2016-01-28 06:00

2016-01-28 16:04

VM-avtalet chockhöjs

RALLY: Vädret inget hot – men Japan och Kanada kan betala 50 miljoner för att ta över Svenska rallyt

Mildvädret är inget problem. Tvärtom, faktiskt.
Det är helt andra hotfulla moln som tornar upp sig på Svenska rallyts himmel, lite drygt två veckor före starten.
Närmare bestämt 50 miljoner.

Rallyts vd Glenn Olsson är nyligen hemkommen efter tuffa förhandlingar med vd:n för VM:s kommersiella avdelning.

– Våra värsta konkurrenter Japan och Kanada är beredda att lägga upp mellan 40 och 50 miljoner per år för att ta över vår vintertävling, berättar han.

Chockhöjning

Detta att jämföra med de totalt fem miljoner som Svenska rallyt betalar. Men nu väntar en chockhöjning.

– Jag har haft två möten i Monte Carlo med WRC Promoters vd Oliver Ciesla. Prislappen för att vi ska överleva nya avtalet 2017 till 2019 sticker iväg rejält med dryga två miljoner per år och vi är absolut inte i mål. Jag vet faktiskt inte om vi kan få ihop det. Det är en ständig kamp för att hitta nya intäkter. Parallellt med förhandlingarna med Ciesla förhandlar vi med våra finansiärer. Vi närmar oss vägs ände nu, medger Glenn Olsson.

Det blir en kamp mot klockan.

– Vi måste få det nya avtalet klart före sista rallydagen, annars förlorar vi enormt mycket tid.

Samtidigt lurar tunga konkurrenter i vassen.

– Vad jag har hört är Japan och Kanada beredda att betala mellan 40 och 50 miljoner för att få ta över vår vintertävling i VM. De gör det med statligt stöd till skillnad mot oss. Det krävs summor i den storleksordningen från dem eftersom det är dyrt att flytta deltävlingar i rally-VM så långt bort.

Klarar inte höjningen

Svenska rallyt har alltså kommit förhållandevis ”billigt” undan hittills.

– Det beror på att vi gör ett bra jobb och att konkurrensen om vintertävlingar i VM inte har varit så stor tidigare. Men vi inser förstås att vi måste betala en rimlig summa. Vi kan inte vara bångstyriga. Det gäller bara att hitta en deal som vi kan komma överrens om och där är vi absolut inte just nu.

En ökning på dryga två miljoner om året klarar inte Svenska rallyt i nuläget.

Då är vädret en roligare historia, tvärtemot vad många tror.

Vädret inget orosmoln

– Jag är inte ett dugg orolig. Vi hade hoppats på töväder som sedan följs av sträng kyla och så blir det. Från nästa onsdag blir det ihållande kyla på mellan 10 och 15 minus. Torrsnön på vägarna har vi inte haft nytta av. Den medför bara att vi är nere i gruset direkt.

Det är en meter tjäle på rallyvägarna. Nu väntar arrangörerna bara på att de ska förvandlas till isbanor.

– Det är inga problem på sträckan på Färjestadstravet heller. Det räcker med att vattna där i fyra, fem dagar.

Har ni hittat någon ny shake down-sträcka.

– Ja, vi är muntligt överens med markägarna. Nu återstår bara två underskrifter innan vi kan gå ut och berätta var sträckan körs. Vi vill ta det i rätt ordning för att inte hamna i samma situation som tidigare. Men jag kan säga att även den här sträckan är belägen en dryg mil från Karlstad.

 

Rallyts vd Glenn Olsson är nyligen hemkommen efter tuffa förhandlingar med vd:n för VM:s kommersiella avdelning.

– Våra värsta konkurrenter Japan och Kanada är beredda att lägga upp mellan 40 och 50 miljoner per år för att ta över vår vintertävling, berättar han.

Chockhöjning

Detta att jämföra med de totalt fem miljoner som Svenska rallyt betalar. Men nu väntar en chockhöjning.

– Jag har haft två möten i Monte Carlo med WRC Promoters vd Oliver Ciesla. Prislappen för att vi ska överleva nya avtalet 2017 till 2019 sticker iväg rejält med dryga två miljoner per år och vi är absolut inte i mål. Jag vet faktiskt inte om vi kan få ihop det. Det är en ständig kamp för att hitta nya intäkter. Parallellt med förhandlingarna med Ciesla förhandlar vi med våra finansiärer. Vi närmar oss vägs ände nu, medger Glenn Olsson.

Det blir en kamp mot klockan.

– Vi måste få det nya avtalet klart före sista rallydagen, annars förlorar vi enormt mycket tid.

Samtidigt lurar tunga konkurrenter i vassen.

– Vad jag har hört är Japan och Kanada beredda att betala mellan 40 och 50 miljoner för att få ta över vår vintertävling i VM. De gör det med statligt stöd till skillnad mot oss. Det krävs summor i den storleksordningen från dem eftersom det är dyrt att flytta deltävlingar i rally-VM så långt bort.

Klarar inte höjningen

Svenska rallyt har alltså kommit förhållandevis ”billigt” undan hittills.

– Det beror på att vi gör ett bra jobb och att konkurrensen om vintertävlingar i VM inte har varit så stor tidigare. Men vi inser förstås att vi måste betala en rimlig summa. Vi kan inte vara bångstyriga. Det gäller bara att hitta en deal som vi kan komma överrens om och där är vi absolut inte just nu.

En ökning på dryga två miljoner om året klarar inte Svenska rallyt i nuläget.

Då är vädret en roligare historia, tvärtemot vad många tror.

Vädret inget orosmoln

– Jag är inte ett dugg orolig. Vi hade hoppats på töväder som sedan följs av sträng kyla och så blir det. Från nästa onsdag blir det ihållande kyla på mellan 10 och 15 minus. Torrsnön på vägarna har vi inte haft nytta av. Den medför bara att vi är nere i gruset direkt.

Det är en meter tjäle på rallyvägarna. Nu väntar arrangörerna bara på att de ska förvandlas till isbanor.

– Det är inga problem på sträckan på Färjestadstravet heller. Det räcker med att vattna där i fyra, fem dagar.

Har ni hittat någon ny shake down-sträcka.

– Ja, vi är muntligt överens med markägarna. Nu återstår bara två underskrifter innan vi kan gå ut och berätta var sträckan körs. Vi vill ta det i rätt ordning för att inte hamna i samma situation som tidigare. Men jag kan säga att även den här sträckan är belägen en dryg mil från Karlstad.