2016-01-20 11:25

2016-01-20 11:25

Solberg vill vinna VM igen

MOTOR: Brutet löfte om start i Svenska rallyt

Det saknades inte anbud. Men Petter Solberg kommer trots allt att ratta en Citroën i egen regi när han ska försvara världsmästartiteln i rallycross.

Han la ut bilarna till försäljning med målsättningen om att bli uppbackad av en annan biltillverkare. Men förhandlingarna inför den kommande säsongen har inte gett det resultat som den Torsbybaserade norrmannen hoppats på.

– Det har varit nära, men så har saker förändrats eller uppstått. Citroën var ju exempelvis på gång att backa upp mig för ett år sedan, men så valde de att satsa på Formel-E i stället, säger Petter Solberg.

Solberg vill inte berätta vilka övriga biltillverkare han förhandlat med. Diskussioner pågår fortfarande med tre-fyra märken.

– Nu ligger fokus på att utveckla den bil jag körde förra året och samtidigt få klart med en satsning för 2017.

Ännu snabbare

Utvecklingen handlar främst om finjusteringar och vissa ombyggnationer.

– Vi satsar inga stora pengar, men mycket tid på bilen och motorn. Jag ska också göra fler tester än tidigare. De andra teamen står inte stilla. Det gäller att göra bilen ännu snabbare och bättre.

Den populäre norrmannen var mycket nära en tillfällig WRC-comeback i samband med Rally Sweden.

– Jag blev tillfrågad av Citroën och tackade ja. Jag sa att de inte skulle lova något som de inte kunde hålla. Ändå blev det som det blev. Det är synd. Jag var riktigt sugen på att köra Rally Sweden.

Ser framåt

Trots att allt kanske inte gått enligt plan utanför tävlingsbilen är Solberg knappast den som deppar ihop i besvikelse.

– Det kommer inget gott av besvikelse. Det går inte att bygga något på det. Jag ser framåt och respekterar de beslut som fattats.

I stället för att köra i de svenska rallyskogarna kan Solberg komma att följa sonen Olivers rallydebut i Lettland om ett par veckor. Inget är bestämt, men planen är att han ska köra en R2-bil i Rally Liepaja som ingår i europeiska mästerskap.

– Tanken är att Pernilla ska vara kartläsare.

Varför inte du?

– Jag blir nog för ivrig och vill lägga mig i för mycket, det kan nästan bli så att jag vill ta över ratten. Det är meningen att det ska vara roligt och då är det bättre att Pernilla och Oliver åker tillsammans. Jag kan agera kartläsare när vi tränar.

Anbud från Block

Ett av de anbud som Petter tackade nej till inför den kommande rallycrossäsongen var från den amerikanske stjärnan Ken Block som med uppbackning av Ford ska köra hela mästerskapet.

– Vi kunde inte riktigt komma överens om alla detaljer, så det blev inget kontrakt.

Är det så att du ville ha mer kontroll över din bil än de ville ge dig?

– Jo, lite så var det.

Trots att Block kommer att bli ännu en tuff konkurrent om världsmästartiteln så välkomnar Solberg amerikanens intåg.

– För sporten är det väldigt bra. Det är för många svenskar och norrmän som det är nu. Det måste komma förare från fler länder. Om även Sébastien Loeb går över till rallycross skulle det blir ytterligare ett lyft för sporten.

Mer global

Solberg hoppas också att rallycrossen ska få fäste i Asien, som är en viktig marknad för många biltillverkare, tillika sponsorer.

– Ett av de märken jag förhandlar med vill verkligen få till en tävling i Kina, det är något som FIA tittar på och vi får se om det går att lösa. Sporten måste bli global på riktigt.

Den gångna säsongen ingick Solberg i ett team tillsammans med britten Liam Doran. Det var dock mer som två team under gemensam flagg. Huruvida de ska samarbeta under årets mästerskap är inte bestämt.

– Han var sugen på att köpa den bil jag körde förra året, men kunde inte fatta beslut i november, vilket var ett krav från min sida. Han har inte klart med sin satsning i år så jag vet inte hur det blir.

Han la ut bilarna till försäljning med målsättningen om att bli uppbackad av en annan biltillverkare. Men förhandlingarna inför den kommande säsongen har inte gett det resultat som den Torsbybaserade norrmannen hoppats på.

– Det har varit nära, men så har saker förändrats eller uppstått. Citroën var ju exempelvis på gång att backa upp mig för ett år sedan, men så valde de att satsa på Formel-E i stället, säger Petter Solberg.

Solberg vill inte berätta vilka övriga biltillverkare han förhandlat med. Diskussioner pågår fortfarande med tre-fyra märken.

– Nu ligger fokus på att utveckla den bil jag körde förra året och samtidigt få klart med en satsning för 2017.

Ännu snabbare

Utvecklingen handlar främst om finjusteringar och vissa ombyggnationer.

– Vi satsar inga stora pengar, men mycket tid på bilen och motorn. Jag ska också göra fler tester än tidigare. De andra teamen står inte stilla. Det gäller att göra bilen ännu snabbare och bättre.

Den populäre norrmannen var mycket nära en tillfällig WRC-comeback i samband med Rally Sweden.

– Jag blev tillfrågad av Citroën och tackade ja. Jag sa att de inte skulle lova något som de inte kunde hålla. Ändå blev det som det blev. Det är synd. Jag var riktigt sugen på att köra Rally Sweden.

Ser framåt

Trots att allt kanske inte gått enligt plan utanför tävlingsbilen är Solberg knappast den som deppar ihop i besvikelse.

– Det kommer inget gott av besvikelse. Det går inte att bygga något på det. Jag ser framåt och respekterar de beslut som fattats.

I stället för att köra i de svenska rallyskogarna kan Solberg komma att följa sonen Olivers rallydebut i Lettland om ett par veckor. Inget är bestämt, men planen är att han ska köra en R2-bil i Rally Liepaja som ingår i europeiska mästerskap.

– Tanken är att Pernilla ska vara kartläsare.

Varför inte du?

– Jag blir nog för ivrig och vill lägga mig i för mycket, det kan nästan bli så att jag vill ta över ratten. Det är meningen att det ska vara roligt och då är det bättre att Pernilla och Oliver åker tillsammans. Jag kan agera kartläsare när vi tränar.

Anbud från Block

Ett av de anbud som Petter tackade nej till inför den kommande rallycrossäsongen var från den amerikanske stjärnan Ken Block som med uppbackning av Ford ska köra hela mästerskapet.

– Vi kunde inte riktigt komma överens om alla detaljer, så det blev inget kontrakt.

Är det så att du ville ha mer kontroll över din bil än de ville ge dig?

– Jo, lite så var det.

Trots att Block kommer att bli ännu en tuff konkurrent om världsmästartiteln så välkomnar Solberg amerikanens intåg.

– För sporten är det väldigt bra. Det är för många svenskar och norrmän som det är nu. Det måste komma förare från fler länder. Om även Sébastien Loeb går över till rallycross skulle det blir ytterligare ett lyft för sporten.

Mer global

Solberg hoppas också att rallycrossen ska få fäste i Asien, som är en viktig marknad för många biltillverkare, tillika sponsorer.

– Ett av de märken jag förhandlar med vill verkligen få till en tävling i Kina, det är något som FIA tittar på och vi får se om det går att lösa. Sporten måste bli global på riktigt.

Den gångna säsongen ingick Solberg i ett team tillsammans med britten Liam Doran. Det var dock mer som två team under gemensam flagg. Huruvida de ska samarbeta under årets mästerskap är inte bestämt.

– Han var sugen på att köpa den bil jag körde förra året, men kunde inte fatta beslut i november, vilket var ett krav från min sida. Han har inte klart med sin satsning i år så jag vet inte hur det blir.