera sträckan tills alla boende och markägare verkligen gett sitt godkännande.

– Vi ville inte hamna i en sån situation igen. Det tog tid att få tag i alla, drygt 20 bor utefter sträckan, men nu har samtliga skrivit på.

Sträckan var andrahandsvalet från början och bra för både åkande och tittande.

– Den är ganska snabb och börjar med ett parti i skogen. På slutet är det öppet och fina fält och några riktiga svängar, så det är väldigt publikvänligt, säger banchefen Johan Magnusson.

Om något ändå skulle förstöra planerna den här gången måste antagligen shakedownen flyttas från området kring Karlstad och återgå till tidigare plats.

– Råda är vår reservplan. Vi håller i gång sträckan och plogar den. Vi hade fått flytta upp och tvingat teamen att ha med sig extra fordon och grejer, så de hade inte varit så glada på oss, säger Glenn Olsson.