2016-01-28 06:00

2016-01-28 06:00

Serviceplatsen kan hamna i Torsby

MOTOR: Två förslag i förhandlingen

Till i år flyttades serviceplatsen i Svenska rallyt från Hagfors till Karlstad.
2017 kan den hamna på flygplatsen i Torsby.
– Vi har två förslag i förhandlingen, säger Glenn Olsson.

Att det är en hård kamp för att behålla VM-tävlingen i Sverige framgår mer i artikeln här intill.

En springande punkt är placeringen av serviceplatsen, som helst ska vara nära både sträckor och boende. Just bristen på hotellbäddar, genom krav från fabriksteamen, Internationella bilsportförbundet Fia och promotorn, tyska WRC Promoter GmbH, tvingade fram flytten från Hagfors flygplats i Råda.

– De vill ha en serviceplats som lever hela dagen och att det ska vara 5 000 personer varje kväll. Det är svårt för Sverige, men vi måste gå i den riktningen.

Vilka är alternativen?

– Det finns bara ett kvar i Värmland utöver Karlstad och det är Torsby med flygplatsen. Vi har dubbel kapacitet boende kopplat till Torsby–Sunne jämfört med Hagfors. Där vi har service nära sträckorna.

Det har servats på Torsby flygplats tidigare, senast 2001, då det var en plats per dag: Torsby, Grängesberg och Hagfors.

Var är serviceplatsen i det nya treårsavtalet?

– Vi har presenterat två alternativ, Karlstad eller Torsby, och sen får de säga vad de vill ha. För oss handlar det om att få vårt avtal.

Fördelen med Torsby är att utrymmet räcker hur många team det än blir.

Vid Vänerkajen i yttre hamn är det trångt redan nu med 58 anmälda. 2017 kommer också Toyota tillbaka i VM.

Det finns ett nygammalt alternativ i Karlstad.

– Vi tittade på Färjestadsområdet redan för i år, då kan vi också koppla serviceplatsen till en arena, men hittade ingen lösning.

Vad föll det på?

– Det blev för stora omkostnader. Om vi lägger det där tar vi också 50 procent av våra parkeringar, men man får väga för- och nackdelar mot varandra. Kanske är det ändå bättre än yttre hamn. Först och främst får vi se Fias dom efter rallyt. Teamen har också väldigt stor påverkan.

Att det är en hård kamp för att behålla VM-tävlingen i Sverige framgår mer i artikeln här intill.

En springande punkt är placeringen av serviceplatsen, som helst ska vara nära både sträckor och boende. Just bristen på hotellbäddar, genom krav från fabriksteamen, Internationella bilsportförbundet Fia och promotorn, tyska WRC Promoter GmbH, tvingade fram flytten från Hagfors flygplats i Råda.

– De vill ha en serviceplats som lever hela dagen och att det ska vara 5 000 personer varje kväll. Det är svårt för Sverige, men vi måste gå i den riktningen.

Vilka är alternativen?

– Det finns bara ett kvar i Värmland utöver Karlstad och det är Torsby med flygplatsen. Vi har dubbel kapacitet boende kopplat till Torsby–Sunne jämfört med Hagfors. Där vi har service nära sträckorna.

Det har servats på Torsby flygplats tidigare, senast 2001, då det var en plats per dag: Torsby, Grängesberg och Hagfors.

Var är serviceplatsen i det nya treårsavtalet?

– Vi har presenterat två alternativ, Karlstad eller Torsby, och sen får de säga vad de vill ha. För oss handlar det om att få vårt avtal.

Fördelen med Torsby är att utrymmet räcker hur många team det än blir.

Vid Vänerkajen i yttre hamn är det trångt redan nu med 58 anmälda. 2017 kommer också Toyota tillbaka i VM.

Det finns ett nygammalt alternativ i Karlstad.

– Vi tittade på Färjestadsområdet redan för i år, då kan vi också koppla serviceplatsen till en arena, men hittade ingen lösning.

Vad föll det på?

– Det blev för stora omkostnader. Om vi lägger det där tar vi också 50 procent av våra parkeringar, men man får väga för- och nackdelar mot varandra. Kanske är det ändå bättre än yttre hamn. Först och främst får vi se Fias dom efter rallyt. Teamen har också väldigt stor påverkan.