2016-01-20 18:27

2016-01-20 18:27

Rally-VM inleds med isspioner

MOTOR: P-G hjälper Mads Østberg i Monte Carlo

När rally-VM drar igång under torsdagen är det med en av årets svåraste tävlingar: Monte Carlo-rallyt.
Isspioner är nästan lika viktiga som förarna.
P-G Andersson är en av dem.

Den tvåfaldige juniorvärldsmästaren från Årjäng är isnoteförare till norrmannen Mads Østberg för andra året i rad.

Rallyt har 16 specialsträckor fördelat över 378 kilometer och cirklar sig upp i bergen och det gäller för isnoteförarna att åka före på sträckorna och noga besikta vägen för att kunna rapportera var det finns snö.

– Ju besvärligare desto mer ärofullt är det, konstaterar P-G om sin uppgift.

Toppteamen har högklassiga isnoteteam och flera före detta VM-förare finns med, en annan är Toni Gardemeister som hjälper landsmannen Jari-Matti Latvala.

Kan ni som tar isnoter till och med avgöra rallyt?

– Det vet jag inte, men om man gör ett misstag kan man avgöra åt fel håll, säger P-G.

Är det mycket snö?

– Det var mer häromdagen, men nu har mycket av det töat bort.

Den regerande världsmästaren Sébastien Ogier, som även i år rattar en Volkswagen Polo, har vunnit rallyt de två senaste åren.

– Allt handlar om att kunna tolka väderleksförhållandena rätt och förstå det unika vädret i Alperna. Jag kan inte tänka mig ett bättre rally att inleda säsongen med. Jag har vunnit ”Monte” de två senaste åren och vill naturligtvis vinna även i år. För mig är det årets viktigaste rally. Däcksvalet är avgörande. Vi förare är mycket beroende av isspionerna”, säger Ogier till VW-stallets hemsida.

Inga svenska förare ställer upp, men värmländske kartläsaren Jonas Andersson lotsar fram norrmannen Ole Christian Veiby.

Den tvåfaldige juniorvärldsmästaren från Årjäng är isnoteförare till norrmannen Mads Østberg för andra året i rad.

Rallyt har 16 specialsträckor fördelat över 378 kilometer och cirklar sig upp i bergen och det gäller för isnoteförarna att åka före på sträckorna och noga besikta vägen för att kunna rapportera var det finns snö.

– Ju besvärligare desto mer ärofullt är det, konstaterar P-G om sin uppgift.

Toppteamen har högklassiga isnoteteam och flera före detta VM-förare finns med, en annan är Toni Gardemeister som hjälper landsmannen Jari-Matti Latvala.

Kan ni som tar isnoter till och med avgöra rallyt?

– Det vet jag inte, men om man gör ett misstag kan man avgöra åt fel håll, säger P-G.

Är det mycket snö?

– Det var mer häromdagen, men nu har mycket av det töat bort.

Den regerande världsmästaren Sébastien Ogier, som även i år rattar en Volkswagen Polo, har vunnit rallyt de två senaste åren.

– Allt handlar om att kunna tolka väderleksförhållandena rätt och förstå det unika vädret i Alperna. Jag kan inte tänka mig ett bättre rally att inleda säsongen med. Jag har vunnit ”Monte” de två senaste åren och vill naturligtvis vinna även i år. För mig är det årets viktigaste rally. Däcksvalet är avgörande. Vi förare är mycket beroende av isspionerna”, säger Ogier till VW-stallets hemsida.

Inga svenska förare ställer upp, men värmländske kartläsaren Jonas Andersson lotsar fram norrmannen Ole Christian Veiby.